وابستگی آب شرب 7 شهر به یک چشمه

آب کوهرنگ امروز به چهار محال و بختیاری بر می گردد


شهرکرد- استانی که سرچشمه سه رود بزرگ زاینده‌رود، دز و کارون است، امروز در بسیاری از شهرها و روستاهای آن، تانکرها برای تأمین آب به صف شده‌اند و از چند روز گذشته با خارج شدن منبع تأمین آب اصلی چند شهر و روستا، تأمین آب شرب با بحران جدی روبه‌رو شده است. 6 روز از زمان بحران گل‌آلود شدن آب سرچشمه کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و کاهش منابع آب شرب در برخی از نقاط این استان می‌گذرد.
از ۱۷ مردادماه سیلاب در چهارمحال و بختیاری به بخش‌های مختلف زیرساختی استان خسارت‌های عمده‌ای وارد کرده که بخشی از این خسارت‌ها به زیرساخت‌های آب شرب از جمله گل‌آلود شدن سرچشمه آب کوهرنگ و لوله‌های انتقال آب وارد شده است.
همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شده است.تلاش مسئولان برای رفع این معضل به‌ صورت شبانه‌روزی در حال انجام است، با این حال هنوز عده‌ای از مردم بویژه در شهرکرد نسبت به افت فشار یا نبود آب در لوله‌های آب شرب منازل خود گلایه دارند.
در این بین شبکه‌های اجتماعی نیز به انتقاد از قطعی یا افت فشار آب در برخی از مناطق شهرکرد پرداخته‌اند و در این چند روز بخشی از مطالبات مردمی در خصوص آب شرب را منتشر کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، فرماندار شهرکرد از تلاش‌های انجام شده برای رفع کدورت چشمه کوهرنگ خبر داد و گفت: پس از اینکه چشمه کوهرنگ وارد مدار شد، رسوب گل‌ و لای در لوله‌ها باعث شد  آب دوباره از مدار خارج شود اما با تلاش‌های انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود آب چشمه امروز وارد مدار شود.
عبدالعلی ارژنگ افزود: تمام امکانات و تجهیزات را برای رفع مشکل آب شرب مردم به کار گرفته‌ایم و تاکنون ۱۱ حلقه چاه از فرودگاه شهرکرد، شهرداری و چاه‌های کشاورزی وارد مدار شده است و دبی ورودی مجموع این چاه‌ها ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است و علاوه‌ بر آن آبرسانی سیار به مناطق مختلف شهر توسط ۷۰ تانکر انجام می‌شود. تأکید بر این است که آب تأمین شده بر اساس عدالت منطقه‌ای سهمیه‌بندی شود اما موضوع به سبب افت شدید مخازن امکانپذیر نیست.
ارژنگ نیاز معمول شهرکرد به آب شرب را ۶۵۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: با توجه به قطعی‌های مکرر آب طی روزهای اخیر، نیاز به آب افزایش پیدا کرده و باید ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب تأمین شود. وی نسبت به طولانی‌ شدن رفع مشکل آب شرب از مردم عذرخواهی کرد.
چشمه کوهرنگ منبع آب پایدار نیست
قطعی آب چند روزه در شهرکرد و چند شهر دیگر این استان که منبع تأمین آب آنها چشمه کوهرنگ است، زنگ خطری جدی برای مدیریت این بحران است. چشمه آب کوهرنگ برای چندمین‌ بار دست مسئولان استانی را در تأمین آب شرب بست و با قطعیت می‌توان گفت دیگر نباید به این چشمه به‌عنوان یک منبع آب پایدار نگاه کرد.از دو سال گذشته موضوعاتی مانند یخ‌زدگی، کاهش دبی، کدورت آب در پی بارندگی و اکنون گل‌آلود شدن آب باعث خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار آبرسانی به چند شهر در چهارمحال و بختیاری ازجمله شهرکرد شده است و این مسأله بحث تأمین آب را دچار چالش‌های جدی کرده است، به‌گونه‌ای که در هفته گذشته در شهر شهرکرد شاهد قطعی مکرر آب در بسیاری از مناطق و کاهش شدید فشار آب بودیم.به گفته اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دادستان مرکز استان چهارمحال و بختیاری اجازه حفر چاه جدید در مرکز استان را صادر نمی‌کند که این مسأله نشان از وضعیت وخیم منابع آب زیرزمینی استان دارد و دیگر نمی‌توانیم روی منابع آب زیرزمینی استان حساب کنیم. 
 آب شرب شهرکرد نباید تک منبعی باشد
فرهام کرکانی مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مشکل چشمه آب کوهرنگ در سطح ملی منعکس شده است، اظهار کرد: برای حل مشکل این چشمه چند پروژه در چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است و برای جلوگیری از یخ‌زدگی چشمه در فصل زمستان دنبال راهکار هستیم تا این مسأله در اسرع وقت حل شود. وی در ادامه افزود: در حال اجرای یک پروژه برای رفع کدورت چشمه آب کوهرنگ هستیم که مراحل نهایی کار در حال انجام است تا چشمه سریعاً وارد مدار شود. کرکانی با بیان اینکه تک‌منبعی بودن تأمین آب شرب برای یک شهر کار خطرناکی است، یادآور شد: تأمین آب در شهرکرد باید از منابع  متعدد تأمین شود، برای مثال تعداد چاه‌های تأمین آب افزایش پیدا کند تا بتوانیم منابع جایگزین را سریعاً وارد مدار کنیم. امیدواریم با تزریق اعتبار در سال ۱۴۰۱ این مشکلات در زمان کوتاه حل شود. مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: برای دستگاه تصفیه چشمه آب کوهرنگ اعتبار پیش‌بینی شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و این اعتبار از محل اعتبارات تنش آبی تأمین خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7978/16/622725/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها