گزارش «ایران» از دلایل اختلاف بین شورای شهر شیراز و شهردار سابق

شهردار شیراز چرا با استعفا کنار رفت؟


حمیرا حیدریان
خبرنگار

کمتر از یک سال قبل، سید احسان اصنافی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز با تصمیم این شورا در سوم شهریورماه 1400با 13 رأی به‌عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد؛ انتخابی که حالا اعضای شورا با دلایل دهگانه خود اقدام به استیضاح وی کرده و همین امر، شهردار را بر آن داشت تا استعفای خود را مطرح کند و در نهایت خود به عمر کوتاه این مدیریت پایان دهد. اعضای شورای شهر هرچند در جلسه بررسی استعفای سید احسان اصنافی، شهردار سابق شیراز را مدیری پاک‌دست و متدین توصیف کردند اما او را فاقد اقتدار لازم برای جذب و تخصیص اعتبارات دانستند. این ایراد مطرح شده البته تناقضی هم درون خود دارد زیرا همین اعتبارات نیز با پیگیری‌ها و بر اساس برنامه بودجه ارائه شده از سوی شهردار سابق از رقم 6 هزار میلیارد تومان در سال 1400، تقریباً سه برابر شد و به رقم 15 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسید.
 توضیحات سخنگوی شورای شهر شیراز و همچنین شهردار سابق به «ایران» نشان می‌دهد که سوای ایرادهای مطرح شده توسط شورای شهر؛ مدیریت شهری شیراز به همان آسیبی دچار است که در بسیاری از شهرهای کشور وجود دارد؛ اختلاف سلیقه‌ای در مدیریت بین شهردار و اعضای شورای شهر و همچنین اختلاف نظر در انتصاب مدیران شهری و انتخاب پیمانکاران پروژه‌های شهری.
 محمدرضا هاجری سخنگوی شورای شهر شیراز درباره روند استیضاح و استعفای شهردار سابق شیراز با بیان اینکه اعضا با اکثریت آرا با استعفای سید احسان اصنافی از پست شهرداری موافقت کردند به «ایران» گفت: عصر شنبه بیست‌ و دوم مرداد ۱۴۰۱نشست فوق‌العاده شورای اسلامی شهر شیراز با حضور ۱۳ عضو و با دستور کار استیضاح شهردار شیراز آغاز شد که با سرپرستی سعید مصفا بر شهرداری شیراز به مدت سه ماه موافقت کردند. به این ترتیب اصنافی، یازده روز مانده به یکمین سال شهرداری خود از این پست کنار رفت.
هاجری با بیان اینکه «در مدت زمان مسئولیت وی از سوی اعضای شورای شهر تذکرات متعددی در خصوص نحوه مدیریت شهری به وی داده شده ودر نهایت 20 سؤال از وی طرح شد که باید به آنها پاسخ می‌داد» اظهار داشت: در برهه‌های مختلف تذکراتی به شهردار داده شده بود که بخشی از تذکرات و پاسخ به سؤالات، اعضای شورا را قانع نکرد که طبق قانون در مرحله بعد اگر 5 نفر از اعضای شورا طرح استیضاح ارائه کنند موضوع برای استیضاح اجرایی می‌شود، در مورد شهردار هم این اتفاق افتاد. این مسئول در پاسخ به این سؤال که از عمده‌ترین سؤالات طرح شده که باعث استیضاح شهردار شد چه بود بیان کرد: وی با اینکه فرد متدین و بااخلاقی است، اما در نحوه مدیریت شهر از قدرت و شجاعت لازم برخوردار نبود. این در حالی است که لازمه مدیریت شهری اقتدار در نحوه اجرایی شدن کارها است. 

 روایت شهردار سابق از دلایل استعفا
در حالی که اعضای شورای شهر علت استیضاح شهردار شیراز را ضعف در نحوه مدیریت شهری اعلام کردند؛ شهردار شیراز در گفت‌و‌گو با «ایران» با دفاع از عملکرد خود در طول یکسال گذشته، بیشترین اختلاف با اعضای شورای شهر را بر نحوه مدیریت شهری و استفاده از نیروها در شهرداری عنوان کرد. اصنافی گفت: معتقدم پذیرش و اجرای نظرات شورا برای استفاده از نیروهای مدنظر و نیز توصیه‌‌شان برای نحوه مدیریت، به ضرر شهر و شهروندان شیراز بود . همین امر من را بر آن داشت تا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کنم. وی با اشاره به عملکرد خود در طول 10 ماهه گذشته گفت: طرح‌های عمرانی بزرگ و متعددی اجرایی شده که از آن جمله عملیات اجرایی دوربرگردان نیایش-چمران آماده بهره‌برداری است، بسیاری از پروژه‌ها مانند تقاطع مدافعان سلامت یکسال از برنامه زمانبندی عقب بودند، اما با تلاش شبانه‌روزی و سه شیفت کار کردن در بازه ۶ماه اندازه یکسال کار شده است و از برنامه زمانبندی جلوتر است. همچنین از دیگر اقدامات انجام گرفته، می‌توان به حوزه خط 2 مترو اشاره کرد. خرید 76 دستگاه اتوبوس[شهری]، احداث 5 واگن مترو و افزایش 10 واگن تا 2ماه آینده از جمله اقداماتی هستند که می‌توان برشمرد.
سیداحسان اصنافی با بیان اینکه از مبلغ 7 هزار و 300 میلیارد تومان بدهی شهرداری طی مسئولیت من 6 هزارمیلیارد تومان آن تسویه شده است، افزود: بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت احداث مترو و خرید اتوبوس در آخرین روز خدمتم واریز شد. همچنین در بخش مطالبات پیمانکاران بالغ بر 60 درصد پرداخت صورت گرفته است. همچنین بعد از 2 سال و نیم لکه‌گیری‌های آسفالت خیابان‌های شیراز انجام شد و پهنه‌های درمانی نیز بعد از 16 سال شناسایی شد. وی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری شیراز از ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، اظهار داشت: در طول دوره مسئولیت  ام در شهرداری در حوزه فرهنگی نیز خدمات متعددی ارائه و کلید زده شده به طوری که 23 هزار نفر در برنامه‌های تابستانی شهرداری ثبت‌نام کردند. همچنین در این حوزه، سازمان فرهنگی شهرداری شیراز رتبه نخست را کسب کرده است.
اصنافی با تأکید بر اینکه همواره چه در درون سازمان و چه خارج از آن خادم مردم خواهم بود، تصریح کرد: من همچنان خود را عضوی از بدنه شهرداری می‌دانم و هر کمکی بتوانم به این مجموعه خواهم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7980/16/623008/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها