در مراسم تجلیل از خبرنگاران، سینماگران امروز و سینمایی‌نویس‌های سابق مطرح شد

رسانه‌ها با همیاری سینما، تصویری حقیقی از ایران خلق کنند


مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال رسانه‌های سینمایی صبح روز دوشنبه ۲۴ مردادماه با اجرای حمید مدقق مجری و کارشناس رسانه، برگزار شد. در این آیین ویژه همچنین از غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی، فریدون جیرانی و رسول صدرعاملی چهار چهره شاخص سینمای ایران که سابقه خبرنگاری داشتند، تجلیل شد. بخش دیگر این مراسم به تجلیل بابک برزویه عکاس باسابقه سینما و رسانه اختصاص داشت که ماه‌ها است در بستر بیماری است. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سابقه مطبوعاتی‌اش با بیان اینکه افتخار می‌کند از اهالی رسانه بوده و هست اعلام کرد که طی نشستی در ماه‌های آینده، گزارش یک‌ سال فعالیت سینمایی خود را که از ۱۵ مهرماه آغاز شده منتشر خواهد کرد و درباره مشکلات سینما به گفت‌وگو خواهد نشست.
جالی خالی تصویر ایران قوی و زیبا
رئیس سازمان سینمایی گفت: ‏‎«دنیای امروز دنیای رسانه‌ها و روایت‌ها است. بی‌دلیل نیست که استکبار پس از شکست‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی به ابزار رسانه پناه آورده است. بیش از 200 رسانه وابسته به نظام سلطه به‌ صورت رسمی علیه افکارعمومی ایران سم‌پاشی و جوسازی می‌کنند. کوچک‌ترین اظهارنظر و تحلیل هنرمند ما، چهره فرهنگی ما یا بازیگر سینما، مورد هجمه و ناسزای رسانه‌های غربی و کاربرانشان قرار می‌گیرد. ‎پس جنگ شروع شده است. مهم‌ترین هدف آنان پروژه ناامیدسازی است که رهبرمعظم انقلاب اشاره فرموده‌اند. پس گرفتار اتمسفر آنها نشویم.»
خزاعی در بخش دیگر صحبت‌هایش از جای خالی تصاویر ایران قوی و زیبا گفت و ادامه داد: «سینمای ایران با همه افتخارات و موفقیت‌های بین‌المللی هنوز در ارائه تصویر ایران قوی و زیبا کاستی‌هایی دارد. متأسفانه گاهی مصرف‌کننده اندیشه و سلیقه‌های غرب است. ‏‎چنین خطری رسانه‌ها را هم تهدید می‌کند که باید هوشیار باشند. باید با همیاری سینما، تصویری درست و حقیقی از این سرزمین خلق کنید تا جهان، ما را با آن بشناسد نه با روایت‌ها، اخبار و تصاویر دروغین.»
او افزود: «رسانه‌ها به‌ دلیل قدرت تأثیرگذاری بر جامعه، همیشه در خطر نفوذ فرهنگی اتاق‌فکرهای دشمنان قرار دارند، پس ضروری است با آگاهی و هوشیاری نسبت به رسالت اجتماعی و ملی، به ناقل تفکرات دشمن تبدیل نشویم. بیش از هر گروه اجتماعی، این جامعه رسانه‌ای است که باید از قلم و قدمش مراقبت کند. ‎ در عصری زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها تا اندرونی خلوت شهروندان نفوذ کرده‌اند، پس نسبت به انتشار هر پیامی مسئولیم. در جایی مطالعه کردم که «بیش از گلوله‌ها، کلمات آدم کشتند» پس باید از این سلاح مهم درست استفاده کنیم. هیچ دینی به اندازه اسلام به قلم، نوشتن و خواندن حرمت و ارج نداده است. ن والقلم و ما یسطرون.»
استقبال از نقد سازنده
خزاعی همچنین از اهمیت نقد در رسانه‌ها گفت و با تأکید بر اینکه از نقد سازنده استقبال می‌کنیم، در عین حال افزود: «ممکن است برخی نقدها ناشی از شیطنت، رانت‌خواهی، سهم‌خواهی و باج‌خواهی باشد. اینگونه سنگ‌اندازی‌ها در عزم و اراده بنده و همکارانم تأثیری ندارد. معتقدم رسالت مطبوعاتی با شیطنت مطبوعاتی فرق دارد.»
بهترین سال‌های عمر صدرعاملی در مطبوعات
همچنین در بخشی از این مراسم به خبرنگارانی که در دو سال اخیر، درگذشته‌اند، با قرائت متن و پخش تصاویر آنها، ادای احترام شد. فریدون جیرانی به دلیل ابتلا به کرونا در این مراسم حضور نداشت. غلامرضا موسوی اظهار امیدواری کرد رسانه‌ها بویژه در حوزه فرهنگ و مشخصاً سینما، مانند گذشته پر رونق و پربار شوند. حبیب اسماعیلی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سینمایی را از مظلوم‌ترین صنوف خواند و از افتخار همکاری در حوزه رسانه با فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی، بیژن امکانیان و مهدی فخیم‌زاده گفت. رسول صدرعاملی اعلام کرد که بهترین روزهای زندگی‌اش در مطبوعات گذشته است: «سینما و رسانه می‌توانند در کنار یکدیگر بزرگ شوند و رشد کنند، این یک همکاری دوطرفه بین رسانه و سینماست. بزرگ شدن سینما و رسانه این است که باهم باشند، نه اینکه از یکدیگر تعریف و تمجید کنند، بلکه به یکدیگر کمک کنند.» صدرعاملی همچنین گفت: «سینمای ایران بعد از انقلاب همیشه جزو پیشروها بوده است. ما بازهم می‌توانیم از این روزهای سخت گذر کنیم و به روزهای با شکوه سینمای ایران برسیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7980/23/623015/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها