«ایران» گزارش می‌‌دهد

خودکفایی 100 درصدی در تولید کاتالیست‌های صنعت نفت تا پایان دولت



گروه اقتصادی / یکی از کالاهایی که در سال‌های اخیر و در اوج تحریم‌ها به پاشنه آشیل صنعت نفت بویژه در دو بخش پالایشی و پتروشیمی تبدیل شده بود، کاتالیست‌ها بودند. کاتالیست‌ها جزو فناوری‌های پیشرفته (هایتک High-tech) محسوب می‌‌شوند و در این سال‌های تحریم، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از فروش برخی کاتالیست‌ها به ایران خودداری می‌‌کردند. ایران به بیش از  40 نوع از این محصول کاربردی در تولید انواع سوخت‌ها و طیف وسیعی از فرآورده‌های میانی و نهایی نیاز دارد و بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که تاکنون توانسته است حدود 24 مورد را در داخل تولید و تأمین کند. این مسأله باعث شده که در صنعتی مانند پتروشیمی که فروش آن تحریم‌پذیر نیست، اما در تولید بارها به خاطر تحریم مشکلاتی رخ دهد. حالا برنامه وزارت نفت و زیرمجموعه آن این است که تا پایان این دولت، نه تنها از این محدودیت رفع و تحریم‌زدایی از آن صورت بگیرد، بلکه ایران صادرکننده بسیاری از کاتالیست‌ها شود.
به گزارش «ایران»، در سال نخست دولت سیزدهم 5 قرارداد و تفاهمنامه به ارزش قریب به 55 میلیون دلار بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی امضا شده که در نتیجه اجرای این تفاهمنامه‌ها و قراردادها خودکفایی صددرصدی در تولید کاتالیست‌های صنعت نفت تا پایان دولت سیزدهم محقق می‌‌شود. به این ترتیب، تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور، هم از خروج ارز جلوگیری می‌‌کند و هم از تحریم پذیری. ضمن آنکه زمینه حرکت صنعت پتروشیمی از محصولات بالادست و کم ارزش را به سمت محصولات میان دست و پایین دست فراهم می‌‌کند. در همین حال، صادرات کاتالیست و ارزآوری از این محل نیز افزایش می‌‌یابد.
در این رابطه مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر ضرورت بومی‌سازی دانش فنی و کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی تأکید و بیان می‌‌کند: تا پایان دولت سیزدهم با استفاده از توان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان همه کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت بومی‌سازی خواهد شد. این مهم کمک می‌‌کند تا صنعت پتروشیمی به‌صورت متوازن در بخش زنجیره ارزش افزوده توسعه یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/14/622548/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها