دولت و بنیاد برکت برای رویداد «مدارس آینده» سهم برابر به عهده گرفتند

ایده‌های خلاقانه برای ساخت مدارس و آموزش


اکرم رضایی‌ثانی/ نشست رسانه‌ای نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» با حضور محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور صبح روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در محل این ستاد برگزار شد. ترکمانه در این‌ نشست اظهار داشت: بنیاد برکت و سازمان نوسازی مدارس کشور بیش از ۱۴ سال است که با هم همکاری دارند. شروع بنیاد برکت در سراسر کشور با ساخت مدارس بوده است و هدف‌گذاری برای ساخت هزار مدرسه بود و امروز ساخت این مدارس به هزار و ۸۳۵ مورد رسیده و ۲۰ هزار کلاس آموزشی در این مدارس است. ظرفیت دانش‌آموزان ۲۵۰ هزار نفر است. ما هدف‌گذاری دو هزار و ۷۰۰ مدرسه هم داریم که درصدد اجرای آن هستیم.
وی گفت: مدارس کشور ما با تکنولوژی‌های سنتی ساخته شده اما در دنیا تکنولوژی‌های جدید وارد کار شده و این به یادگیری دانش‌آموز کمک خواهد کرد. با مشورت و همفکری سازمان نوسازی مدارس، بنا شد یک مشارکتی در این حوزه داشته باشیم و در حوزه ساخت مدارس از تجهیزات و فناوری استفاده شود. یک بخش مهم ما در این مدارس فضاهای آموزشی مانند آزمایشگاه‌ها، سامانه‌های ارتباطی، هوش مصنوعی و متاورس است و بخش دوم موضوع کالبدی در ساخت مدارس یا استفاده از معماری نوین و مدیریت سبز در جهت استفاده و صرفه‌جویی در انرژی است.
رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در ادامه بیان کرد: بنیاد برکت در کمک به موضوعات خیریه‌ای پیشتاز بوده است. در حال حاضر طرح مدرسه آینده توسط وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و ما از بنیاد برکت خواستیم در این زمینه با ما همکاری کند. نمونه واضح تعاملات ما همایش مدرسه معماری ایرانی بوده که یک رویداد ملی است. وی افزود: ما در طرح مدرسه آینده دنبال ایده‌های نو و خلاقیت‌ها بخصوص در بخش معماری مدارس هستیم. طبق سند تحول آموزش، ملزم به استفاده از آموزش‌ها و بسترهای نوین آموزشی و به روز هستیم و طبیعتاً سازمان نوسازی مدارس باید بسترهای به روز را فراهم کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ساخت این نوع از مدارس ۱۶۰ اثر ثبت‌شده به‌عنوان پیشنهاد آماده شده که مهرماه ارائه خواهد شد. همچنین تیمی از استادان خوب کشور این طرح‌ها را بررسی خواهند کرد. بنای ما این است که در آینده در هر یک از شهرها مدارسی با رویکرد مدارس آینده ایجاد کنیم. امیدواریم این طرح از خرداد سال آینده اجرایی شود که با استفاده از اعتبار سال ۱۴۰۲ است. وی بیان کرد: در طرح مدارس آینده ۵۰ درصد اعتبار با دولت و ۵۰ درصد با بنیاد برکت است اما در ساخت  این مدارس خلاقیت نامحدود است و محدودیتی برای ساخت آن نداریم زیرا خلاقانه است. وی درباره جمع‌آوری مدارس کانکسی در کشور افزود:  در کشور حدود یک‌هزار و ۲۰۰ مدرسه کانکسی داریم که بنا داریم با طرح دیگری در کنار بنیاد برکت،  کانکس‌های بیش از ۲۰ نفر و سپس در آینده بیش از ۱۰ نفر را جمع‌آوری کنیم. تلاش می‌کنیم سال تحصیلی آینده مدارس کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ نفر و مدارس سنگی بدون ملات نداشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/22/623161/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها