وزیر علوم مطرح کرد

رشد 40 درصدی اشتغال در پارک های علم و فناوری


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری صبح روز یکشنبه (۲۳ مرداد) در تشریح اقدامات یک ساله وزارت علوم در دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: یکی از ایده‌های من از ابتدا ایجاد بستر مناسب برای ارتباط صنعت و جامعه بوده است از این رو اولین برنامه خود را با ایجاد سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازهای جامعه) شروع کردیم. این سامانه تاکنون بیش از ۵ هزار نیاز را به ثبت رسانده است. همچنین تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی بود که با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، رئیس محترم جمهور تأسیس این صندوق را ابلاغ کرد. 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که ما در یک سال اخیر انجام دادیم توجه به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بود چرا که خروجی علم و دانش باید خلق ثروت باشد که من راه اندازی مراکز نوآوری را جزء برنامه‌های خودم قرار دادم و توانستیم مجوز ایجاد معاونت فناوری و نوآوری را بگیریم. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره به کار گیری نظام انگیزشی اساتید گفت: بحث دیگری که در این یک سال انجام شد به کارگیری نظام انگیزشی جدید است. توسط این نظام انگیزشی اعضای هیأت علمی بر اساس میزان اثربخشی خود رده‌بندی خواهند شد. به عنوان مثال ما ۶۰ پایه تشویقی برای اساتید مشخص کردیم که در بخش‌های مختلف هیأت علمی، فرهنگی، آموزشی، تحقیقات کاربردی و… دسته‌بندی شده‌اند تا اعضای هیأت علمی سرآمد از امتیازات بخش‌هایی که در آن فعال هستند استفاده کنند. 
زلفی گل تأکید کرد: از دیگر اقدامات ما این بود که در یک سال گذشته در حکم معاون پژوهشی وزارت علوم چند برنامه را قرار دادم که یکی از آن برنامه‌ها این بود که موظف هستند چند مجله بین المللی را در پایگاه‌های علمی بین المللی نمایه کنند و از خارج کشور هم در مجلات ما مقاله‌هایی را نمایه کنند، در سال گذشته ۱۸ مجله کشور در اسکوپوس نمایه شدند در حالی که طی ۴۰ سال اخیر ۱۰۹ مجله در اسکوپوس بودند. 
وی اضافه کرد: اجرایی‌سازی امریه پسادکتری و دستیار فناوری نیز از جمله اقدامات در یک سال گذشته بوده است، همچنین به این نتیجه رسیدیم که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک زمین ۱۰۰۰ متری تأسیس کنیم تا در عرصه دانش بنیانی تولیدات بین المللی هم داشته باشیم. 
این عضو کابینه دولت از اختصاص بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در سال گذشته رشد اشتغال در پارک‌های علم و فناوری ۴۰ درصد بوده، ۱۲ پردیس و قطب علم و فناوری جدید تأسیس شده است، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در مؤسسات آموزش عالی داریم و عقل حکم می‌کند که وقتی این حجم از پروژه‌های نیمه تمام را داریم پروژه جدیدی را ایجاد نکنیم چرا که برخی از این پروژه‌ها بیش از ۲۰ سال نیمه کاره مانده است، ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند اختصاص داده شده است. 
زلفی گل درباره اهمیت انتخاب رشته دانش آموزان مدال‌آور در المپیادها متناسب با رشته‌هایی که در آن مدال کسب کرده‌اند، گفت: یکی از مسائلی که وجود دارد این است که مدال آوران المپیادی ما در رشته‌ای که در آن مدال کسب کرده‌اند ادامه رشته نمی‌دهند. از این رو ما بر آن شدیم با بنیاد ملی نخبگان تفاهمنامه امضا کنیم تا آنها را بورس کرده و اشتغالشان را پس از فارغ التحصیلی تضمین کنیم تا در همان رشته‌ای که مدال کسب کردند ادامه تحصیل دهند. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه آموزش حضوری و غیرحضوری در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: دانشگاه‌ها مستقل هستند که در زمینه تعداد دانشجویی که می‌پذیرند بر اساس ظرفیت کلاسی، خوابگاهی، تعداد اعضای هیأت علمی و غیره عمل کنند، وزارت علوم دخالت زیادی در امور اینچنینی دانشگاه‌ها ندارد. وزیر علوم درباره برخورد با تقلب‌های علمی نیز گفت: این مسائل در شأن جامعه علمی نیست اما به هر حال ممکن است در میان تعداد بسیاری افراد چند مورد هم مسأله غیرقانونی رخ دهد، سیاست ما پیشگیری به جای برخورد است. 
وی به اهمیت حفظ ژن‌های نخبه در کشور اشاره کرد و گفت: بستر ژنتیکی برای جامعه نخبگی بسیار مهم است وقتی ژن‌های نخبگی از کشور خارج شوند ذخیره هوشمندی جامعه کاهش می‌یابد و به مرور درصد ژن‌های نخبگی کشور پایین می‌آید و کشورهایی که پذیرش نخبگان را دارند از درصد هوشمندی بالایی برخوردار می‌شوند. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان صحبت‌های خود در واکنش به مصوبه جدید کنکور تأکید کرد: کنکور حذف شدنی نیست، زیرا ما چند هزار نفر داوطلب با معدل ۲۰ داریم، اگر کنکور حذف شود پذیرش این داوطلبان ممکن نخواهد بود از این رو کنکور برای ۱۵ درصد از رشته‌ها حذف نخواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/22/622865/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها