توضیحات تازه رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت برخی فیلم‌های توقیفی

خزاعی: نمی‌گذاریم فیلمی که از ما پروانه نمایش گرفته دچار مشکل شود


فرهنگی/ در حالی که در روزهای آغازین هفته، روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، از حل شدن مشکل چند فیلم و روشن شدن وضعیت فیلم‌های بلاتکلیف خبر داده بود، رئیس سازمان سینمایی هم در گفت‌وگویی تازه عنوان کرده اسامی هنرمندانی که احتمالاً دچار ممنوع‌الکاری می‌شوند هفته آینده اعلام خواهد شد. محمد خزاعی در گفت‌وگویی مشترک با ایسنا و مهر درباره وضعیت برخی فیلم‌های توقیفی و سینماگرانی توضیح داده که گفته می‌شود ممنوع‌الکار شده‌اند. او با استناد به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده اگر کسی ممنوع‌الکار شده باشد عطف به ماسبق نمی‌شود، یعنی فیلم‌هایی که در گذشته بازی کرده‌اند دچار مشکل نمی‌شوند و تلاش این سازمان بر این است که سرمایه تهیه‌کننده و کارگردان و نتیجه زحمت گروه تولیدی که مربوط به قبل از این جریان‌هاست، دچار مشکل نشود. خزاعی تأکید کرده: «ما قصد جلوگیری از آثار را نداریم بلکه برای اکران آنها حمایت نیز خواهیم کرد تا شرایط طبیعی خود را طی کنند و این، خیلی با آثار جدید فرق دارد.»
در رأس این فهرست‌، فیلم «برادران لیلا» تازه‌ترین ساخته سعید روستایی قرار دارد که تعیین سرنوشت آن با توجه به نزدیک شدن به ایام معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار بیش از گذشته در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. خزاعی با اشاره به لزوم دریافت پروانه نمایش قبل از حضور در مجامع بین‌المللی و قانونی که از سال‌ها پیش در سازمان سینمایی به الزام آن تأکید شده توضیح داده: «برای «برادران لیلا» سازمان سینمایی همه گونه همکاری و مشارکت را با دوستان - حتی قبل از اعزام (به جشنواره کن) - داشته است. مواردی را گفتیم اصلاح کنند که دوستان ابتدا قبول کردند، بعد نپذیرفتند و در رسانه‌ها نیز اعلام کردند که «هیچ پلان را حذف و سانسور و ممیزی نمی‌کنیم». در حقیقت آنها بدون پروانه نمایش بین‌المللی در جشنواره کن حضور پیدا کردند.»
رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه مشکل از سازمان سینمایی نیست بلکه مشکل رفتار غیرقانونی دوستان است در عین حال اعلام کرده اظهارات عوامل فیلم «برادران لیلا» در روند صدور پروانه نمایش نیز بی‌تأثیر نبوده و گفته است: «گفت‌و‌گوهایی که انجام دادند خارج از عرف سینمایی بود و مربوط به مسائل سینمای ایران نمی‌شد و هم عدم تمکین به قانون، که پروانه نمایش نداشتند. درواقع مهم‌ترین دلیل همین نداشتن پروانه نمایش بود که اگر داشتند این مشکلات به وجود نمی‌آمد.»
شرایط فیلم «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند نیز که در جشنواره ونیز پذیرفته شده از دیگر پرسش‌های مطرح شده است که خزاعی درباره آن اظهار داشته: «درخواست این فیلم سوم مرداد ثبت شده و باید بررسی شود، البته آقای جلیلوند گویا گفته است که فیلم را خودش به جشنواره نفرستاده و از سال قبل ارسال شده و بر اساس آن قضاوت صورت گرفته است. با این حال شورای پروانه نمایش باید فیلم را ببیند و نظر دهد.»
خزاعی همچنین درباره بیانیه ۱۷۰ نفر (حوادث خوزستان) نیز توضیح داده است: «درباره این بیانیه گفتیم این جریان به سازمان سینمایی مربوط نیست. از ما درخواست کردند، ما هم از دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده بودند یا اطلاعی نداشتند به طور رسمی اعلام کنند که دچار مشکلات عدیده نشوند.»رئیس سازمان سینمایی در ترجیع‌بند تمام توضیحاتش تأکید کرده: «اعلام کردیم، از آذر ۱۴۰۰ هر فیلمی که از ما پروانه ساخت بگیرد قطعاً برای پروانه نمایش حمایت کنیم و نمی‌گذاریم که توقیف یا دچار مشکل شود، چون معتقدم امضای یک مدیر، اعتبار اوست. وقتی با همه سختگیری‌ها امضا می‌کنیم تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران و عوامل فیلم خیال‌شان راحت است که فیلم‌شان دچار مشکل نخواهد شد. من این قول را داده‌ام تا زمانی که در سازمان سینمایی هستم هر فیلمی که در دوره ما پروانه ساخت گرفت و تولید شد حمایت می‌شود تا به راحتی نمایش داده شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/23/623092/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها