خبر ویژه



تولیدات کشاورزی روستائیان بعد از انقلاب ۴ برابر شده است

قائم مقام مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: طی ۴۰ سال گذشته توسعه زیربنایی در روستا‌ها اتفاق افتاده است، در این مدت تولیدات کشاورزی بیش از ۴ برابر شده است. به گزارش تسنیم، پالوج قائم مقام مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در بازدید از نمایشگاه «همه با هم» که به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایرانی می‌‌پردازد گفت: حوزه کاری ما به‌طور تخصصی محرومیت‌زدایی نیست و کار ما بیشتر در زمینه کشاورزی است، اما  خروجی پروژه‌های ما  به مردم روستایی کمک می‌کند. 
وی افزود: ما کارهایی در مباحث زیربنایی، ترویجی و دانشی انجام می‌‌دهیم که به بیشتر شدن  دانش کشاورزان وافزایش تولید کمک می‌‌کند. وی گفت: در 40 سال گذشته تولید کشاورزی حدود چهار برابر شده و از 25 میلیون تن به 125 تا 130 میلیون تن رسیده است که این به محرومیت‌زدایی و تولید ناخالص داخلی کمک می‌‌کند. 
پالوج در ادامه گفت: فلسفه جهاد کشاورزی ساخت زیربناهایی مثل برق، آب و راه بود که در کنار اینها کارهای فرهنگی، اجتماعی و توسعه کشاورزی هم در مناطق محروم انجام می‌‌دهد و نتیجه اقدامات این است که امروز می‌‌بینیم چه تعداد از روستاها دارای آب و برق شده اند و چه مقدارراهسازی انجام شده است. 
قائم مقام مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: روستاها کانون تولید کشاورزی هستند و باید رویکرد یکپارچه در توسعه کشاورزی و روستایی داشته باشیم و کارکرد روستا را به عنوان قطب تولید محور تعریف کنیم، این مسأله باید مورد پذیرش سیاستمداران قرار بگیرد که از روستا چه توقعی دارند.

 
سیل ۷۳۴ میلیارد تومان به واحدهای آبزی‌پروری خسارت زد

سازمان شیلات ایران برآورد اولیه خسارات سیل به بخش آبزی‌پروری را بیش از ۷۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران گفت: بر اثر سیل اخیر 12 استان کشور دچار خسارت شد و براساس برآورد اولیه بیش از 7 هزار و 800 تن ماهی از بین رفته است و بررسی‌ها برای میزان دقیق خسارت وارده به واحدهای آبزی‌پروری ادامه دارد. رجبعلی قربان‌زاده افزود: سیل هم به محصول و هم به تأسیسات و ابنیه واحدهای آبزی‌پروری آسیب زده و برخی از واحدهای پرورش ماهیان سردآبی تقریباً تمام تولیدات خود را از دست داده‌اند. 
وی با بیان اینکه برآورد اولیه نشان می‌دهد بر اثر جاری شدن سیل و خسارت وارده به محصول (پرواری و غیرپرواری) حدود 685 میلیارد تومان و خسارت وارده به تأسیسات و ابنیه حدود 50 میلیارد تومان است، گفت: بیشترین خسارت به استان چهارمحال و بختیاری با برآورد 2 هزار و 302 تن تلفات محصول، استان کهگیلویه و بویراحمد با برآورد 2 هزار و 195 تن تلفات محصول و استان لرستان با برآورد 1506 تن تلفات محصول می‌باشد. قربان‌زاده ادامه داد: بیشترین تلفات ناشی از سیل به محصولات مربوط به ماهیان سردآبی (قزل‌آلا) وارد شده است. وی تصریح کرد: مزارع ماهیان سردآبی برای دستیابی به آب شیرین در کنار رودخانه احداث می‌شوند و از این رو بیشترین خسارت سیل مربوط به تولیدات این مزارع است، ضمن آنکه برخی از این مزارع در مسیر رودخانه‌ها و بدون مجوز سازمان شیلات احداث شده‌اند. 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران در همین حال اضافه کرد: بیش از 50 درصد خسارات به علت حجم زیاد بارندگی و سیلاب‌‌های لحظه‌ای در مسیر رودخانه‌ها بوده که در 50 سال اخیر بی‌سابقه است. وی اذعان داشت: توصیه ما این است که سرمایه‌گذاران در ساخت مزارع و سایت‌های پرورش آبزیان، نکات حفاظتی و امنیتی را رعایت کنند تا در حوادث غیرمترقبه میزان خسارات به محصول و تأسیسات کاهش یابد. قربانزاده در همین حال، بیمه کردن مزارع آبزی‌پروری را ضروری خواند و اظهار داشت: حدود 80 تا 90 درصد مزارع آبزی‌پروری آسیب‌دیده در کشور تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی نبودند. 
وی درباره حمایت از تولیدکنندگان خسارت‌دیده نیز گفت: سازمان شیلات ایران در تلاش برای استمهال وام تولیدکنندگان آسیب‌دیده از سیل و اخذ تسهیلات سرمایه در گردش ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض برای آنان است تا بتوانند مزارع‌شان را احیا و به چرخه تولید بازگردند. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: کمک‌های بلاعوض نیاز به مصوبه دولت دارد و ما پیشنهادات خود را برای کمک‌های بلاعوض به وزیر جهاد کشاورزی و دفتر مدیریت بحران وزارتخانه ارائه داده‌ایم.


قیمت جدید شیر خشک اعلام شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از سازمان غذا و دارو درخواست کرد که قیمت جدید شیرخشک کودک را ابلاغ کند.  به گزارش فارس،‌هانی تحویل زاده، رئیس انجمن با اشاره به دشواری‌ها و مشکلات ایجاد شده در زمینه تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان این صنعت، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و در نهایت افزایش هزینه تمام شده تولید، تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد پیگیر موضوع اصلاح قیمت شیر خشک‌های رگولار بوده و هستند. 
وی با اشاره به اینکه قیمت فعلی شیرهای رگولار با توجه به فرمولاسیون شرکت‌های مختلف، در محدوده 46 تا 60 هزار تومان قرار دارند، افزود: درخواست شرکت‌های تولیدی این بوده که با توجه به افزایش هزینه تولید، قیمت محصول نیز به‌طور متوسط حدود 50 درصد افزایش یابد. تحویل‌زاده با بیان اینکه حاشیه سود بسیاری از این محصولات برای برخی از شرکت‌های تولیدی در حال حاضر صفر است، گفت: برای برخی شرکت‌ها حاشیه سود حتی منفی است و برای برخی دیگر نیز بین 2 تا حداکثر 5 درصد است. 
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در صورت عدم اصلاح قیمت، تولید شیرخشک نوزاد در کشور با مشکل جدی مواجه می‌‌شود، اضافه کرد:  سازمان غذا و دارو تاکنون اقدام به اعلام و ابلاغ قیمت‌های جدید نکرده است. وی با بیان اینکه این اقدام، موجبات بروز بحران در تأمین شیر خشک رگولار را فراهم آورده و به کمبود آن در آینده نزدیک دامن می‌‌زند، گفت: به عنوان نمونه می‌‌توان به کمبود اخیر در شیرهای رژیمی که ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح و اعلام دیرهنگام قیمت این فرآورده بود، اشاره کرد. وی با تأکید بر اینکه ادامه تولید شیر خشک رگولار با قیمت فعلی ممکن نیست، اضافه کرد: شرکت‌های تولیدکننده قادر به ادامه تولید نیستند و در تداوم روند فعلی به ضرر بخش تولید و مصرف است. تحویل زاده از مسئولان سازمان غذا و دارو خواست بدون فوت وقت نسبت به ابلاغ قیمت‌های جدید اقدام کنند تا کشور در تأمین شیرخشک نوزاد دچار مشکل نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/9/622851/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها