رئیس سازمان ملی استاندارد:

خودروسازان از استاندارد اجازه نگرفتند


رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: توقف تولید 5 نوع خودرو که سال‌های سال تولید می‌شد تنش‌هایی را در بازار ایجاد کرده اما سازمان استاندارد از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود که اگر عیوب ابلاغ شده اصلاح نشود تولید خودروهای تیبا، تیبا 2، سمند، ساینا و 405متوقف می‌شود؛ پس این تصمیم یک شبه نبوده و ساعت‌ها درباره آنها فکر و برای اجرای آن نیز ماه‌ها به خودروساز زمان داده شده است.مهدی اسلام ‌پناه ادامه داد: اکنون خودروساز مدعی است که خودروهای یادشده را پیش فروش کرده حال پرسش ما از خودروسازان این است که آیا پیش از تعهد به فروش از ما اجازه گرفتند؟ اگر سازمان استاندارد اعلام می‌کند کالایی ایرادات پرتکرار دارد و باید آنها را رفع و رجوع کند و خواهان تعهد خودروساز برای جلب رضایت مشتریان است به این معناست که سازمان ملی استاندارد در کنار مردم است و می‌خواهد مشکل مردم رفع و رجوع شود.
خودروهای جایگزین باید استاندارد 85 گانه را رعایت کنند
او با بیان اینکه خودروهای جایگزین باید استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد را رعایت کند، گفت: خودروساز تعهد داده است که عیوب خودروها را با نظارت بازرسان سازمان ملی استاندارد رفع کند. چندین هزار خودرو با همین فرایند به دست مصرف‌کنندگان رسیده است. اسلام‌پناه ادامه داد: شرایط به نحوی تسهیل شده است که به نفع مردم باشد و ما بی‌تفاوت نسبت به شرایط مردم نیستیم. عدد خودروهایی که بعد از رفع عیوب پرتکرار به دست مردم رسیده در سازمان استاندارد موجود است.
41 درصد کم فروشی
او در نشستی خبری میزان کم‌فروشی در صنایع را 41.35 درصد عنوان کرد و افزود: هدف ما از بازدید از بنگاه‌های تولیدی این است که نقش بازدارندگی خود را اعمال کنیم؛ چندین برند معتبر را در زمینه کم‌فروشی شناسایی کردیم و به آنها اخطارهای لازم داده شد برخی از این برندها نیز آبروداری کردند و به کم فروشی‌ها پایان دادند.
مصرف‌کننده باید بداند چه کالایی خریداری می‌کند
او درباره اینکه برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که ابلاغیه تغییر لیبل‌ها هزینه‌ اضافی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند ضرورت تدوین و اجرای این ابلاغیه از کجا احساس شد، گفت: این ابلاغیه اگر تشریح شود اذعان خواهند کرد که این طرح خوبی است و باید آن را پیگیری کرد. سازمان استاندارد به‌دنبال این است که نشان محصول باید شفاف روی آن درج شود، چراکه مصرف‌کنندگان حق دارند مابه‌ازای خریدی که انجام می‌دهند اطلاعات کامل را دریافت کنند. اسلام پناه با بیان اینکه تولیدکنندگان باید در خدمت مصرف‌کنندگان باشند، تصریح کرد: ایرادی متوجه شفافیت در لیبل‌گذاری نیست و مصرف‌کننده باید بداند که چه کالایی را خریداری می‌کند؟ به‌عنوان مثال در بطری‌های آب آشامیدنی نباید لیبل آب معدنی درج شود و باید فرق این دو نوع نوشیدنی را مصرف‌کننده بداند. او ادامه داد: بخشنامه مربوط به سال 99 بوده است تولیدکنندگان مدعی هستند که لیبل‌های آنها چاپ شده است و اگر بخواهند آنها را دور بریزند هزینه اضافی به آنها تحمیل می‌شود از این‌رو سازمان ملی استاندارد به آنها فرصت داد که بعد از اینکه لیبل‌های قدیمی تمام شد اقدام به چاپ لیبل جدید کنند و این یعنی فرصتی که سازمان در راستای تسهیل فرایند تولید به تولیدکنندگان داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/12/622834/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها