صنعت بیمه در خلق ابزارهای مالی جدید عقب مانده است

رکود در بورس روند سوددهی شرکت‌های بیمه ای را کاهشی کرد



گروه اقتصادی / یک کارشناس اقتصاد بیمه، کسب بخش مهمی از سود شرکت‌های بیمه‌ای را از محل سرمایه‌گذاری ذخایر مالی آنها درحوزه‌های مختلف از جمله بازار سرمایه برشمرد و گفت که بورس در سال‌های قبل شرایط خوبی داشت، به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای بازدهی خوبی از این محل کسب کردند اما بعد از ریزش در بورس، شرکت‌های بیمه‌ای نتوانسته‌اند این وضعیت را ادامه دهند، به همین دلیل سود سه ماهه نخست تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ای نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، افت کرده است.
غلامرضا مددی، درگفت‌و‌گو با «ایران» اذعان داشت که کیک صنعت بیمه در این سال‌ها بزرگ‌تر نشده و درعین حال سهم 4 شرکت اصلی صنعت بیمه بین سایر شرکت‌های جدیدتر تقسیم شده و در شرایط فعلی هم شرکت‌های بیمه‌ای درصدد هستند تا به هرنحو ممکن، در بازار حضور داشته باشند که در این راستا، به ارائه نرخ‌های غیرفنی تن داده و حاشیه سود آنها بشدت افت کرده است. وی، یکی از ایرادات فعلی صنعت بیمه را بزرگ‌تر نشدن و عدم رشد بازار بیمه با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای دانست و افزود: به دلیل نرخ‌شکنی و ارائه نرخ‌های غیرفنی بدون توجه به آنالیز ریسک، فعالیت بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای نه‌تنها دارای سود عملیاتی نبوده بلکه در این بخش زیان‌ده هم هستند.
به گفته مددی، بیمه مرکزی در راستای سیاست‌های کلان وظیفه نظارتی و بهبود شرایط شرکت‌ها به لحاظ تولید حق بیمه، آیین‌نامه‌هایی را تعیین و مقرر می‌کند اما متأسفانه در بازار شرکت‌های بیمه، رقابت‌های ناسالمی وجود دارد که باعث شده تا مشکلات اقتصادی شرکت‌های بیمه‌ای هم بیشتر شود.
این کارشناس اقتصاد بیمه، با بیان اینکه درحال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای با کسری ذخایر مواجه نیستند، تصریح کرد که صنعت بیمه، یک حوزه خدمات‌محور بوده که به دلیل نبودن رونق در سایر حوزه‌های اقتصادی، این صنعت نیز تحت تأثیر قرار گرفته و رونق جدی درصنعت بیمه مشاهده نمی‌شود که این امرمنجر به افت درآمد آنها از محل بیمه‌گری نیز شده است.
وی گفت که درحال حاضر قیمت‌ها در بازار سهام به کف قیمتی خود رسیده و عمده سهم‌های موجود در بازار ارزنده هستند اما متأسفانه هنوز فشار فروش بیشتر از فشار خریدار است زیرا یک عدم اطمینانی در بازار وجود دارد.
مددی ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای هم بخشی از مختصات فعلی بازار سرمایه بوده وسهم‌های آنها هم در این بازار بسیار ارزنده است، اما چون هنوز درکل بازار یک نااطمینانی وجود دارد باعث شده تا مشتری زیادی برای سهام شرکت‌های بیمه‌ای وجود نداشته باشد و این نبودن خریدار زیاد، برای سهام این صنعت، ربط چندانی به سهم بیمه‌ای‌ها ندارد.
وی در عین حال گفت که با ایجاد یک‌سری از ابزارهای مالی می‌توان برای شرکت‌های بیمه‌ای جذابیت ایجاد کرد اما متأسفانه صنعت بیمه در خلق ابزارهای مالی جدید در قیاس با نظام بانکی و بورس عقب مانده و نتوانسته جذابیتی ایجاد کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/10/622536/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها