معاون وزیر صمت عنوان کرد

رونمایی از محصولات جدید خودرویی


7 پلتفرم جدید خودرویی در راه است؛ بر این اساس شهریورماه 4 پلتفرم از سوی ایران‌خودرو و سایپا عرضه خواهد شد و همچنین 3 پلتفرم از سوی بخش خصوصی رونمایی می‌شود. با این اتفاق می‌توان به خودروسازان امیدوار بود که برای تحقق 8 فرمان رئیس جمهور که 11 اسفندماه سال گذشته ابلاغ شد، برنامه عملیاتی دارند. منوچهر منطقی، مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و محصولات خاص کشورمان گام برخواهیم داشت که توانمندی خوبی نیز در این زمینه وجود دارد.» 
حسین محبی از کارشناسان صنعت خودرو درباره معرفی پلتفرم‌های جدید از سوی خودروسازان به «ایران» گفت: زمانی‌ که بخش خصوصی پلتفرمی را ارائه می‌کند، احتمال تولید و تجاری شدن آن خودرو زیاد است اما وقتی خودروساز دولتی از پلتفرمی رونمایی می‌کند، احتمال تجاری شدن آن خیلی کمتر است از این‌رو اگر دولت سیزدهم می‌خواهد مشکلات خودرویی دولت گذشته تکرار نشود، بهتر است که نظارت بر فعالیت خودروسازان را افزایش دهد. او ادامه داد: ما بارها عنوان کرده‌ایم که تنها راه رشد صنعت خودرو، خصوصی‌سازی آن است تا زمانی که مدیران خودروساز از سوی وزارت صمت معرفی شوند، پویایی در صنعت خودرو بسیار محدود است از همین رو و بر اساس 8 فرمانی که سال گذشته رئیس جمهور ابلاغ کرد ضرورت دارد وزارت صمت نسبت به واگذاری سهام خودروسازان به بخش غیردولتی اقدامات لازم را انجام دهد.
 
صنعت خودرو 26 ساله است
معاون وزیر صمت گفت: صنعت خودرو یک صنعت ۵۰ ساله است که هر چند با کره جنوبی مقایسه می‌شود، اما در حقیقت در ۲۶ سال اخیر توسعه یافته است. این صنعت تا پیش از انقلاب مونتاژکار پیکان بود و در دهه ۶۰ به‌دلیل جنگ تحمیلی با توقف همراه شده بود تا اینکه در سال ۷۴ «نژادحسینیان» وزیر وقت صنایع سند ۱۰ ساله این صنعت را با هدف خودکفایی کامل پیکان رونمایی کرد. او بیان کرد: برای بلوغ اقتصادی و فناوری صنعت خودرو سه فاز و مرحله شامل تسلط بر فرایندهای تولید و قطعه‌سازی، نوآوری در اجزا و قطعات و نوآوری در محصول و طراحی محصول نیاز است. از سال ۷۴ تاکنون این سه فاز و مرحله به طور نسبی طی شده، اما رفت و برگشت‌ها و نوسان‌هایی داشته است. این مقام مسئول وزارت صنعت تأکید کرد: امروز به‌دنبال تثبیت آنچه در این صنعت داریم و ایجاد آنچه نداریم، هستیم و در این راستا سند تحول صنعت خودرو منتشر شده و در معرض نقد قرار خواهد گرفت.
توان تولید 3 میلیون خودرو را داریم
 منطقی ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، هزینه‌های سربار و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو را کاهش خواهد داد؛ زمان‌بندی این مرحله از مهرماه ۱۴۰۰ تا تیرماه امسال بوده که به طور نسبی به این هدف دست یافتیم. وی افزود: از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و محصولات خاص کشورمان گام بر خواهیم داشت تا صادرات و نوآوری داشته باشیم و در این راستا توانمندی بسیار خوبی نیز وجود دارد. امروز علاوه‌ بر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، شرکت‌های خصوصی نیز به تحقق سند تحول خودرو تمایل دارند، به‌طوری که در نمایشگاه یاد شده به موازات 4 پلتفرمی که از سوی ایران‌خودرو و سایپا عرضه خواهد شد، 3 پلتفرم از سوی بخش خصوصی در معرض دید قرار می‌گیرد. این مقام مسئول، صنعت خودرو را بالاترین صنعت کشور از نظر خلق ارزش افزوده و اشتغال برشمرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/12/622833/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها