وزیر امور خارجه همزمان با تشدید رایزنی‌ها درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح کرد

فرافکنی، رافع مسئولیت کاخ سفید نیست


گروه سیاسی/ همزمان با تشدید رایزنی‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات رفع تحریم‌ها، وزیر امور خارجه به مقام‌های امریکایی یادآور شد که از به‌کارگیری زبان تهدید در مقابل ایران و ایرانی نتیجه‌ای نخواهند گرفت. آخرین دور مذاکرات وین دوشنبه هفته گذشته در شرایطی پس از ۵ روز به پایان رسید که هیأت دیپلماتیک کشورمان در این دور از مذاکرات دیدگاه‌های خود پیرامون موضوعات اختلافی باقی مانده را ارائه کرده و پس از آن نیز «انریکه مورا»، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات متن پیش‌نویسی را به همه طرف‌ها ارائه کرد و خواستار اعلام نظر پیرامون این متن پیشنهادی شد. این پیش‌نویس تنها در صورتی می‌‌تواند به تأیید ایران برسد که 3 مطالبه اصلی آن از جمله رفع کلیه تحریم‌ها، ارائه تضمین کافی و پایان یافتن مسائل پادمانی محقق شده و به این ترتیب امکان احیای توافق هسته ای را فراهم نماید. در حالی که همه طرف‌ها باید پیرامون این مسأله تصمیم‌گیری کنند، حسین امیرعبداللهیان در توئیتی ضمن هشدار به امریکا بابت پرهیز از تداوم رویکرد گذشته گفت: «فرافکنی کاخ سفید، رافع مسئولیت و پاسخگویی آنها نسبت به ارتکاب جنایات متعدد تروریستی علیه جان هزاران نفر از مردم ایران و منطقه نیست.»
احتمال توافق تا هفته آینده
همزمان با انتشار خبرهای متعدد درباره احتمال تعیین تکلیف مذاکرات، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام ممکن است تا هفته آینده حاصل شود. «میخائیل اولیانوف» در مصاحبه با ایتارتاس با اشاره به اینکه هماهنگ کنندگان اتحادیه اروپا اصلاحیه‌هایی در متن ایجاد کرده‌اند که در حال حاضر روی میز است افزود: «در صورت پیشرفت مطلوب شرایط، شاید تا هفته آینده توافق حاصل شود. اگرچه، این در صورتی ممکن است که همه کشور‌های شرکت کننده در گفت‌وگو‌های وین با نسخه متنی که هماهنگ کنندگان اروپایی هشتم اوت ارائه کردند، موافقت کنند.» 
اولیانوف این را هم تصریح کرد که «این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متن تدوین شده توسط همه شرکت کنندگان در گفت‌وگو‌هایی است که از آوریل گذشته ادامه داشته است. نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده می‌توانند گزینه‌هایی برای توافق پیشنهاد کنند، که این کار را کردند. در واقع ظاهراً امریکا موافقت کرده  و در عین حال ایران هنوز موضع خود را درباره این متن اعلام نکرده است و به همین دلیل درباره مسائلی که ایران هنوز ممکن است داشته باشد گمانه‌زنی نخواهم کرد.» نماینده روسیه در مذاکرات وین همچنین در توئیتی خبر داد که تحریم‌ها علیه ایران ممکن است بزودی برداشته شوند.
 پایان ادعاهای سیاسی
اشاره این مقام روسی به اعلام نظر ایران درباره پیش‌نویس ارائه شده از سوی اروپا در حالی است که یکی از سه موضوع اختلافی باقی مانده مربوط به روند تحولات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ایران از طرف‌های مقابل خواسته است که هر توافق احتمالی باید با پایان یافتن ادعاهای سیاسی و ساختگی آژانس علیه کشورمان همراه باشد.  در همین چهارچوب هیأت دیپلماتیک ایران در روند مذاکرات اخیر پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ارائه ضمانت‌های لازم برای اطمینان از پایدار بودن انتفاع اقتصادی ایران از توافق را موضوع اصلی گفت‌وگوهای خود در وین قرار داده و خواستار فاصله گرفتن آژانس از رویکرد سیاسی پیشین در قبال ایران شده است. 
همچنین مطابق با خواست تهران، توافق احتمالی باید با رفع واقعی همه تحریم‌ها همراه باشد چنان که از جمله نتایج ملموس آن می‌‌توان به فروش آزادانه نفت، دسترسی و نقل و انتقال آزادانه درآمدهای ارزی و نفتی، عادی شدن روابط اقتصادی و کارگزاری بانکی، آزاد شدن و نقل و انتقال بی قید و شرط پول‌های بلوکه شده ایران و امکان سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت آزادانه با همه کشورها اشاره کرد.
در همین حال وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با همتای ترکیه‌ای‌اش اعلام کرد که ایران پیام خود را از طریق اروپایی‌ها به امریکا منتقل کرده است و امید است طرف امریکایی با نگاه واقع‌بینانه و عملگرایانه و پذیرش خواسته‌های برحق و قانونی ایران، زمینه را برای توافق درباره متن نهایی فراهم کند. مقام‌های دیپلماتیک کشورمان در آخرین موضعگیری پیرامون پیش‌نویس جاری که باید به تأیید همه طرف‌ها برسد، اعلام کرده‌اند که این پیشنهادها باید تضمین کننده خواسته‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم و تضمین‌ برای پایداری توافق باشد و باید دید آیا می‌تواند در این موضوعات اطمینان آور باشد یا خیر.

بــــرش
در دیدار دیپلمات قطری با مقامات کشورمان مطرح شد
عزم تهران – دوحه برای تعمیق رابطه دوجانبه
​​​​​​​هیأت وزارت خارجه قطر به ریاست «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی»، معاون وزیر خارجه قطر در امور منطقه‌ای که به تهران سفر کرده، روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور و رشد و توسعه روابط ایران و قطر در همه حوزه‌ها بحث و گفت‌وگو شد. امیرعبداللهیان در این دیدار بر ضرورت اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دوحه و متقابلاً سفر امیر دولت قطر به تهران تأکید کرد. 
معاون وزیر خارجه قطر پیش از این دیدار با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره مسائل دوجانبه، اوضاع منطقه و تحولات بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد. باقری در این دیدار با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، اظهار داشت: کودک‌کشی به یک هنجار حکمرانی صهیونیست‌ها تبدیل شده و نشان‌دهنده هراس راهبردی صهیونیست‌ها نسبت به آینده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه موضوع فلسطین تاریخ انقضا ندارد و فلسطین همواره اولویت نخست جهان اسلام است، تصریح کرد: «دولت‌های اسلامی باید بیش از پیش به حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین در عرصه‌های مختلف بپردازند». معاون وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات دو کشور، بر روابط رو به رشد دولت قطر و جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد تأکید کرد

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/5/622889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها