در عملیات اخیر اف‌بی‌آی، بحث فراتر از کشف مدارک عادی است

آینده مبهم ترامپ


تیرنی اسنید /تحلیلگر مسائل سیاسی
مترجم: وصال روحانی

​​​​​​​

جست‌وجوی هفته گذشته مأموران «اف.بی.آی» در منزل مسکونی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا در ایالت فلوریدای این کشور به این دلیل ویژه بود که او برخلاف قانون، برخی مدارک دولتی زمان حضورش در کاخ سفید (2016 تا 2020) را برای خود برداشته بود اما اینک این سؤال مطرح است که آیا این اقدام پیامدهای دیگر و سنگین‌تری را هم دربرخواهد داشت؟ سؤالات عمده موجود در این خصوص از این قرار هستند:
جست‌وجو در خانه ترامپ تا چه میزان شرایط قضایی وی را تغییر می‌دهد؟
برخی متخصصان قضایی می‌گویند جست‌وجو در خانه ترامپ موسوم به عمارت «مارالاگو» در ایالت فلوریدا فقط برای کشف مدارک قانونی که ترامپ همراه با خود از کاخ سفید برده، نبوده؛ زیرا «سازمان آرشیو ملی» امریکا ماه ژانویه نیز 15 باکس حاوی مدارکی از این قبیل را با موافقت خود ترامپ از این عمارت خارج کرده  و وی هیچ اقدامی درخصوص آنها انجام نداده و سکوت اختیار کرده است. بنابراین همان طور که اندرو مک‌کیب، مدیر سابق اف.بی.آی می‌گوید: «شک نکنید آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اسناد و مدارک مهم‌تری هست که قبلاً به آن دست نیافته‌اند و حالا در پی آن هستند. آنها به چند نکته مهم ظنین هستند و قضیه فراتر از چند مدرک عادی و رایج و بالاتر از جرایمی است که با یک دستبند زدن به فرد متهم شروع و بعداً به گونه‌ای رفع و رجوع شود. آنها مدارکی را می‌خواسته‌اند که تخلف‌های بسیار بزرگ‌تری را گواهی می‌دهد.»
این بازرسی چرا حالا صورت می‌پذیرد؟
گفته شده دو ماه‌واندی پیش دیداری بین وکلای ارشد ترامپ و مأموران اف.بی.آی صورت پذیرفت اما رسانه‌ای نشد. طبق اطلاعاتی که به دست آمده در آن ملاقات جعبه های حاوی برخی مدارک دولتی هم به مأموران ارائه شده بود، با این حال پنج روز بعد از آن ملاقات، اف.بی.آی با ارسال ابلاغیه‌ای تازه، از وکلای ترامپ خواسته بود روند دستیابی به مدارک دولتی موجود در خانه ترامپ را تسهیل کنند. کسی نمی‌داند این وکلا در قبال این درخواست چه واکنشی داشته‌اند اما چون در نهایت حکم رسمی بازرسی از خانه ترامپ را گرفته و آن را اجرایی کرده‌اند مشخص است یا تسهیلات لازم فراهم نیامده یا مدارک ارائه شده از سوی وکلا، مدارکی فاقد اهمیت بوده‌اند. روند صدور حکم بازرسی بخصوص در منازل «صاحب منصب»های کشور یک روند دشوار و زمانبر است ولی مشخص است که مدارک ارائه شده از سوی اطرافیان ترامپ گرهی را نگشوده و به همین سبب صدور حکم بازرسی خانه او در دستور کار قرار گرفته است. دادستانی  امریکا هم در اطلاعیه اخیرش متذکر شده است: «هر جا  تردیدی وجود داشته باشد که در دسترس بودن مدارک بسیار مهم و مخفی چه در دست مقام‌های فعلی و چه سابق کشور، امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد، نیروهای قضایی و اف.بی.آی مختار و به واقع موظف هستند با صدور احکام بازرسی محل‌ها و ضبط مدارک مورد نظر، به خطرهای موجود پایان دهند و مقام‌های خاطی را پیگرد قضایی کنند. این از مواردی است که در مورد خانه دونالد ترامپ و مدارک دولتی موجود در آن مصداق دارد.»
قدم بعدی چیست؟
وکلای ترامپ مدعی‌اند هرگونه همکاری ممکن را با اف.بی.آی و دادستانی امریکا داشته‌اند و تصریح کردند اولین باکس‌های حاوی مدارک مورد نیاز اف.بی.آی بیش از سه ماه پیش تحویل سران این سازمان امنیتی شده بود، با این حال اف.بی.آی از آنچه به دست آمده، راضی نیست و ورود مستقیمش به خانه ترامپ و رسانه‌ای شدن این موضوع توسط دولت فعلی امریکا نشانگر همین موضوع است. 
آیا ترامپ حق حضور در انتخابات بعدی امریکا را از دست می‌دهد؟
قوانین امریکا تصریح می‌دارند که پنهان نگه داشتن عامدانه مدارک مهم دولتی، فرد خاطی را از احراز هر عنوان رسمی در ادامه زندگی سیاسی‌اش محروم خواهد کرد، اما مسأله این است که اثبات این موضوع حتی در دادستانی کل امریکا هم که با ترامپ به خاطر پرخاشگری‌هایش رابطه خوبی ندارد، بسیار سخت خواهد بود. وکلای ترامپ به آسانی می‌توانند ادعا کنند در میان صدها فایل، اوراق و مدارک موجود در خانه ترامپ، روح‌شان هم خبر نداشته که بعضی مدارک مافوق سری و افتادنش به دست مأموران سایر کشورها فاجعه‌بار خواهد بود و دادستانی کل امریکا هم نمی‌تواند روندی خلاف این و دروغین بودن این ادعا را به اثبات برساند. به این ترتیب سازوکارهای لازم برای گرفتن عدم صلاحیت ترامپ جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 امریکا  در دست مقام‌های ارشد قضایی امریکا نیست. با این حال اگر همان‌طور که اف‌.بی‌.آی اعلام کرده، این اسناد فوق محرمانه بوده‌اند و بین آنها اسنادی پیدا شود که مربوط به امنیت ملی امریکا باشد، آن‌گاه سرنوشت ترامپ می‌‌تواند بسیار متفاوت از آنچه باشد که اکنون به نظر می‌‌رسد و یک نمونه آن نیز در توئیت مایکل بشلوس، مدیر سابق سیا دیده شده که با انتشار اسامی کسانی که به خاطر دادن اسناد مهم دولتی به کشورهای دیگر اعدام شده بودند، به تفتیش خانه ترامپ واکنش نشان داد.
منبع: CNN

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7978/4/622702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها