لیگ بیست و دوم رکورد بازیکن خارجی را شکست

«لوکادیا» هلندی در تور پرسپولیس


گروه ورزشی/ صبح دیروز اعضای باشگاه پرسپولیس با انتشار متنی به مهاجم خارجی خود خوشامد گفتند تا بالاخره طلسم جذب مهاجم خارجی برای سرخپوشان شکسته شود. پرسپولیس در حالی که فصل نقل و انتقالات را طوفانی آغاز کرده بود و با جذب بهترین‌های لیگ و ملی پوشان پیشقدم بود اما به یکباره همه چیز متوقف شد. یکی از نقاط ضعف سرخ‌ها در فصل گذشته خط حمله بود و به این دلیل آنها برای فصل بیست و دوم نیاز به یک مهاجم خوب داشتند. در این بین یحیی گل محمدی چند گزینه داخلی برای خط حمله‌اش داشت اما هرکدام از آنها به تیم‌های دیگری پیوستند تا سرمربی پرسپولیس به فکر جذب مهاجم خارجی بیفتد. باشگاه پرسپولیس رایزنی‌های خود را در هفته‌های گذشته با گزینه‌های خارجی آغاز کرد اما هیچ گاه این مذاکرات به امضای قرارداد ختم نشد تا اینکه دیروز خبر رسید که یورگن لوکادیا، مهاجم فصل قبل تیم بوخوم آلمان به پرسپولیس پیوست؛ مهاجمی که مدنظر پرسپولیس بود و سرخپوشان چندین بار با او مذاکره کردند تا در نهایت مذاکرات با این بازیکن در ترکیه به نتیجه و امضای قرارداد رسید و لوکادیا با مبلغ ۹۰۰ هزار دلار برای یک فصل به پرسپولیس پیوست. البته علاوه‌ بر مبلغ قرارداد، باشگاه پرسپولیس ۳۰۰ هزار دلار در قالب آپشن به این بازیکن پرداخت خواهد کرد. او پس از پیوستن به پرسپولیس طرح گرافیکی باشگاه که برای خوشامدگویی به او منتشر شده بود را با یک کپشن جالب استوری کرد و نوشت: «صبح بخیر ارتش سرخ!» قرار بر این است که لوکادیا بعد از جدال پرسپولیس با ذوب‌آهن راهی تهران شود تا رسماً از وی رونمایی شود.
درخشش مهاجم تازه وارد پرسپولیس در آیندهوون
این بازیکن ۲۸ ساله هلندی، مهاجم کارنامه‌داریست که سابقه بازی در تیم آیندهوون را نیز دارد و طی ۱۲۷ بازی برای این تیم موفق به ثبت ۴۵ گل در لیگ هلند شده است. او در بوخوم 11 بار بازی کرد و 2 گل به تیم‌های بایرن مونیخ و دورتموند زد. این مهاجم هلندی که نیم فصل نخست سال قبل را در برایتون بازی می‌کرد، تنها ۲۲ دقیقه در لیگ برتر انگلیس بازی کرد و ۱۰۴ دقیقه هم در جام اتحادیه برای برایتون به میدان رفت. مهاجم جدید پرسپولیس در فصل ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ در باشگاه سینسیناتی امریکا عضویت داشت و تنها در ۹ دیدار برای این تیم به میدان رفت و از مجموع ۳۵۸ دقیقه بازی، تنها یک گل به ثمر رساند. البته در نیم فصل دوم ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ در ۱۸ بازی برای سینسیناتی به میدان رفت و در مجموع ۱۳۸۲ دقیقه بازی، توانست ۲ بار گلزنی کند. با وجود اینکه یک سال اخیر لوکادیا آن چنان امیدوار کننده نیست اما او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، در ۳۴ دیدار برای برایتون در لیگ برتر انگلیس بازی کرده است و توانسته آمار ۱۵۳۷ دقیقه بازی در لیگ برتر انگلیس را به نام خود ثبت کند. او در این بازه زمانی هم ۳ گل و یک پاس گل به نام خود ثبت کرده است. اما جالب اینجاست لوکادیا در تیم‌هایی که حضور داشته معمولاً پنالتی زن اول تیمش بوده و تبحر خاصی در پنالتی زدن دارد. خرید جدید پرسپولیس در سال‌های اخیر 16 بار پشت ضربات پنالتی ایستاده و 14 بار توانسته است از روی نقطه پنالتی توپ را به تور دروازه رقبا بچسباند. ستاره تازه وارد پرسپولیس فقط 2 بار مقابل تیم‌های گرافشاپ در لیگ هلند و آیندهوون در لیگ قهرمانان اروپا پنالتی‌های خود را از دست داده است. اما حضور این بازیکن با واکنش سایت «sportnieuws» هلند روبه‌رو بود و این سایت نوشت: «لوکادیا قبلاً مورد علاقه نایمخن و هیرنفین در لیگ هلند بود اما در نهایت با انتقالی آزاد راهی ایران شد. مهاجم تازه وارد پرسپولیس پیشنهاد چند باشگاه هلندی را رد تا به سرخپوشان پایتخت ملحق شود.» لوکادیا با انتقال به پرسپولیس، بیست و هشتمین بازیکن خارجی لیگ برتر شد تا با حضور او، فوتبال ایران یکی از پرخارجی‌ترین فصول خود را با متوسط 1.75 خارجی به ازای هر تیم استارت بزند که آمار ویژه‌ای محسوب می‌شود. نکته جالب در مورد پرسپولیس اینکه سرخپوشان با جذب لوکادیا، در کنار سپاهان به اولین تیم لیگ برتر ایران تبدیل شدند که هر 4 سهمیه خارجی خود را استفاده می‌کند. پرسپولیس همچنین تنها تیمی است که بازیکن خارجی در رده امید و زیر 25 ساله دارد که وحدت حنانوف 22 ساله و شیرزاد تمیروف 23 ساله جزو این بازیکنان خارجی هستند و گئورگی گولسیانی و یورگن لوکادیا، تنها بازیکنان خارجی بزرگسال این تیم محسوب می‌شوند.
پرسپولیس رکورد نقل و انتقالات را شکست
پیش از جذب لوکادیا رکورد ارزشمندترین بازیکن خارجی لیگ برتر در اختیار استقلال و تراکتور بود که با رافائل سیلوا و گوستاوو یک میلیون یورویی، صدرنشین بودند اما حالا لوکادیا با 2 میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن لیگ برتر خلیج فارس محسوب می‌شود. لوکادیا زمانی که در زمستان 2018 پیشنهاد برایتون را پذیرفت و به لیگ جزیره ملحق شد، ارزش 15 میلیون یورویی را در بازار داشت اما نتوانست این روند را حفظ کند و در آخرین زمانی که به بوخوم پیوست، 2 میلیون یورو ارزشگذاری شد و حالا با این رقم، خود را در قامت مهم‌ترین بازیکن لیگ برتر ایران مطرح کرده است. البته همان‌طور که اعلام شد این بازیکن با 900 هزار یورو به پرسپولیس پیوسته است که البته قرارداد او آپشن‌هایی هم دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/20/622611/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها