رئیس جمهور روسیه، امریکا را به گسترش ناآرامی‌ها به خارج از اوکراین در مسیر بی‌ثباتی جهان متهم کرد

هشدار پوتین به واشنگتن درباره افول هژمونی غرب


زهره صفاری/ رئیس جمهور روسیه سیاست‌های تنش زای امریکا در شرق اروپا و آسیا را تقلای بی‌حاصل واشنگتن برای حفظ هژمونی‌اش در جهان خواند و تأکید کرد که دوران حاکمیت تک قطبی به پایان رسیده است.
 به نوشته‌ ای بی‌سی نیوز، ولادیمیر پوتین در سخنرانی ویدیویی خود در کنفرانس امنیتی مسکو که با حضور وزرای دفاع کشورهای آفریقا، آسیا و امریکای لاتین برگزار شد، اعلام کرد امریکا، اوکراین را به جبهه‌ای ضدروسی تبدیل کرده و اعزام سربازان روسی به این کشور نیز برای مقابله با این فرایند است. پوتین تأکید کرد: «امریکا نیازمند حفظ هژمونی است و جان مردم اوکراین را فدای این هدف می‌کند. شرایط اوکراین نشان می‌دهد، امریکا به دنبال کشاندن این جبهه به خارج از مرزهای شرق اروپا و تداوم آن در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین است.»
پوتین برای مصداق بخشی به این اظهاراتش، به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان اشاره کرد و آن را نمونه دیگری از تلاش‌های امریکا برای ایجاد بی‌ثباتی در جهان دانست: «ماجراجویی امریکا در تایوان تنها سفر یک سیاستمدار بی‌مسئولیت نبود بلکه بخشی از استراتژی آگاهانه و تعمد واشنگتن برای بی‌ثبات کردن شرایط و ایجاد بحران در منطقه و جهان به شمار می‌رفت.» وی تأکید کرد: «نخبگان جهانی غربی سعی دارند ناکامی‌های خود را بر گردن روسیه و چین بیندازند و در این مسیر مهم نیست که چه هزینه‌هایی پرداخت شود. اما امریکا باید بداند که عصر نظم جهانی تک قطبی رو به افول است.»
در اوکراین نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم
گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای و تسلیحات شیمیایی در اوکراین، موضوعی بود که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه آن را شایعه دانست و اعلام کرد مسکو نیازی به بهره‌گیری از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین ندارد.
به نوشته رویترز، وی با محور قرار دادن این موضوع در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: «از منظر نظامی، برای تحقق اهداف مان در اوکراین نیازی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نداریم. در واقع هدف روسیه از گسترش تسلیحات هسته‌ای‌اش بازدارندگی و جلوگیری از حمله است. بنابراین تمامی اخبار منتشر شده درباره عزم مسکو برای بهره‌گیری از سلاح‌های شیمیایی یا هسته‌ای در عملیات نظامی ویژه‌اش در اوکراین را تکذیب می‌کنم.»
شویگو همچنین با نقد تحرکات غرب در تشدید بحران اوکراین خاطرنشان کرد: «تکاپوهای نظامی اوکراین، برنامه‌ای سازماندهی شده از سوی امریکا، بریتانیا و ناتو است تا از این راه بتوانند نیروهایشان در اروپای شرقی و مرکزی را افزایش بدهند. پروژه‌ای که بارها به بن‌بست خورده بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/4/623046/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها