امریکا یک ایرانی را به تلاش برای ترور مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ متهم کرد

جانِ «بولتون» 100 دلار!


گروه سیاسی/ چهارشنبه هفته گذشته وزارت دادگستری امریکا ادعا کرد فردی ایرانی برنامه ترور جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق امریکا در دولت دونالد ترامپ را پیش ‌برده است.  دولت امریکا مدعی شد مردی 45 ساله به نام شهرام پورصفی که با عنوان مهدی رضایی شناخته شده است قصد داشته با واریز پول برای فردی در ایالات‌متحده این اقدام را انجام دهد و همچنین گفته فرد نامبرده از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و قصد داشته با پرداخت مبلغ 300 هزار دلار به افرادی در امریکا، جان بولتون را در واشنگتن دی‌سی یا ایالت مریلند به قتل برساند. وزارت دادگستری امریکا این اقدام ادعایی را در راستای پرونده انتقام خون سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران که در زمان دولت ترامپ به شهادت رسید، معرفی کرده است. وزیر خارجه امریکا پس از مطرح شدن این ادعا در توئیتی نوشت: «پیام ما به ایران روشن است: ما هیچ‌گونه تهدید به خشونت را علیه امریکایی‌ها – بویژه آنها که از مقام‌های سابق حکومت بوده‌اند – تحمل نمی‌کنیم.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز پس از انتشار این ادعا اعلام کرد دولت بایدن در حفاظت از امریکایی‌ها در برابر تهدیدات خشونت‌آمیز چشم‌پوشی نخواهد کرد. او افزود: «اگر ایران به هر یکی از شهروندان ما حمله کند، با عواقب شدیدی روبه‌رو خواهد شد.»
این سناریونویسی امریکایی به سرعت با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان روبه رو شد.
واکنش تهران به ادعای نخ‌نما شده
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در واکنش به ادعای تلاش ایران برای ترور جان بولتون گفت: مقامات قضایی امریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی‌پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران‌هراسی، در یک داستان‌سرایی جدید اتهاماتی را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح کرده‌اند. 
کنعانی در ادامه گفت: اینگونه ادعاهای بی‌پایه و اساس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته و در حقیقت فرار رو به جلو، جوسازی تبلیغاتی و خصوصاً فرار از مسئولیت پاسخگویی به جنایات متعدد تروریستی است که دولت امریکا یا مانند ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی مستقیماً در آن دست داشته یا همچون جنایات تروریستی رژیم‌صهیونیستی و گروه‌های تروریستی مانند داعش، با حمایت و پشتیبانی امریکا ارتکاب یافته‌اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بافتن این افسانه‌های نخ‌نما و بی‌اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی امریکا است و این‌بار از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی‌ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است. وی همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویاً هشدار می‌دهد و تأکید می‌کند حق هرگونه اقدام در چهارچوب مقررات حقوق بین‌الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.
افسانه‌‌نویسی در واشنگتن
اما پلیس فدرال امریکا جزئیاتی از این عملیات ادعایی منتشر کرده که نشان می‌دهد امریکایی‌ها توانایی خوبی در داستان‌پردازی ندارند. در جزئیاتی که امریکا در این خصوص منتشر کرده آمده است شهرام پورصفی هیچ‌گاه به امریکا سفر نکرده اما توانسته با یکی از ساکنان ایالات‌متحده به صورت آنلاین ارتباط بگیرد و از او بخواهد عکس‌هایی از جان بولتون گرفته و برای ایران ارسال نماید. به همین دلیل مأمور ایران، آدرس بولتون در واشنگتن دی‌سی را برای این فرد در امریکا ارسال می‌کند. در ادامه گزارش‌های منتشر شده توسط پلیس فدرال امریکا و همچنین وزارت دادگستری این کشور آمده است که پورصفی در ارتباط با شخصی دیگر به او پیشنهاد داده تا در ازای دریافت 200 هزار دلار رمز‌ارز، جان بولتون را در امریکا با ماشین به قتل برساند، اما فرد امریکایی درخواست 300هزار دلار می‌کند که با آن موافقت می‌شود. همچنین فردی که در این گزارشات به عنوان مأمور تهران معرفی شده است وعده یک عملیات یک میلیون دلاری نیز به فرد امریکایی می‌دهد. پلیس فدرال امریکا مدعی است این گفت‌وگو زیر نظر آنها بوده و ایران حتی تصاویری از مشاور سابق امنیت ملی امریکا و پارکینگ محل کارش را دریافت کرده است و در این مدت امریکایی‌ها توانسته‌اند شهرام پورصفی را شناسایی نمایند.
کسب اطمینان با 100 دلار
اما داستان‌سرایی امریکایی‌ها از جایی به بعد بیشتر مضحک می‌شود. پلیس فدرال امریکا می‌‎گوید فرد امریکایی که اف‌بی‌آی را در جریان گذاشته بوده از مأمور ایرانی خواسته پول مأموریت عکسبرداری را برای او ارسال کند و پس از آن این فرد به سراغ مأموریت اصلی یعنی ترور سوژه برود. پلیس امریکا مدعی است مأمور ایرانی برای پیش‌پرداخت و جلب اطمینان 100 دلار ارز کریپتو واریز کرده است! رقمی که خود به تنهایی نشان می‌دهد این افسانه‌بافی تا چه حد ضعیف بوده است. پس از این گزارش بود که سخنگوی وزارت خارجه دولت ترامپ مدعی شد نفر دومی که قرار بوده ایران برای کشتنش  یک میلیون دلار بدهد، مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت قبلی امریکا بوده است. 
وب‌سایت خبری-تحلیلی امریکایی «اکسیوس» می‌گوید وزارت دادگستری امریکا به وزیر خارجه سابق این کشور گفته بود که او «دومین هدف سوء‌قصد عامل جمهوری اسلامی ایران بوده است.» جان بولتون نیز روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه بریتانیایی «اسکای‌نیوز» گفت او تنها کسی نیست که حکومت ایران قصد ترورش را دارد. وی همچنین در داستان‌سازی متفاوت دیگری مدعی شد ایران می‌خواسته یا او را بدزدد یا به قتل برساند.
محافظت شبانه‌روزی از «اسپر»
پس از این صحبت‌ها بود که مارک اسپر وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ نیز به شبکه سی‌بی‌اس گفت او به صورت 24/7 یعنی هر روز هفته و هر ساعت از شبانه‌روز تحت مراقبت و حفاظت امنیتی دولتی قرار دارد. وی در یک مصاحبه با خبرنگار شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: «من به صورت 24/7 تحت مراقبت قرار دارم. هم در ویرجینیا (محل زندگی) و هم هنگام سفرهای کاری...» گفتنی است مارک اسپر در زمان حمله ناجوانمردانه به سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران در فرودگاه بغداد وزیر دفاع امریکا بود. اسپر در کنار مایک پمپئو و مارک میلی از جمله افراد حاضر در نشست با ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره این حمله در «مار‌ئه لاگو» اقامتگاه او در فلوریدا بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/5/622620/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها