رئیس جمهور روز گذشته در جمع اعضای کابینه مطرح کرد

مأموریت رسانه ای برای تبیین دستاوردهای یکساله دولت


گروه سیاسی/ رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، گفتمان مقاومت را تنها نسخه علاج مشکلات جهان اسلام خواند و گفت: تنها با مقاومت و ایستادگی شجاعانه است که ملت‌های آزاده منطقه می‌توانند استکبار را وادار به عقب‌نشینی کنند. همچنین پیش از ظهر دیروز، سومین نشست مشترک دولت و مجلس، به میزبانی دولت در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست که در فضایی صمیمی و توأم با گفت‌و‌گوهای کارشناسی برگزار شد، دو طرف باهدف نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها نسبت به مسائل مختلف کشور، نظرات خود را مطرح کردند.
مقاومت، راه دستیابی به استقلال
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت با اشاره به نامگذاری ۲۳ مرداد به عنوان روز مقاومت اسلامی در تقویم رسمی کشور، با پاسداشت مفهوم بلند و متعالی مقاومت، گفت: تجربه تاریخی به ما می‌گوید که ملت‌های جهان هر کجا در مواجهه با جریان سلطه و استکبار، راه مقاومت و ایستادگی را در پیش گرفتند، توفیق پیدا کردند و به عزت و استقلال رسیدند.
ملت قدردان رزمندگان مقاومت
رئیس جمهور، گفتمان مقاومت را تنها راهکارِ مؤثر غلبه بر مسائل جهان اسلام بویژه مسأله فلسطین دانست و با گرامیداشت نام و یاد سرداران بزرگ مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی، گفت: ملت ایران و همه آزادیخواهان منطقه و جهان قدردان رادمردی و مجاهدت فرماندهان و رزمندگان مقاومت هستند.
ضرورت تبیین مردمی بودن دولت
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش «مردمی بودن» را اصلی‌ترین جهت‌گیری دولت سیزدهم خواند و گفت: مردمی بودن و عدالت محوری به‌عنوان گفتمان اصلی دولت، نیازمند تبیین دقیق است. جامعه باید این را بداند که مردمی بودن در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سایر عرصه‌ها چه معنایی دارد و حامل کدام مؤلفه‌های عملکردی است. رئیس جمهور با تأکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در اداره کشور، افزود: امروز بسیاری از تشکل‌ها، سمن‌ها و چهره‌های معتمد مردمی که در ساحت‌های مختلف اجتماعی فعالیت دارند آماده کمک به دولت هستند و نباید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها در ارتقای خدمت‌رسانی به آحاد جامعه غفلت شود.
مرجعیت گروه‌های جهادی و بسیج
آیت‌الله رئیسی همچنین از گروه‌های جهادی و بسیج مردمی به عنوان گروه‌های مرجع در جامعه یاد کرد که می‌توانند در صحنه‌های مختلف حضور مؤثر داشته و بار بزرگی از دوش دولت و دولتمردان بردارند.
اهمیت افکارعمومی
ضرورت تبیین دستاوردهای دولت در آستانه اولین سالگرد آغاز به کار دولت مردمی، دیگر محور مهم سخنان رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت بود. آیت‌الله رئیسی ارتباط مستمر با مردم، استفاده از ظرفیت رسانه‌ای موجود در کشور و اطلاع‌رسانی دقیق و کامل به مردم را گام مکمل سیاست‌ها و اقدامات دولت خواند و گفت: در شرایطی که دشمنان و بدخواهان کشور، به کمک ابزارهای رسانه‌ای و جریان‌سازی‌های دروغین، به دنبال نفی کارآمدی نظام اسلامی هستند، بی‌اعتنایی به افکار عمومی یا انفعال در این زمینه خطایی نابخشودنی است. همه دستگاه‌ها باید ارتباط مؤثری با مردم برقرار کنند و مستمراً اقدامات و دستاوردهای خود را به سمع و نظر آنان برسانند. آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع پیشرفت‌های کشور در حوزه علم و فناوری پرداخت و با اشاره به ارتقای سطح علمی دانشگاه‌های کشور و افزایش حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت اظهار کرد: بیان توفیقات دولت در چنین عرصه‌هایی، هم برای مردم امیدآفرین است و هم انگیزه خدمت در همکاران دولت را افزایش می‌دهد. «بیمه فعالان بخش صنایع دستی» از جمله موضوعات مطرح در نشست دیروز هیأت دولت بود که رئیس جمهور پس از استماع گزارش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به وزرای مرتبط در این زمینه مأموریت داد برای حل مشکل بیمه فعالان این حوزه تصمیم‌گیری کنند.
محور مباحث، معیشتی بود
سومین نشست مشترک دولت و مجلس، روز گذشته برگزار شد که مشروح آن در شماره بعدی منتشر خواهد شد.
شب گذشته اما سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت و گویی با خانه ملت، از جزئیات نشست مشترک هیأت دولت با هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبر داد. وی با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه، اظهار کرد: گزارش‌های خوبی توسط اعضای دولت بخصوص در مورد مسائل معیشتی و اقتصادی ارائه شد، نکاتی هم در حوزه مباحث تقنینی و نظارتی از طرف نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌ها مطرح شد. موسوی افزود: محور مباحث، موضوعات معیشتی و اقتصادی بود؛ در نهایت هم رؤسای دو قوه موضوعات را جمع بندی کردند و تصمیماتی اتخاذ شد که قطعاً در بهبود و ارتقای سطح روابط دو قوه و حل گره‌های مسائل معیشتی و اقتصادی مؤثر خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین گفت: قرار است در هر فصل این جلسات مشترک را داشته باشیم؛ علاوه بر آن جلسات دیگری بین دولت و مجلس با حضور همه نمایندگان خواهیم داشت.
ارتقای روابط، پرهیز از حواشی
«برخی حاشیه‌ها در روابط دولت و مجلس در گذشته مردم را آزرده‌خاطر کرد و این دولت اجازه نخواهد داد این حاشیه‌‌آفرینی‌ها تکرار شود.» رئیس‌جمهور این جمله را 13 مردادماه در دیدار مجامع نمایندگان چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، ایراد کرد. با این دیدار، عملاً در یک سال فعالیت دولت سیزدهم، نمایندگان همه ۳۱ استان کشور حداقل یک بار و در قالب دیدار مجامع استانی با رئیس‌جمهور دیدار و درباره دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود با وی گفت‌و‌گو کرده‌اند.
نگاه به تعامل یکساله دولت سیزدهم و مجلس یازدهم برای رفع مشکلات کشور حائز اهمیت است. آیت‌الله رئیسی از حاشیه‌های روابط دولت ها و مجلس ها به‌عنوان مسأله‌ای سخن گفت که مردم را آزرده کرده بود، اما فارغ از این ملاحظه سیاسی در بیان مسائل، به نظر می‌رسد واقعیت بغرنج‌تر بوده است. اتفاقاً به دلیل بغرنج بودن رابطه دولت قبل و مجلس بود که می‌توان آنچه طی یک سال گذشته در رابطه قوای مجریه و مقننه رقم خورد را نوعی آواربرداری یا به عبارت دیگر، نوعی تجدید مناسبات نامید؛ زیرا دولت قبل به جای اهتمام به حل مسائل کشور و در اولویت قرار دادن مشکلات مردم، بیشتر به وزن‌کشی‌های سیاسی اهمیت می‌داد. در این مسیر رابطه دولت قبل و مجلس به جایی رسیده بود که رئیس وقت دولت زحمت حضور در صحن مجلس و دفاع از لوایح را به خود نمی‌داد. نتیجه این وضعیت، افزایش تنش‌های سیاسی میان قوا، گسترش جنجال‌های رسانه‌ای و به تعبیر رئیس‌جمهور آزرده‌خاطر شدن مردم و در نهایت روی زمین ماندن مسائلی بود که به زندگی و معیشت ایرانیان گره خورده بود. اما دولت سیزدهم ترمیم این وضعیت را در دستور کار خود قرار داد، چراکه اولویت دولت، گره‌گشایی از مشکلات کشور بود و در این راه همکاری و همراهی قوا یکی از ابزارهای ضروری است. در تقویت همکاری‌های دو قوه، رئیس‌جمهور بیش از هر عضو دیگری فعال بود که انجام دیدار با همه مجامع نمایندگان استان در طول یک سال، یکی از نشانه‌های عمده این واقعیت است و این، غیر از حضور رئیس‌جمهور در مجلس، چه هنگام ارائه لوایح و دفاع از وزرای پیشنهادی  و چه برگزاری صمیمانه و مستمر نشست‌های سران قوا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/2/622883/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها