«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌دهد

خودرویی‌ها عصاکش شاخص روز یکشنبه


گروه اقتصادی/ روز یکشنبه شاخص‌های بازار بخشی از رشد خود را که روز شنبه به دست آورده بودند، پس دادند.
در این روز، شاخص کل بورس با کاهش 3 هزار و 447 واحدی، در محدوده یک میلیون و 460 هزار واحد باقی ماند و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 59 واحدی، ارتفاع 19 هزارو 205 واحدی را به ثبت رساند.
دیروز، نمادهای «فملی»، «نوری» و «فولاد» در بورس و نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «شراز» در فرابورس بیشترین تأثیر را بر شاخص‌ها به ثبت رساندند.
همچنین در بین نماد‌هایی که بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص‌ها به ثبت رساندند نمادهای «خساپا»، «خودرو» و «خگستر» در رتبه اول تا سوم پرتراکنش‌ترین‌های بازار قرار گرفتند و بر این اساس گروه خودرویی توانست تا حد زیادی از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کند.
پتروشیمی‌ها تحت تأثیر انتشار قیمت‌های جدید
دیروز، قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا توسط دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد. بر این اساس قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری برای عرضه در بورس کالا با نرخ ارز 264 هزار و 983 ریالی تعیین شده که نرخ ارز جدید نسبت به آخرین نرخ‌های اعلامی از طرف این دفتر با 1.16 درصد افزایش روبه‌رو شده است. این افزایش نرخ پایه ارز در کنار تغییرات قیمت‌های جهانی محصولات مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت محصولات در بازار است.
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بر اساس قیمت‌های اعلامی جدید، محصولات پتروشیمیایی شرکت‌ها با کاهش ارزش روبه‌رو شده‌اند. براین اساس محصولات قابل عرضه پتروشیمی آبادان 13.1 درصد، آریا ساسول 6.5 درصد، پتروشیمی اروند 12 تا 13 درصد، امیرکبیر 6 درصد و پتروشیمی ایلام حدود 9 درصد با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. مقایسه سایر قیمت‌ها برای سایر پتروشیمی‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های اعلامی محصولات نسبت به ابتدای مرداد ماه به همین نسبت با کاهش روبه‌رو شده است. با توجه به افزایش قیمت ارز پایه اعلامی، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات بیشترین تأثیر را بر این کاهش قیمت‌ها داشته است.
کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا متعاقباً پیش‌بینی درآمدها و سود‌سازی شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این موضوع در معاملات سهام این صنعت نیز تأثیر‌گذار بوده است. به طوری که ارزش بازاری این صنعت را در یک هفته گذشته با کاهش بیش از 3.7 درصدی روبه‌رو کرده است.
قیمت جهانی محصولات فولادی 
با استقبال سهامداران روبرو شد
در روز‌های گذشته و با تقویت بازار سنگ‌آهن وارداتی در چین، به‌عنوان بزرگترین تقاضا کننده محصولات فولادی در دنیا، قیمت سنگ آهن نیز با افزایش روبه‌رو شد. هرچند که این روند به‌دلیل وضعیت بازار مسکن در این کشور و کنترل‌های زیست محیطی تولید فولاد، با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است و چشم‌انداز صنایع فلزی در شرایط نامطلوبی قرار دارد اما با توجه به روند صعودی واردات در برخی کشورها مانند ترکیه و رشد محدود قیمت‌های جهانی در چند روز اخیر سهام شرکت‌های فولادی نیز با استقبال سهامداران روبه‌رو شده به‌طوری که در یک هفته گذشته ارزش بازار این گروه معاملاتی رشد 8.72 درصدی را به ثبت رسانده است.
شروع طرح‌های توسعه‌ای بزرگ مقیاس در شرکت‌های فولادی از جمله طرح بهینه‌سازی خط گالوانیزه و سرمایه‌گذاری در احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌ها در فولاد مبارکه از جمله مواردی است که بر رشد ارزش بازاری این گروه معاملاتی تأثیر‌گذار بوده است.
تداوم عرضه محصولات سیمانی 
در بورس کالا
 روز یکشنبه، 66 شرکت سیمانی بیش از 1.1 میلیون تن از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند.
در عرضه‌های روز یکشنبه، در مجموع یک میلیون و 137 هزارتن سیمان تیپ یک و دو روی تابلو معاملات رفت و با احتساب معاملات این روز، مجموع عرضه سیمانی‌ها از ابتدای سال در بورس کالا به بیش از 26 میلیون و 377 هزارتن رسیده که از این میزان در حدود 21 میلیون و 285 هزار تن به ارزش 13 هزارو 506 میلیارد تومان معامله شده است. تداوم عرضه‌های سیمانی‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که این صنعت در مصرف برق، بویژه در ساعات اوج مصرف، با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده است. آمارها نشان می‌دهد، ارزش بازاری سهام این صنعت در بازه 6 ماهه 46.7 درصد و در یک هفته اخیر با افزایش یک درصدی روبه‌رو شده است.
چالش قیمت‌گذاری دستوری بر سر راه سود‌سازی صنعت تایر در بازار سهام
قیمت تایر در ایران که توسط سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت تعیین می‌شود این روز‌ها از طرف فعالان این صنعت مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته کارشناسان افزایش هزینه‌های تولید در این روزها از حاشیه سود و بازدهی صنعت کاسته که این موضوع نیز منجر به کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران شده است. به گفته کارشناسان، تعیین قیمت‌های دستوری برای کالای نهایی تایر درحالی است که قیمت اکثر نهاده‌های تولیدی این صنعت دستوری نبوده و تولید کنندگان باید نهاده مورد نیاز خود را با نرخ‌های آزاد خریداری کنند.
بر اساس آمارهای منتشر شده، کاهش قابل توجه حاشیه سود این صنعت در سال 1400 باعث شده در سه ماهه سال‌جاری همه کارخانه‌ها در محدوده زیان قرار گیرند که این موضوع بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی این صنعت نیز تأثیر‌گذار بوده و این صنعت در سه ماه گذشته بیش از 25 درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. این موضوع در یک ماه گذشته نیز تداوم یافته به طوری که در این بازه ارزش بازاری صنعت با کاهش 4.23 درصدی روبه‌رو شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/10/622823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها