رئیس سازمان استعدادهای درخشان مطرح کرد

سهم ۷۵ درصدی سمپادی‌ها در رتبه‌های برتر کنکور


الهام یاوری رئیس سازمان استعدادهای درخشان در نشست خبری خود عنوان کرد: ۷۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دانش‌آموزان سمپاد تشکیل می‌دهند، همچنین بیش از ۵ هزار دانش‌آموز مدارس سمپاد در المپیادهای ورزشی حضور داشتند. 
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تلاش داریم خطاهای ورود به مدارس را کم کنیم، همچنین در تلاشیم برنامه تلویزیونی هم داشته باشیم تا دانش‌آموزان با شیوه‌های تست‌زنی آشنا شوند. همچنین به‌واسطه المپیادها و طرح شهاب دانش‌آموزان را شناسایی می‌کنیم تا به عنوان افراد مؤثر بتوانند مسیر را طی کنند. وی با بیان اینکه ۷۰۰ مدرسه سمپاد داریم، گفت: نیمی از این مدارس دخترانه و نیمی پسرانه است که ۱۲۰ هزار نفر در این مدارس تحصیل می‌کنند. هرساله ۳۰۰ هزار دانش‌آموز با هم رقابت می‌کنند که ۳۰ هزار نفر پذیرفته می‌شوند. 
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه مشکلی به نام مهاجرت نخبگان در دوره دانش‌آموزی نداریم، توضیح داد: براساس آمار، ۵۰ درصد دانش‌آموزان از مدارس دولتی به سمپاد می‌آیند و مدرک تحصیل والدین‌شان کارشناسی و کارشناسی ارشد است. همچنین شغل ۵۸ درصد والدین آنها کارمند است.
وی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد ،گفت: در دوره‌ای، سمپاد دچار ضعف ساختاری و بنیادی شد تا اینکه  سال ۹۷ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که از بین رفته بود با دستور مستقیم رهبری دوباره احیا شد و اساسنامه جدید باشگاه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید؛ سال ۹۸ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و  سال ۹۹ اولین رئیس سمپاد بر صندلی نشست و سازمان موجودیت خود را دوباره کسب کرد. 
یاوری با بیان اینکه سه هدف بلندمدت در برنامه دیده شد که جهت‌گیری‌های کلان سمپاد برای سال‌های پیش رو را تعیین می‌کند، گفت: هدف اول تعلیم و تربیت متوازن و فراگیر و با کیفیت است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از آن به تربیت چند ساحتی یاد می‌شود. هدف دوم، گسترش چتر خدمات برای استعدادهای درخشانی است که بیرون از مدارس سمپاد هستند اما در آزمون پذیرفته نشده‌اند یا اصلاً آزمون نداده‌اند  یا در مواردی در شهرها و مناطق کوچکتر هستند؛ اینها باید از خدمات سمپاد بهره‌مند شوند و همین امر را یکی از مأموریت های خود قرار دادیم تا راهی پیدا کنیم که خدمات سمپاد به دست این افراد  برسد. 
وی همچنین سومین هدف را بهسازی شیوه‌های استعداد عمومی بین دانش‌آموزان عنوان کرد.
یاوری درخصوص عمومی‌سازی خدمات سمپاد برای استعدادهای درخشان بیرون از مدارس نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: لیستی از برنامه‌ها وجود دارد که اولین مورد، عمومی‌سازی محتوای درسی مدارس است، به طوری که صفر تا صد کلاس های مدارس سمپاد برای دوره اول متوسطه را ضبط و در سایت سمپاد در اختیار همه دانش‌آموزان کشور قرار دادیم. کار دوم برنامه تلویزیونی علمی نو است. 
وی با اشاره به همکاری این سازمان با کمیته امداد نیز گفت: پروژه‌ای داشتیم که ثبت نام دانش‌آموزان کمیته امداد و ورود آنها به فرایند پذیرش را تسهیل کردیم. تعداد افرادی که از خانواده کمیته امداد وارد آزمون پذیرش شدند به طور قابل توجهی افزایش یافته؛ نتیجه این شد که حضور دانش‌آموزان کمیته امداد در مدارس سمپاد ۱.۸ برابر شده است.
وی درباره شهریه این مدارس نیز گفت: آنچه مصوبه است و ما به لحاظ قانونی بر اساس آن عمل می‌کنیم این است که سمپاد نیمی از شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی همتراز خود را دریافت می‌کند. واقعیت این است که ما بسیار کمتر دریافت می‌کنیم؛ مثلاً در تهران ما کمتر از ۱۰ میلیون دریافت می‌کنیم، اما تلاشمان این است که با حداکثر بهره‌وری این مدارس را اداره کنیم و با همین میزان شهریه خدماتی متناسب با نیاز و استعداد دانش‌آموزان به آنها ارائه دهیم.
وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از این شهریه به دانش‌آموزان تخفیف داده می‌شود. این تخفیف دولتی نیست بلکه دانش‌آموزان به یکدیگر کمک می‌کنند، یعنی شهریه‌ای که بچه‌های دیگر می‌پردازند صرف تحصیل و پرورش استعداد فردی می‌شود که نیاز به تخفیف دارد. مرجع تصویب این تخفیف انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با حفظ کرامت است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/22/623160/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها