«ایران» از حل چالش‌های صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در یک سال اخیر گزارش می‌‌دهد

صنایع کوچک در حال جان گرفتن


گروه اقتصادی / دولت سیزدهم، حل چالش‌ها و مشکلات صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است و از سال گذشته بیش از 2 هزار واحد صنعتی که تعطیل شده بود، احیا شد و دوباره جان گرفت.
این در حالی است که دولت گذشته به صنایع کوچک بهایی نمی‌داد و اکثر تسهیلات به‌صورت تبعیض‌آمیز به صنایع بزرگ که رانت داشتند، تخصیص پیدا می‌‌کرد. کارنامه صنعتی دولت یازدهم و دوازدهم گویای آن است که بخش قابل‌توجهی از تسهیلات اختصاص یافته به صنایع بزرگ، صرف رشد و تعالی واحد صنعتی و تولیدی نشده و بعضاً به سمت فعالیت‌های دلال‌گونه، خرید ملک یا واحد تجاری رفته است.  در حال حاضر 847 شهرک و ناحیه صنعتی، 46 هزار و 822 واحد صنعتی و 3 هزار و 78 واحد کارگاهی در کشور وجود دارد، این حجم از فعالیت تولیدی نشان می‌‌دهد که اگر دولت گذشته به این بخش توجه می‌‌کرد و فرصت و تسهیلات برابر توزیع می‌‌شد، اکنون در زمینه افزایش نرخ اشتغال، توسعه کسب و کارها و رشد تولید به اعداد درخشانی دست می‌‌یافت اما بی‌توجهی به این امر سبب شد که بیش از 2 هزار و 700  واحد صنعتی با افت شدید تولید و تعطیلی مواجه شوند.
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیش از هزار و 900 واحد راکد احیا و همچنین با سیاست‌ حمایتی دولت روند نزولی واحدهای تولیدی راکد آغاز شد. 
در دولت گذشته واحدهای صنعتی کوچک و شهرک‌های صنعتی، مشکلات بی‌شماری داشتند که یکی از آنها خاموشی‌های مکرر و بدون اطلاع در  فصل تابستان بود، ولی در دولت سیزدهم این امر به حداقل رسیده است و از سوی دو وزارتخانه صمت و نیرو هماهنگی‌هایی صورت گرفته که خاموشی‌ها طبق زمانبندی باشد، در این میان با اختصاص تسهیلات و حمایت دولت قرار است نیروگاه‌های CHP ایجاد شود تا از سال آینده دیگر برق شهرهای صنعتی قطع نشود.
 سیاست‌های حمایتی در دولت سیزدهم
علی رسولیان، معاون وزیر صمت به «ایران» گفت: «یکی از اقدام‌های مهمی که در دولت سیزدهم انجام شد، احصای مشکلات و چالش‌های واحدهای صنعتی و کارگاهی بود؛ با شناخت از اینکه واحدهای صنعتی چرا به سمت تعطیلی رفتند و یا اینکه چرا تولید آنها کمتر از 50 درصد شده است، فعالیت و سیاست‌های حمایتی آغاز شد.» او ادامه داد: «ما در کنار احیای واحدهای صنعتی برای افزایش تولید واحدهای صنعتی در حال برنامه‌ریزی هستیم، به گونه‌ای که تمام واحدها با بیش از 50 درصد ظرفیت تولید خود فعالیت کنند.»
رسولیان با تأکید بر اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری و حضور در شهرک‌های صنعتی بیش از گذشته شده است، گفت: «برنامه جامعی برای توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تدوین شده و در حال اجرا است لذا بزودی شاهد رونق فعالیت واحدهای صنعتی یاد شده خواهیم بود.»
حمایت دولت منجر به برگشت مدیران صنعتی شد
کامران سبحانی که از سال 94 فعالیت خود را در شهرک صنعتی اطراف تهران آغاز کرده است به «ایران» گفت: «از اواخر سال 96 وضعیت واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی دچار بهم ریختگی شد و از سال 97 با بحران‌های مختلفی بخصوص کمبود مواد اولیه روبه‌رو شدیم، البته قبل از سال 96 نیز با چالش افزایش واردات مواجه شده بودیم؛ کالاهایی که صنایع تولید می‌‌کردند به‌صورت انبوه واردات می‌‌شد و از آنجا که قیمت واردات آن ارزان‌تر بود، کسی سراغ کالای تولید داخل نمی‌رفت. او افزود: «در سال 97 و به دلیل محدودیت‌های ارزی، جلوی بخشی از واردات گرفته شد اما کمبود مواد اولیه سبب شد که خیلی از تولیدکنندگان نتوانند به حیات خود ادامه دهند، با شروع به کار دولت سیزدهم از مدیران واحدهای صنعتی که کارگاه و بنگاه صنعتی خود را بسته بودند دعوت و پیشنهاداتی ارائه شد، لذا بخشی از مدیران واحدها به جهت حمایت دولت، تصمیم به برگشت و احیای فعالیت خود کردند.»
 رشد در ایجاد واحد صنعتی
در این میان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران  در مصاحبه‌ای گفته است: در ۸۴۷ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد بهره‌بردار وجود دارد و بهره‌برداری از شهرک‌ها رشد خوبی را در طول یکی دو سال گذشته داشته است و به‌خصوص در سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک میلیون نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. رسولیان گفت: افزایش تقاضا برای زمین بیانگر تمایل به افزایش سرمایه‌گذاری است و وضعیت بنگاه‌های موجود در شهرک‌ها هم در حال رشد است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در برخی از شهر‌های بزرگ مانند شهر تهران، تبریز، شیراز و اصفهان واگذاری زمین با محدودیت‌هایی مواجه است یعنی اگر امروز هر میزان زمینی در شهر تهران آماده واگذاری باشد متقاضی برای آن وجود دارد و فرد حاضر نمی‌شود از تهران به جای دیگر برود، همه دوست دارند در تهران سرمایه‌گذاری کنند.
او افزود: در سطح کشور در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین آماده واگذاری داریم یعنی برای این زمین‌ها آب، برق، گاز و زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته شده است. همچنین برای مناطق دارای محرومیت در برخی از مرز‌ها باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم رشد مناسبی را شاهد باشیم.
 واگذاری زمین بدون مزایده
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: امسال با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، شرکت‌هایی که دارای سطح فناوری بالا و دانش‌بنیان هستند را جدا کردیم و قرار شد این شرکت‌ها در هر جایی از کشور که تقاضا برای زمین دارند، بدون مزایده و هیچ فرایندی به آنها زمین واگذار کنیم از جمله تهران و جا‌هایی که دارای صنایع پیشرفته با سطح تکنولوژی بالا هستند، به آنها نیز بدون فرایند مزایده، زمین واگذار شود. مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی گفت: برابر قانون وقتی ما شهرک را واگذار و زیرساخت‌های اولیه را تأمین می‌کنیم، اداره شهرک برعهده بخش خصوصی است، زیرا قانون به ما اجازه نمی‌دهد که برایش هزینه کنیم ضمن اینکه منابعی هم وجود ندارد، عمده منابع ما از محل ارائه خدماتی است که در شهرک‌ها انجام می‌دهیم. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه برابر قانون برنامه، قوانین مصوب و ارائه خدمات توسط تمام شرکت‌های خدماتی آب، برق، گاز و حتی درب واحد و درب شهرک برعهده آن شهرک صنعتی است، افزود: قطعی برق موضوعی جدا از زیرساخت و ناشی از کمبود برق در کشور است و ربطی به زیرساخت داخل شهرک ندارد. رسولیان افزود: سال گذشته  کمبود برق خیلی جدی بود و بشدت به‌صورت غیر برنامه‌ریزی شده قطعی برق داشتیم که مشکلات جدی در این زمینه ایجاد شد و امسال به صورت کامل برطرف نشده است.
 تأمین آب صنایع، 50 درصد بیشتر از دولت گذشته
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: امسال قطعی برق بدون برنامه بشدت کاهش پیدا کرده است. از سال گذشته در ایجاد 91 پست برق مشارکت کردیم که هر پستی حداقل ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد، تقریباً ۳۵ درصد این سهم مشارکت را ما پرداخت کرده‌ایم. او تصریح کرد: در پست‌های برق بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات پست برق مشارکت داشتیم که ان شاءالله ظرف یکی دو سال تأمین خواهد شد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: در طول یک سال گذشته با وجود تورم بالا، میزان آب تأمین شده حداقل ۵۰ درصد بیشتر از سال ۹۹ بوده و در اراضی تأمین شده در سال گذشته با افزودن بیش از ۷ هزار هکتار زمین نسبت به سال قبل رشد ۴ برابری داشته‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/12/622544/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها