لزوم صدور شناسنامه برای شهیرترین صنایع دستی کشور


فرش،به عنوان  بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صنایع‌دستی ایران شناسنامه ندارد. متولیان امر در چند دهه گذشته آنقدر در صدور شناسنامه فرش تعلل کردند که چین، هند، نپال، تبت و پاکستان بازار جهانی را از ایران گرفتند و مدت‌هاست که دست‌بافته‌های خود را به نام ایران می‌فروشند. از سوی دیگر ورود قاچاق بی‌رویه فرش افغانستان به کشور که به نام فرش‌های بلوچ، ترکمن، قشقایی و خراسان به فروش می‌رسد و در کنار آن تولید برخی فرش‌های بی‌کیفیت با گره‌های تقلبی، مشتری داخلی را بی‌اعتماد و دلسرد به خرید فرش دستباف می‌کند.
نبود شناسنامه فرش که می‌تواند سند مالکیت و از طرفی بیانگر مشخصات کامل فرش باشد، راه را برای بسیاری از متخلفان و متقلبان در داخل و خارج از کشور باز گذاشته است.
در دولت قبل شرکت دانش‌بنیانی، شناسنامه‌ای را پس از 6سال تحقیق و آزمون و خطا با حضور معاون اول دولت سابق و رئیس مرکز ملی فرش رونمایی کرد. تفاهمنامه‌ای نیز بین این شرکت و مرکز ملی فرش منعقد شد و قرار بود سرورهای سامانه ثبت شناسنامه با مدیریت مرکز ملی فرش در این مرکز راه‌اندازی شود، ولی با توجه به تأمین نشدن نیروی دولتی برای اداره این سامانه اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد. جامعه فرش از وزیر صمت انتظار دارد برای پیشگیری از عرضه فرش‌های تقلبی و سد راه قاچاق و بازگرداندن اعتبار هنر چند هزار ساله قالیبافی ایرانیان با جدیت صدور شناسنامه فرش را پیگیری و اجرایی کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/17/622804/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها