روز گذشته جلسه علنی مجلس با حضور وزیر کشور برگزار شد

تشریح اقدامات دولت در حادثه متروپل آبادان


گروه سیاسی/   روز گذشته صحن علنی مجلس شورای اسلامی میزبان احمد وحیدی بود؛ وزیر کشور به بهارستان رفت تا اقدامات انجام شده در حادثه متروپل و سازوکارهای طراحی شده برای جلوگیری از تکرار وقایعی از این دست را توضیح دهد. همزمان با حضور احمد وحیدی، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره این حادثه قرائت شد که در آن، علت ریزش ساختمان و قصور و کوتاهی‌های صورت گرفته نیز بررسی شد.
اقدامات فوری در صحنه، دستورالعمل‌ برای شهرداری
به گزارش ایرنا، وزیر کشور در گزارش خود به نمایندگان، وحدت فرماندهی در صحنه و ورود گروه‌های هفت‌گانه برای رسیدگی به امور را از ویژگی‌های فرایند امداد و نجات در حادثه متروپل دانست و با اشاره به جزئیات اقدامات انجام شده گفت: وحدت فرماندهی، تقسیمات خوب کار، بررسی‌های علمی مرتب و تأمین تجهیزات لازم از جمله امتیازات این پروژه محسوب می‌شد، البته در آنجا با محدودیت‌هایی نیز مواجه بودیم، چرا که به‌دلیل ریزش ۱۱ طبقه و وجود بتن‌های بسیار سنگین و حضور مردم داغدیده در محل، کار آواربرداری با احتیاط صورت گرفت. 
احمد وحیدی با بیان اینکه التهاب اجتماعی، سازه‌های ناپایدار و... کار را پیچیده می‌کرد، افزود: با‌ وجود این موارد کار بخوبی مدیریت شد تا جایی که بیش از ۳۸ نفر سالم از زیر آوار خارج شدند و توانستیم تا آخرین پیکر را نیز بیرون آوریم.وی با اشاره به اینکه پس از این حادثه وزارت کشور بلافاصله دستورالعمل‌های خاصی صادر کرد تا سازه‌های ناپایدار در کشور شناسایی شوند، اظهارکرد: بر اساس قانون، شهرداری‌ها موظف به شناسایی سازه‌های ناپایدار شدند و اگر در مهلت مقرر کار شناسایی انجام نشود، گزارش آن به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد. 
وحیدی با بیان اینکه مردم آبادان امیدوار بودند ساخت این ساختمان‌های بلندمرتبه، شهرستان را در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد، تصریح کرد: امروز با وقوع این حادثه نگران هستند که چنین حوادثی مانع سرمایه‌گذاری مجدد در آبادان شود، بنابراین باید نگرانی مردم را در احتمال عدم سرمایه‌گذاری دوباره در آبادان رفع کنیم.
گزارش کمیسیون عمران درباره تخلفات ساخت متروپل
در جلسه روز گذشته مجلس گزارش تفصیلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه متروپل قرائت شد. مطابق این گزارش، تخلفات عدیده‌ای در مراحل مختلف، اعم از صدور پروانه، طراحی، ساخت، نظارت و بهره‌برداری صورت گرفته است که این تخلفات مسئولیت‌هایی را متوجه بسیاری از نهادها، از جمله شهرداری آبادان، نظام مهندسی، مهندسان ناظر، سازندگان و طراحان می‌کند. مطابق این گزارش، یکی از مشکلات عمده این پروژه، وجود تعارض منافع برای شهرداری آبادان بوده است. زیرا این پروژه از پروژه‌های مشارکتی شهرداری آبادان بوده و قرارداد بین سازمان امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری آبادان و آقای حسین عبدالباقی منعقد شده است. همچنین در ابتدای این گزارش، قید شده است که حتی در مرحله صدور پروانه نیز، نوع پروانه مشخص نبوده و صرفاً پروانه ساختمان قید شده است، یا اینکه تعداد کل پارکینگ مورد نیاز صفر واحد قید شده است.
کمیسیون عمران همچنین ضعف سازه‌ای در پروژه، بار ثقلی بسیار زیاد که با حذف یک تیر یا ستون، امکان باز پخش مجدد بار یا وزن سازه را ندارد، فقدان محاسبات مربوط به انهدام پیش‌رونده، نامناسب بودن اتصالات تیرها و ستون‌ها، ضعیف بودن ستون‌ها، فقدان شکل‌پذیری لازم در اتصالات، ضعف جوشکاری، ضعف بتن به نحوی که میلگردها بدون هیچ‌گونه پیوستگی و چسبندگی از بتن خارج شده و بتن در موارد متعدد خرد شده است را از مهم‌ترین علل فنی فروریزش ساختمان متروپل برشمرد.
سهم تفکیکی مقصران متروپل
دراین جلسه، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اعلام نتایج بررسی هیأت ۷ نفره کارشناسی برای تعیین سهم مقصران حادثه متروپل گفت: مسئولیت وقوع حادثه برای سازنده ۷۵ درصد، برای مسئولان شهرداری ۱۴،۵ درصد، برای مهندسان مشاور ۳ درصد، برای مهندسان فنی مقاوم‌سازی ۴،۵ درصد، برای مسئول نمایندگی نظام مهندسی ۲‌۵ درصد و برای ناظر سازه ۰،۵ درصد تعیین شده است.
ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز پس از قرائت این گزارش قالیباف، با بیان اینکه واقعیت نشان می‌دهد در خیلی از ساختمان‌ها بهره‌برداری‌های غیر قانونی انجام می‌شود، اظهارکرد: پایان کار ساختمان برای فعالیت دیگری گرفته می‌شود و در حوزه دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این یکی از معضلات جدی کشور در حوزه شهرسازی است. وی افزود: قانون نظام مهندسی در کشور اشکالات جدی دارد باید در کمیسیون عمران این قانون اصلاح شود و این موضوع مهمی است که هم نظارت‌ها را دقیق می‌کند و هم ریشه‌های اصلی مواردی که منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود را شناسایی می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/5/623172/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها