در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد

از صدور حکم اعدام برای «الکس» تا کشف 140 قبضه سلاح قاچاق


گروه حوادث/ سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای سرکرده باند سازمان‌یافته فساد، رسیدگی سریع به پرونده قتل وکیل دادگستری در شاهرود، دستگیری باند قاچاق اسلحه و پیگیری جزئیات پرونده قتل 10 نفر در رفسنجان به دست یک تبعه افغانی خبر داد.به گزارش میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری صبح دیروز با اشاره به جزئیات چند پرونده قضایی مهم کشور از صدور حکم اعدام برای «الکس» خبر داد و گفت: اتهام این فرد راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد است، با توجه به اینکه در حوزه فساد و مقابله با آن با کسی تعارفی نداریم و این موضوع مورد تأکید رئیس قوه قضائیه و بزرگان نظام در عرصه‌های مختلف است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به آن تأکید داشته‌اند. دستگاه قضا در حوزه مقابله با شبکه‌های سازمان‌یافته فساد اقدامات مثبتی انجام داده و نمونه آن رأیی است که برای این فرد صادر و به مجازات اعدام با رأی قطعی محکوم شده است. متهم دیگر پرونده نیز به اتهام فراهم کردن موجبات فساد به تحمل ۸ سال حبس محکوم شده و حکم در حال اجرا است و متهم دیگری نیز در این پرونده مطرح است که هنوز حکم او اجرا نشده و در شرف اجرا است.
رسیدگی به پرونده قتل وکیل شاهرودی
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده قتل محمودرضا جعفرآقایی وکیل شاهرودی که در روز عاشورا با اصابت گلوله به قتل رسید نیز اظهار کرد: متهم به قتل این وکیل با صدور قرار تأمین کیفری بازداشت شده و پرونده در مرحله مقدماتی بازپرسی و در حال رسیدگی است. مقتول در حوزه شاهرود در استان سمنان بر اثر اصابت گلوله مجروح شد و در زمان انتقال به مراکز درمانی از آنجا که قادر به تکلم بوده اطلاعاتی در خصوص قاتل احتمالی بیان کرده است. با اطلاع از این موضوع با دستور قضایی متهم با صدور قرار تأمین کیفری بازداشت شد. با قاطعیت بررسی‌های قضایی در این رابطه انجام خواهد شد و به محض دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق، موضوع برای عموم بیان خواهد شد.
آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین نتایج پرونده میلاد حاتمی، تأکید کرد: این پرونده ۲۲ متهم دارد. در ابتدای امر در دادسرا مورد بررسی دقیق قرار گرفت و با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست از ناحیه مدعی‌العموم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شد. فرد مورد نظر به اتهام افساد فی‌الارض، پولشویی و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور و فرد دیگری در این پرونده به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض، پولشویی و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور در دادگاه شرکت می‌کنند و بقیه متهمین نیز با تودیع قرار وثیقه صادره توسط دادسرا فعلاً آزاد هستند.
بخشش 924 محکوم به مرگ
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به پرونده‌هایی که به بخشش ختم شده‌اند، اشاره و تصریح کرد: تلاش ما بر این است که از ظرفیت‌های مردمی، ساختارهای سازمانی و استفاده از همه ظرفیت‌هایی که در راه تحقق صلح و سازش وجود دارد، استفاده کنیم. در سال ۱۴۰۰ و ۴ ماهه اول سال‌جاری اولیای دم نسبت به ۹۲۴ نفر بخشش و گذشت کرده و این افراد زندگی دوباره یافته‌اند. 
قاتل افغانستانی در بیمارستان
ستایشی در بخش دیگری از سخنانش به پرونده قتل 10 نفر در رفسنجان اشاره کرد و گفت: یک تبعه افغانستانی به نام صمد سلیمانی پس از قتل ۱۰ نفر در رفسنجان دستگیر شد، اما به دلیل وارد کردن چاقو به بدن خود، از ناحیه شکم دچار آسیب جدی شده است. وی ۱۶ مرداد سال‌جاری در شهرستان رفسنجان ۶ نفر از اتباع منطقه خود [افغانستان] و ۴ ایرانی را به قتل رساند که پس از بررسی‌های قضایی، جزئیات پرونده و حکم صادره به اطلاع همگان خواهد رسید.
دستگیری باند قاچاق اسلحه
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تشریح آخرین وضعیت باند بزرگ شناسایی شده در حوزه قاچاق سلاح در استان خوزستان نیز تصریح کرد: اهتمام قوه قضائیه و ضابطان بر همکاری فی مابین برای برخورد قاطع با  برهم زنندگان امنیت است. از یک باند قاچاق ۱۴۰ قبضه سلاح گرم کشف شده که از این تعداد ۱۳۸ قبضه سلاح کمری، یک قبضه سلاح سیمینوف و یک قبضه سلاح شکاری است. اعضای این باند سلاح‌های مکشوفه را از یکی از کشورهای همسایه به داخل کشور قاچاق کرده و ۳ نفر از اعضای باند با قاچاقچیان خارجی در ارتباط بودند و این محموله را به داخل کشور وارد کردند که ۲ نفر از این افراد دستگیر شدند و نفر سوم نیز بزودی دستگیر خواهد شد.
وی در پایان افزود: پرونده به شعبه مدنظر ارجاع شده و توسط دادگستری شهرستان‌های شوش و دزفول رسیدگی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/19/623068/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها