سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد شایعات در خصوص ارتباط «هادی مطر» با تهران، اعلام کرد

سلمان رشدی و حامیانش، شایسته سرزنش و محکومیت هستند


گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز ۲۴ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. ناصر کنعانی درباره حمله به سلمان رشدی و ادعاهای مقامات امریکایی در این زمینه، اظهار داشت: در ماجرایی که در حمله به سلمان رشدی در امریکا اتفاق افتاد هیچ‌کس را غیر از او و غیر از حامیان او شایسته سرزنش و ملامت و حتی محکومیت نمی‌دانیم. سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد. نه تنها مسلمانان بلکه همه پیروان ادیان الهی از اینکه به مقدسات یک دین الهی و آسمانی و یک رسول الهی اهانت شود رنجور هستند. خشم و غضب در ابتدا صرفاً مربوط به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای مسلمان واکنش خشمگینانه نشان دادند.
کسی حق ندارد ایران را متهم کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: کسی در این ارتباط حق ندارد ایران را متهم کند. اقدام و اهانتی که انجام و حمایتی که صورت گرفت اهانت به همه ادیان و پیامبران الهی بود و غیرقابل دفاع است. کنعانی بیان کرد: محکوم کردن اقدام ضارب و حمله کننده و در مقابل تطهیر اقدام اهانت کننده به مقدسات دینی و اسلامی رفتاری کاملاً متناقض است. در ارتباط با فردی که این اقدام را انجام داده غیر از آنچه از سوی رسانه‌های امریکایی شنیدیم چیزی ندیدیم. وی درباره برخی اتهامات مبنی بر ارتباط شخص ضارب با ایران تصریح کرد: به صورت قطعی و جدی این ارتباط را تکذیب می‌کنیم.
ارتقای روابط ایران و کویت
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعزام سفیر کویت به تهران نیز بیان کرد: شاهد تحول جدید در مسیر ارتقای مناسبات و همکاری‌های ایران و کویت هستیم و سطح روابط به سطح سفیر ارتقا یافت و مناسبات و همکاری‌های ما با کویت دوستانه و توأم با احترام متقابل بوده است. کشورهای منطقه به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه مشترک ما وجود دارد ممکن است در برخی موضوعات دچار سوءتفاهماتی شوند و اختلاف نظرهایی رخ دهد، ولی رابطه دو کشور توأم با احترام متقابل بوده و در شرایط جدید این انگیزه شکل گرفت که روابط را به سطح سفیر ارتقا دهند.
عربستان به مبانی گفت‌وگو التزام داشته باشد
وی درباره چاپ کاریکتاتوری از امام خمینی(ره) در رسانه‌های عربستان بیان کرد: انتظار داریم برادران در عربستان سعودی منطبق با اراده سیاسی شکل گرفته و مبتنی بر گفت‌وگوها و مصالح مشترک روابط خود را بازسازی و روابط رسمی خود را از سربگیریم، به مبانی این گفت‌وگوها ملتزم باشند و از دست زدن به اقدامات در خلاف مسیر گفت‌وگوها اجتناب کنند. اهانت به امام خمینی از نظر ما مطرود است و برنمی‌تابیم و انتظار داریم دولت عربستان اهتمام و حساسیت خود را داشته باشد.
وضعیت پنج خدمه ایرانی در آرژانتین
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره هواپیمای توقیف شده در آرژانتین بیان کرد: هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. وی ادامه داد: آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیماست که در چهارچوب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند و بدون ارتکاب جرم اثبات شده حدوداً ۸۰ روز در آرژانتین توقیف هستند و اتباع ایرانی هیچ جرمی در هیچ جا مرتکب نشدند و دادگاه روند تحقیقات را چند بار تمدید کرده است. انتظار ما از مقامات آرژانتین است که تسلیم هیچ فشاری از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و هر چه سریع‌تر زمینه خروج اتباع ایرانی را فراهم کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7980/5/622984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها