روی خط بازار


صندوق‌های با درآمد ثابت، نصاب قانونی خرید سهام را رعایت کرده‌اند

مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در حال حاضر از ۴۹۶ هزار میلیارد تومان سرمایه نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، نزدیک به ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهم وجود دارد، که نزدیک به حدود ۱۴.۸ درصد سرمایه‌گذاری در سهم (سهام، حق تقدم سهام، گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و...) است.
رضا نوحی با بیان اینکه نه تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بلکه مابقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم به رعایت یک‌سری از نصاب‌ها هستند، گفت: رعایت این نصاب‌ها چه در طول فعالیت این صندوق‌ها و چه زمانی که توسعه پیدا می‌کنند به‌صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرند و نصاب این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نصاب‌های مشخص و مشابه نصاب‌هایی که دیگر صندوق‌ها دارند، است.
وی عنوان کرد: از عدد ۴۹۶ هزار میلیارد تومانی که این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند، نزدیک به ۸۱ هزار میلیارد تومان فقط صرف خرید اوراق شرکتی شده، یعنی اوراق شرکت‌هایی که در بورس فعال هستند و اوراق مرابحه یا اجاره‌ منتشر کرده یا می‌کنند.
به گفته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان هم از این اوراق، اوراق شهرداری است، یعنی حتی منابع مربوط به خطوط متروی در حال توسعه از این محل است. این منابع یک حالت انتفاعی دارد.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سؤال که «در برخی مواقع مدیران صندوق‌ها (با درآمد ثابت) اقدام به ذخیره‌گیری سود سهامی که باید در همان مقطع به سهامداران می‌پرداختند، کرده، تا بعداً در مواقع لزوم بین دارندگان واحدهای خود تقسیم کنند» آیا این کار خلاف است یا خیر، گفت: مدیران صندوق‌ها اقدامی خارج از آن چیزی که مصوب شده نمی‌توانند انجام دهند و در صورت این اقدام، خلاف و تخطی از مقررات محسوب می‌شود.


سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد کمتر از 10درصد است

دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت:‌ هنوز سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد کمتر از 10 درصد است.
سعید اسلامی بیدگلی در نشست مشترک با دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، گفت:‌ از سال 95 به بعد بازار سرمایه در اقتصاد مهم شده و بویژه در سال 98 و 99 دیدگاه حاکمیت به بازار سرمایه تغییر کرد بنابراین باید زیرساخت‌های بازار سرمایه تغییر پیدا کند.
وی در مورد پیش‌نویس قانون تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: باید دنبال منافع بر زمین مانده سهامداران حقیقی باشیم و اگر بخواهیم وارد مصادیق شویم ممکن است تضاد منافع بین سهامداران و سایر گروه‌ها ایجاد شود بنابراین پیشنهاد ما این است که کانون سهامداران تشکیل شود. وی این را هم گفت:‌ رتبه بورس ایران از نظر رعایت حقوق سهامداران خرد پایین است و باید در مورد رعایت حقوق این افراد بیشتر گام بردارد. 
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری همچنین در مورد قیمت‌گذاری دستوری گفت: همه ارکان بازار نظر خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند و مهم‌ترین دلیل مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری فساد مترتب بر این نوع قیمت‌گذاری است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/10/622822/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها