در گفت وگو با «ایران» مطرح شد

استفاده از فرهنگیان بازنشسته برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به آموزش


اکرم رضایی‌ثانی / وضعیت بازماندگان از تحصیل با تعریف قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی در آموزش و پرورش در حال بررسی است. می‌دانیم که از سوی مسئولین آموزشی کشور و مدیران کل آموزش و پرورش در استان‌های مختلف آمار ضد و نقیضی از ترک‌تحصیلی‌ها و بازماندگان از تحصیل اعلام شده است. تعداد این دانش‌آموزان و احصای آمار آنها می‌تواند بازخوردی از وضعیت عدالت آموزشی در ایران بویژه در دوران کرونا باشد. پیش‌تر علل متعدد بازماندگی از تحصیل بیان شده بود؛ شیوع کرونا، فقر، نبود زیرساخت‌های ارتباطی، فرهنگ ازدواج در سنین پایین، فرهنگ اشتغال از سنین پایین و سپردن مسئولیت خانواده به پسران از نوجوانی از جمله دلایل مختلف بازماندگی از تحصیل است که برای حل آن نمی‌توان صرفاً از آموزش و پرورش انتظار داشت.
با راه‌اندازی این قرارگاه، خیرین کشور نیز بر آن شدند که در کنار ساخت مدرسه برای بازگرداندن این دانش‌آموزان به تحصیل فعالیت کنند. البته در کنار جامعه بزرگ خیرین، همکاری نهاد و وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت ارتباطات برای تأمین اینترنت امن و ارزان‌قیمت به دانش‌آموزان و وزارت رفاه برای همکاری بیشتر با آموزش و پرورش به منظور رسیدگی به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار هم حائز اهمیت است. طبق گفته خان‌محمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، بخش‌هایی از جمله معاونت ابتدایی، معاونت متوسطه، معاونت نهضت‌سوادآموزی و سایر بخش‌ها این قرارگاه را در راستای هدف‌شان یاری می‌کنند.
حمیدرضا خان‌محمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل وجود دارد یا خیر، گفت: فعلاً نمی‌توان آمار دقیقی درباره بازماندگان از تحصیل ارائه داد زیرا باید این آمار به طور کامل احصا شود و گفتن هر عددی موجب چالش خواهد بود. کاری که می‌توان برای حل مسأله کرد استفاده از ظرفیت خیرین است و آموزش و پرورش در باب تأمین هزینه‌های آموزشی مانند مدرسه‌سازی با خیرین مشارکت می‌کند.
وی در ادامه به استفاده از ظرفیت فرهنگیانی که اکنون بازنشسته هستند اما همچنان به شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن آنها به چرخه آموزشی علاقه دارند، اشاره کرد و گفت: در زمینه شناسایی و ظرفیت حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل می‌توان از فرهنگیان بازنشسته که اکنون تمایل دارند به شکل داوطلبانه کمک کنند، استفاده کرد. زیرا ما اکنون با کمبود معلم مواجه هستیم و اگر بخواهیم این دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را جمع کنیم به معلم نیاز داریم و باید از ظرفیت‌های جهادی، خیریه‌ای، بسیج فرهنگیان و معلمان بازنشسته استفاده کنیم.
خان‌محمدی به نقش خیرین در راستای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروهی از خیرین در این زمینه فعال شده و از ساخت و ساز مدارس به سمت شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چرخش کرده‌اند. در استانی مانند سیستان و بلوچستان و حتی در شهر تهران، به خاطر مهاجرپذیری این استان، شاهد این مسائل هستیم اما به کمک خیرین بخشی از دانش‌آموزان به فرایند آموزشی بازگشته‌اند و درخواست من از سایر خیرین گرامی و گروه‌های مردمی و جهادی این است که در این موضوع چالش‌برانگیز مانند همیشه یاور آموزش و پرورش باشند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر بیان کرد: برای جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا یک طرح با همین عنوان و تخصیص بودجه‌ای برای دوره تابستان در نظر گرفته شد که برای جبران عقب‌افتادگی تحصیلی بوده است. این طرح در بازه‌های زمانی مختلف اجرا شد تا دانش‌آموزانی که با افت تحصیلی مواجه شدند، پوشش داده شوند.
وی به اهمیت بازگشایی مدارس برای جلوگیری از ادامه افت یادگیری دانش‌آموزان اشاره و بیان کرد: بازگشایی مدارس در فروردین ماه یکی از راهبردی‌ترین تصمیم‌های اتخاذ شده در راستای جبران افت تحصیلی بوده که یادگیری‌هایی که دانش‌آموزان در این دوره داشتند بسیارمؤثر واقع شد. البته مقاومت‌های زیادی وجود داشت که آموزش حضوری نشود اما آموزش و پرورش نسبت به برنامه‌های مبتنی بر آموزش حضوری تأکید بجایی داشت.
خان‌محمدی با تأکید بر اهمیت سلامت دانش‌آموزان که بر یادگیری آنها تأثیر‌گذار بوده و پرداختن به این موضوع از سوی معاونت سلامت و تربیت بدنی خاطر نشان کرد: پیش‌تر تغذیه‌ای با عنوان شیر که همان میان‌وعده قلمداد می‌شد در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد که اکنون چند سالی است این برنامه متوقف شده اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دوباره قرار است بسته‌هایی شامل میان‌وعده‌های مناسب‌تر در میان دانش‌آموزان توزیع شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در پایان تأکید کرد: در این زمینه خیرین گرامی می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند. به هر حال موضوع تغذیه بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند به دانش‌آموزان بویژه در ساعات اولیه صبح در راستای یادگیری دروس، کمک شایانی کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/22/622604/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها