دیگه چه خبر؟


جدید‌ترین مواضع امریکا درباره مذاکرات هسته‌ای
دفاع تمام‌قد رابرت مالی از تحریم و PMD

 خبر اول اینکه،نماینده دولت امریکا در امور ایران که مذاکره‌کننده اصلی این کشور در مذاکرات وین است در مصاحبه‌ای تصریح کرد که بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی صورت نگرفته است. به گزارش فارس، رابرت مالی که با شبکه «پی‌بی‌اس» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی حاصل شده یا خیر، گفت: «توافقی نشده، چون تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیز توافق نشده است.» مذاکره‌کننده ارشد امریکا در ادامه اضافه کرد: «یک متن وجود دارد. فهم مشخصی از اینکه هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا چه نظری دارد، وجود دارد.»
ادعاها علیه فعالیت هسته‌ای ایران پابرجا است
رابرت مالی در ادامه به سؤالی درباره ادعاهای مطرح‌شده در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پاسخ داد که مدعی شده بود، امریکا و اروپا در صورت همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد بین‌المللی از چند مکان در ایران کمک خواهند کرد. مالی ادعای این روزنامه امریکایی را تکذیب کرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا در این زمینه به ایران امتیاز خواهد داد، گفت: «نه ما این را روشن کرده‌ایم. البته می‌دانم گزارش‌هایی بر خلاف [آنچه گفتم] منتشر شده اما موضع ما شفاف است و آن هم این است که ما هیچ فشاری روی آژانس برای بستن پرونده مسائل باقی‌مانده [با ایران] نخواهیم گذاشت.»رابرت مالی تصریح کرد: «آن پرونده زمانی بسته می‌شود که ایران همان پاسخ‌های معتبر فنی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده، بدهد. به محض اینکه این کار را انجام بدهند و به محض اینکه آژانس راضی شود ما هم راضی خواهیم شد. اما ما قبل از آن [راضی نمی‌شویم].»
اگر اروپا بخواهد با ایران تجارت کند باید به تحریم‌های ما احترام بگذارد
دیگر سؤال مجری پی‌بی‌اس به ادعای دیگری مطرح می‌شد که پایگاه خبری پولیتیکو مطرح کرده بود. این رسانه مدعی شده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بندی وجود دارد که به کاهش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر خواهد شد. این بند به برخی از طرف‌های غیرامریکایی اجازه خواهد داد با برخی طرف‌های مرتبط با سپاه پاسداران معاملاتی انجام دهند. رابرت مالی در پاسخ به این ادعا گفت: «ما بر سر پایین‌ آوردن ملاک‌های تحریمی‌مان در مسأله تعاملات تجاری اروپایی‌ها با ایران مذاکره نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. آنها اگر می‌خواهند با ایران مراوده کنند باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند.» وی اضافه کرد: «هر گزارشی که خلاف این را بگوید و ادعا کند که ما این استانداردها را پایین می‌آوریم یا بر سر این استانداردها وارد مذاکره می‌شویم کاملاً اشتباه است.»

رایزنی عراق با ایران برای افزایش واردات گاز

 خبر دیگر اینکه،احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور درخصوص افزایش واردات گاز از ایران برای روشن کردن نیروگاه‌های برق با طرف ایرانی رایزنی می‌کند. به گزارش ایسنا، وی همچنین گفت: پس از پرداخت بدهی‌های گازی به ایران میزان واردات گاز به ۴۵ میلیون متر مکعب رسید اما نیاز فعلی ما به گاز ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب است.


روابط حماس با ایران هیچ زمانی قطع نشد

 دست آخر اینکه، خالد مشعل رئیس جنبش فلسطینی حماس در بخشی از  گفت‌وگو با الجزیره به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسئولیت‌هایش را انجام دهد. مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7978/5/622755/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها