با سفر به استان کرمان دور نخست سفرهای استانی رئیس جمهور پایان یافت

شانه به شانه هم ولایتی های حاج قاسم


گروه سیاسی/ کرمان، زادگاه و مدفن سردارشهید حاج قاسم سلیمانی، آخرین مقصد دور نخست سفرهای استانی دولت مردمی بود که پنجشنبه و جمعه گذشته انجام شد. آیت‌الله رئیسی در سی و یکمین سفر استانی، علاوه بر دیدار با فعالان اقتصادی، اقشار و گروه‌های مختلف مردم کرمان و جیرفت، در روستاهای محروم این استان نیز حضور یافت. در این میان، حضور در جمع مردم روستای کروچان، از توابع زهکلوت کرمان در حالی انجام شد که بادهای 120روزه، طوفانی از شن را بر منطقه مستولی کرده بود. اما این اتفاق باعث  لغو سفر نشد، بلکه آیت‌الله رئیسی باوجود طوفان شن، به میان مردمی رفت که ساعت‌ها منتظر حضور وی  بودند.
شهید سلیمانی مایه افتخار جهان اسلام
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی، پنجشنبه گذشته در بدو ورود به کرمان، با گرامیداشت یاد و نام شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سلیمانی را نماد مقاومت و مایه افتخار کشورمان و جهان اسلام دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان یک مکتب یاد کردند که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: دولت خود را مصمم می‌داند پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل و برای رفع فقر و محرومیت در کرمان تمام تلاش خود را به کار گیرد.
عزت کشور در گرو رونق تولید
آیت‌الله رئیسی عصر پنجشنبه در اولین برنامه سفر، در نشست بررسی مسائل اقتصادی این استان، خودکفایی، استقلال و عزت کشور را در گرو تقویت رونق تولید دانست و گفت: امروز تولید، مسأله محوری کشور است و همه بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی باید تلاش کنند که تولید در کشور رونق یافته و موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف رفع شود. 
امید به بیگانه، عامل کاستی در گذشته
رئیس جمهور با تأکید بر باور مبنایی دولت سیزدهم به توان و ظرفیت‌های داخلی کشور، برخی کاستی‌های موجود در روند رشد و توسعه کشور در ادوار گذشته را متأثر از امید به بیگانگان دانست و گفت: هیچ کس حق ندارد روند رشد و پیشرفت کشور را به هر دلیلی متوقف کند، راه تسریع پیشرفت کشور رفع موانع در داخل و تسهیل تعاملات و تبادلات با کشورهای همسایه و دوست است که دولت مردمی در این مسیر گام‌های موفقی برداشته است.
آیت‌الله رئیسی جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را از جمله اقدامات مهم دولت در مسیر تمهید شرایط داخلی رونق تولید برشمرد و گفت:‌ تاکنون 
۳ تفاهمنامه مشارکت در تأمین سرمایه با مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی منعقد شده که ثمرات چشمگیری را برای رونق اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت. در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز قراردادهایی منعقد شده که بزودی اثرات آن در کشور قابل مشاهده خواهد بود.
اختصاص مالیات شرکت‌ها به استان‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در سخنانی کوتاه اعلام کرد: دستور رئیس جمهور برای عدم انتقال مالیات شرکت‌های بزرگ به استان تهران و تخصیص این درآمدهای مالیاتی به شهرهای محل فعالیت این شرکت‌ها به طور کامل اجرا شد و مالیات بیش از 
۳ هزار و ۵۰۰ شرکت به ارزش بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرهای محل استقرار این شرکت‌ها پرداخت خواهد شد.
برملاشدن چهره جاهلیت مدرن با خون شهید سلیمانی
رئیس جمهور در اجتماع اقشار مختلف مردم استان در کرمان، با تأکید بر اینکه امروز خون مطهر حاج قاسم سلیمانی چهره جاهلیت مدرن را برملا می‌کند و نقاب را از چهره نفاق کنار می‌زند، اظهار کرد: خون شهید سلیمانی آنقدر برکت دارد که مجاهدان بسیاری را در مسیر حق به پایمردی و مقاومت دعوت می‌کند.
دولت گرفتار حاشیه‌ها نمی‌شود
آیت‌الله رئیسی با یادآوری اینکه برخی دولتمردان در طول تاریخ انقلاب حواشی زیادی درست کردند و برخی دولت‌ها نیز غفلت کرده و دچار حاشیه‌ها شدند، تأکید کرد: به برکت خون شهیدان و رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی به هیچ وجه بنا نداریم دولت را گرفتار حاشیه‌ها کنیم.
وی با اشاره به تلاش‌های دولت مردمی در دور اول سفرهای استانی برای حل مشکلات مردم، از پایان یافتن این دور از سفرها در کرمان خبر داد و گفت: پس از مدت کوتاهی دور دوم سفرهای استانی برای پیگیری مصوبات قبلی و برداشتن گام‌های بعدی جهت رفع مشکلات در استان‌ها آغاز خواهد شد.
۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، به زودی 
رئیس‌جمهور در تشریح تصمیمات و تلاش‌های دولت برای کاهش بیکاری در کشور، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای کار دولت تا امروز، آنچه نسبت به رفع بیکاری و افزایش اشتغال در سال اول دولت وعده داده شده بود، محقق شده است.  آیت‌الله رئیسی با ضروری دانستن نقش سرمایه‌گذاری برای حل مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: در یک گام ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ داخلی که بعضی‌ از آنها در کرمان مستقر هستند در پروژه‌های مختلف انجام شده و گام بعدی رقم ۱۹ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در کشور است. 
حضور میان مردم به‌رغم طوفان شن
 رئیس‌جمهور صبح روز گذشته، دومین روز سفر را پس از زیارت مزار شهید سلیمانی آغاز کرد. وی سپس  با مردم روستای محروم تنگ‌شاه، از توابع عنبرآباد کرمان دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت. وی در این بازدید که با استقبال گرم مردم روستا همراه بود، در راستای رفع مشکلات روستا و رسیدگی به درخواست‌های مردم دستوراتی صادر کرد.  آیت‌الله رئیسی همچنین، با وجود طوفان شن، در میان مردم روستای کروچان، از توابع زهکلوت کرمان حضور یافت و  رودررو با آنان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور زمستان سال گذشته نیز پس از اطلاع از وقوع سیل در این منطقه، بلافاصله بعد از بازگشت از سفر به روسیه عازم مناطق سیلزده جنوب کرمان شده بود، اما به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا موفق به بازدید از منطقه جازموریان و توابع آن نشده بود. روز گذشته اما با وجود وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و وقوع طوفان شن در مناطق جنوبی کرمان، آیت‌الله رئیسی پس از بازدید هوایی از منطقه، در جمع مردم روستای سیلزده کروچان از توابع زهکلوت حضور یافت و ضمن دیدار با مردم این روستا و آگاهی یافتن از مسائل و مشکلات آنان، دستوراتی برای جبران خسارات ناشی از سیل، تأمین خدمات عمومی و بهداشتی و بازسازی راه‌های دسترسی به روستا صادر کرد.
حضور در میان مردم جیرفت
آیت‌الله رئیسی ظهر جمعه نیز در اجتماع اقشار مختلف مردم جیرفت، با یادآوری تلاش‌ها و دغدغه‌های شهید حاج قاسم سلیمانی برای رفع مشکلات و محرومیت از استان کرمان بویژه مناطق جنوبی آن، گفت: باور شهید سلیمانی این بود که مردم جنوب کرمان، بسیار صادق، وفادار به انقلاب و ولایت، پایبند به خون شهدا و دارای بصیرت هستند.
وعده ساخت سد در جیرفت
رئیس‌جمهور با اشاره به سفر قبلی خود به جیرفت که برای کمک به سیلزدگان این منطقه بوده است، گفت: تهدید سیلاب باید با روش‌های علمی کنترل و تبدیل به فرصتی برای رونق کشاورزی شود. یک راهکار مهم در این منطقه احداث سدی است که ساخت آن در این منطقه مدت‌ زیادی با عنوان سد جیرفت یا بند خرم مطرح است، اما اجرایی نشده است.
وی با تأکید بر اینکه سیلاب، کشاورزی و زندگی مردم را در منطقه جازموریان به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: با توجه به تجارب گذشته درست نیست که یکبار دیگر سیل و خسارت آن را تجربه کنیم. روشن است اینجا باید سیل‌بند و سد ایجاد شود و اقداماتی صورت گیرد تا مردم دیگر نگران سیل نباشند. بر همین اساس اجرای این سد جزو مصوبات سفر استانی قرار خواهد گرفت و تأکید کرده‌ام مراحل اجرایی آن هرچه سریع‌تر آغاز شود و ان‌شاءالله در مدت ۱,۵ سال آینده حتماً به نتیجه برسد.
رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه با وجود گذشت ۱۵ سال، هنوز مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: اگر جازموریان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعال شود حتماً تولید و اشتغال در اینجا رونق پیدا خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه مسأله بیکاری بسیاری از مردم را رنج می‌دهد، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی منطقه باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال رفع مشکلات مردم و توسعه منطقه توجه داشته باشند. با فعال شدن شرکت‌های اقتصادی در این منطقه این ظرفیت وجود دارد که مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جازموریان با وجود تأخیر ۱۵ ساله سریعاً اجرایی شود.
دستور کار دولت درباره جنوب کرمان
رئیسی ضمن تأکید بر اینکه در بهره‌برداری از معادن منطقه باید تحول ایجاد شود، اضافه کرد: درخصوص واگذاری‌های مسأله‌دار در ادوار گذشته، حتماً خلع ید انجام شده و ان‌شاء‌الله بزودی این معادن به افراد اهل واگذار و نگرانی مردم مرتفع خواهد شد. وی  با اشاره به درخواست‌های مردم برای استان شدن مناطق جنوبی کرمان که در دست‌نوشته‌های آنان بازتاب یافته بود، تأکید کرد که بررسی این موضوع در دستور کار دولت است.
تشکیل سازمان مهاجرین و شناسه‌دارشدن اتباع
رئیس جمهور در دیدار نخبگان و خانواده ایثارگران استان کرمان نیز به موضوع اتباع بیگانه اشاره و بیان کرد: باید برای همه اتباع بیگانه شناسه ایجاد شود و هیچ تبعه‌ای در هیچ نقطه کشور بدون شناسه نباشد؛ وزارتخانه‌های مربوطه وضعیت تحصیل، ازدواج، طلاق، اشتغال و جابه‌جایی بلاد آنان را تحت نظر داشته باشند که این کار در وزارت کشور آغاز شده و ادامه دارد. آیت‌الله رئیسی افزود: این کار در بخش‌های مختلفی پیشرفت داشته است و گام برتر آن نیز تشکیل سازمان مهاجرین است که در مجلس آغاز شده و در دولت در دست پیگیری است. وی اتباع بیگانه را میهمانان جمهوری اسلامی خواند و گفت: ساماندهی اتباع بیگانه در کشور باید به نحوی انجام شود که در این حوزه دغدغه‌ای نباشد، این اقدام در دست انجام است و گام برتری نیز برداشته خواهد شد. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/2/622625/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها