اخبار


کاهش تعداد آسیب‌های شغلی در سال گذشته

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد تعداد آسیب‌های شغلی مشمولان قانون کار در سال گذشته کاهش یافته و مردان بیشتر در معرض آسیب شغلی قرار داشتند.
آسیب شغلی یا مصدومیت کاری، به هرگونه پیامد ناشی از حادثه شغلی مانند جراحت، صدمه، بیماری شغلی مرگبار و یا غیرمرگبار گفته می‌شود که از آسیب فیزیکی به بافت‌های بدن به دلیل بروز یک حادثه شغلی یا مواجهه با عوامل استرس‌زا در محیط کار را شامل می‌‌شود.
آسیب‌های شغلی می‌توانند در اثر خطرات شغلی ناشی از کار اعم از فیزیکی، مواد شیمیایی یا زیست‌شناسی از قبیل دما، گزش حشرات، مواد شیمیایی خطرناک، پرتو و فرسودگی شغلی به وجود آیند.
برآوردهای جهانی حاکی از آن است که سالانه بیش از ۳۵۰ هزار مرگ‌ومیر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار رخ می‌‌دهد.
مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی به بررسی تعداد آسیب‌های شغلی طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ پرداخته است.
به موجب این گزارش، تعداد آسیب‌های شغلی در این مدت از روند کاهشی برخوردار بوده به نحوی که در سال ۱۴۰۰ تعداد آسیب‌های شغلی برابر 8 هزار و 931 نفر- حادثه گزارش شده که سهم مردان ۹۶.۷ درصد و تنها ۳.۳ درصد سهم زنان بوده است.
بررسی آمار آسیب‌های شغلی طی این مدت نشان می‌‌دهد تعداد  آسیب‌های شغلی مشمولان قانون کار در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲ هزار و ۸۴۷ نفر ـ حادثه و ۱۲ هزار و ۵۹۰ نفر ـ حادثه بوده است اما در سال گذشته به ۸۹۳۱ نفر ـ حادثه کاهش یافته است.
بررسی تعداد  آسیب‌های شغلی سال ۱۴۰۰ در سطح استان‌ها نیز حاکی از آن است که سه استان تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین تعداد آسیب شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.
 

اجرایی‌ شدن طرحی برای حمایت از اشتغال تخصصی در شرکت‌های نانویی

با اجرایی شدن طرح «حاتف» از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به شرکت‌های نانویی فعال 5 هزار میلیارد ریال در جهت توسعه اشتغال اختصاص یافت.
به گزارش ایسنا، در دی‌ماه سال گذشته توافقنامه همکاری مشترک میان ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید که هدف از آن تسهیل فرایند ایجاد اشتغال از طریق حمایت شرکت‌های نانویی بود و طرح «حاتف» یکی از خروجی‌های این توافقنامه همکاری است.
طبق این توافقنامه مبلغ 5 هزار میلیارد ریال برای حمایت از شرکت‌های نانویی به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در قالب طرح «حاتف» اختصاص داده شده است. متقاضیان طرح حاتف شرکت‌هایی هستند که در مرحله ورود به تولید نیمه‌صنعتی یا صنعتی قرار دارند و این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی تأمین مالی می‌شود.
تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیارد تومان، نرخ سود ۴ درصد و ۶ درصد، یک سال تنفس و بازپرداخت تا سقف ۵ سال از مزایای طرح حاتف به شمار می‌رود.
به نقل از ستاد نانو، حمایت‌های در نظر گرفته شده در طرح حاتف، می‌تواند کمک شایانی در جهت کاهش مهاجرت نخبگان، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار کرده و یاری‌رسان تولید محصولات در عرصه نانو باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/13/622569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها