سید احد خجسته مداح و پیرغلام اهل بیت در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد

کاری کنیم که شعور حسینی بالا برود


سیده مریم سادات‌گوشه/ «عاشورا پیام‌ها و درس‌هایی دارد. عاشورا درس می‌دهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس می‌دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس می‌دهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می‌گیرند.»
این روایت رهبر معظم انقلاب از قیام عاشورا است. هر سال که عاشورا می‌آید یاد درس‌های این واقعه می‌افتیم. چقدر از عاشورا درس گرفتیم؟ رفتار اجتماعی ما با پیام‌های امام حسین(ع) چقدر تناسب دارد؟ مراسم عزای پسر فاطمه علیهماالسلام چقدر با مبانی و فرهنگ عاشورایی سنخیت دارد؟ سید احد خجسته مداح و پیرغلام اهل بیت علیهم‌السلام درباره این مباحث به «ایران» توضیح می‌دهد که با هم می‌خوانیم:

در ابتدا بفرمایید جامعه کنونی چقدر با فرهنگ عاشورایی عجین است؟ آیا توانسته‌ایم پیام‌های حضرت اباعبدالله الحسین را به خوبی به جامعه منتقل و فرهنگ عاشورایی را در جامعه تبیین کنیم؟
آیه 35 سوره یونس در قرآن می‌فرماید: «أَفَمَن یهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أن یتَّبَعَ أَمَّن لا یهِدِّی إِلاَّ أن یهْدَی فَمَا لَکمْ کیفَ تَحْکمُونَ.» یعنی کسی که هدایت نشده خودش نمی‌تواند هادی باشد. کسی که می‌خواهد حرفی بزند اول باید خودش آن راه را رفته باشد تا بتواند دست کسان دیگر را بگیرد. سؤال بسیار مهمی است. امام صادق فرمودند: «کونُوا دُعَاة النَّاسِ‌ بغیر ألسنتکم» مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید، یعنی با اعمالتان. خدا بزرگان‌مان را رحمت کند. وقتی در مجالس شرکت می‌کردند اول عزاداری می‌کردند بعد به مردم می‌گفتند حالا که عزاداری کردید و دلتان نرم شده یک حدیث گوش دهید. بنابراین، جلساتی بسیار خوب است که عالم‌محور باشد و مستمع بتواند برای خود تکلیف تعیین کند.
خدا آن عارف برجسته آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس را رحمت کند. ایشان اینگونه بودند. آن بچه‌هایی که در مجالس ایشان رفت‌وآمد می‌کردند، ماشاءالله بچه‌های خوبی شدند. همه امام حسینی شدند. هم شور و هم شعور حسینی دارند. اینها باید در جامعه بیشتر شوند، اما اکنون می‌بینیم که در جامعه بعضی افراد آنقدر فساد می‌کنند که مردم را تحت‌الشعاع کار بد خود قرار می‌دهند. متأسفانه انحراف در کوچه‌ها و حتی در دسته‌های عزاداری زیاد شده است. ما باید به سلاح و اسلحه دین مجهز شویم و آنطور که اهل بیت فرمودند باید کاری کنیم جوان‌ها بیشتر برای مسأله دین و اهل بیت وقت بگذارند. خدا آیت‌الله ضیاء‌آبادی رضوان‌الله تعالی‌علیه را رحمت کند. مجالسی در تهران داشتند که پایه و اساس مهمی برای تربیت نسل جوان و جامعه بود. جوان‌ها بشدت جذب این مجالس می‌شدند، اما اکنون این مجالس خیلی کم و آدم احساس می‌کند. خللی در زندگی‌اش ایجاد شده است. وقتی عالمی از دنیا می‌رود رخنه‌ای در اسلام به وجود می‌آید که جای او را نمی‌توان پر کرد. آیت‌الله حق‌شناس، حاج آقا مجتبی تهرانی و خیلی از علما بودند که از بین ما رفتند. مرحوم تهرانی چه مجالسی داشتند و مردم  بخصوص جوان‌ها با رغبت به مجالس‌شان می‌رفتند و اکنون بیشتر این افراد توفیقات الهی شامل حالشان شده است.
متأسفانه عالم‌محوری اکنون در مجالس و هیأت‌ها کمتر به چشم می‌خورد. عالم‌محوری که کم شد، اهل عمل هم کم می‌شود. امام صادق فرمودند: «کار بد از هر کسی بد است بخصوص از کسی که بگوید شیعه جعفری است.»

شما از جمله مداحانی هستید که همیشه خانه‌تان در اختیار عزای ائمه بوده و هست. سال‌ها است مجلس سید احد خجسته پامنبری ثابت دارد. اتفاقاً هم مداحی و هم مباحث معارفی مربوط به دین و ائمه گفته می‌شود. از مجالس جوان‌پسند است. مداح اهل بیت وظیفه‌اش برای تبیین فرهنگ عاشورا چیست؟
مداحی که در خانه امام حسین زحمت‌ها کشیده اول باید خودش طی طریق کرده باشد تا بعداً راه را به مردم نشان دهد. در جلساتی که می‌بینیم متوجه می‌شویم شور حسینی هست اما شعور حسینی کمتر است. باید کاری کنیم شعور حسینی بالا برود. اگر این اتفاق نیفتد کارمان لنگ است. همه گریه می‌کنند. شمر هم روز عاشورا گریه کرد اما هر گریه‌ای که برای امام حسین نیست. آن گریه‌ای خوب است که در زیارت عاشورا هم آمده حیاتمان حیات طیبه باشد. گریه حقیقی، آدم را اهل عمل و شعور می‌کند.

اگر فرهنگ عاشورایی در جامعه به درستی نهادینه شود، زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف است؛ مسأله‌ای که اکنون جزو دغدغه‌های عالم تشیع است. چکار کنیم تا جامعه را برای ظهور آماده کنیم؟
خداوند متعال چندین صفت و ویژگی خاص را با کلمه عظیم آورده است؛ «عَمَّ یتَسَاءَلُونَ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ.»( سوره نبأ) ولایت امیرالمؤمنین. «سُبْحَانَک هَٰذَا بُهْتَانٌ عَظِیمٌ.» (سوره نور آیه 16) این بهتان چیست که آنقدر عظیم است. پیامبر اکرم می‌فرماید: «وَ اِنَّک لَعَلیٰ خُلُقٍ‌ عَظیم.» ما از خلق عظیم پیامبری چه داریم و چه یاد گرفتیم؟ باید از خودمان امتحان بگیریم. ما چطور رفتار می‌کنیم؟ جوان‌ها چقدر کتابی که آدم را به دین و تشیع هدایت می‌کند، می خوانند؟ چقدر مطالعه داریم؟ وقتی احوالات بزرگان را می‌خوانیم آنها هنگام خواب هم کتاب می‌خواندند و کتاب روی سینه آنها بود تا بخوابند. باید کاری کنیم جوان‌ها هم کتابخوان بار بیایند. رهبر معظم انقلاب در جوانی اغلب در ماشین یا مسیری که می‌رفتند، کتاب می‌خواندند. قطعاً کتاب یکی از راه‌های هدایت است.
این مسأله بسیار مهمی است. اینکه امام زمان‌مان را بشناسیم. مهم است که در زمان غیبت این دعا را بسیار بخوانیم: «اللَّهُمَ عَرِّفْنِی نَفْسَک فَإِنَّک أن لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَک لَمْ أَعْرِفْ نَبِیک اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَک فَإِنَّک أن لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَک لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَک اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَک فَإِنَّک أن لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَک ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.»
اگر امام زمانم را نشناسم گمراهم و اصلاً خدا را نشناخته‌ام. اینها فرمایشات کلیدی است. اگر آدم همین دعای معرفتی را درست کار کند، کلید باز می‌شود و آدم به یک باغی وارد می‌شود که تا آخر عمرش احتیاج به این باغ دارد. خیلی دعای عجیبی است. متأسفانه دشمن هجمه وارد می‌کند و می‌خواهد عزاداری‌های خیابانی را هم از بین ببرد، اما امیدوارم بزرگان‌مان و مسئولان تبلیغات اسلامی راهی پیدا کنند تا از سال آینده چنین مسائلی نبینیم. هر کس در محله خود عزاداری کند. نیاز نیست چندین دسته مثلاً در محله منیریه جمع شود و هزاران زن ومرد جمع شوند. محرم و نامحرم کنار هم قرار نگیرند و عزای امام حسین خراب نشود. متأسفانه  در روز عاشورا زنان و مردانی را می‌بینیم که با بدحجابی عزاداری‌ها را خراب کرده‌اند. این یکی از مصادیق فاصله گرفتن ما از فرهنگ عاشورایی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/23/622580/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها