امیر مهریزدان: امیدوارم از شعارزدگی به عمل‌گرایی برسیم


شاید بتوان گفت «همسایه‌های خوب» اولین مجموعه مستند جدیدی‌ است که در زمان مدیریت شما قرار است از شبکه دو سیما روی آنتن برود. موضوع «همسایه‌های خوب» چیست؟
بخش زیادی از طراحی و تصویب طرح و فرایند قرارداد و تولید در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند و تلویزیونی سوره اتفاق افتاده و بی‌انصافی‌ است که از یاسر فریادرس برای به نتیجه رسیدن این پروژه یاد نکنیم. اگر بخواهم به موضوع این مجموعه مستند اشاره کنم باید بگویم که ویژگی قابل توجه «همسایه‌های خوب» انتقال این حس به مخاطب است که می‌توان با وجود تمام گرفتاری‌ها، سختی‌ها و مشکلات به دیگران کمک کرد و مشکل‌گشا بود. این مجموعه مستند با پژوهش قابل تأمل برای شناسایی سوژه‌ها به مخاطب می‌گوید افرادی که به کمک دیگران می‌آیند لزوماً مرفه و بدون غصه و غم نیستند اما دغدغه این را دارند که برای اطرافیان خود رفاه ایجاد کنند.
آثاری که رویکرد آنها امیدآفرینی‌است، ممکن است گرفتار شعار شوند. «همسایه‌های خوب» برای آنکه از این اتفاق فاصله بگیرد، چه راهی را در پیش گرفته است؟
یکی از رویکردهای جدی ما این است که قطعاً و طبعاً دنبال این نیستیم که بگوییم مشکلی در کشور وجود ندارد و حرف‌های شعاری و بدون پایه و اساس درباره امیدآفرینی به مخاطب القا کنیم اما به این مسأله واقفیم یکی از مصادیقی که در امیدآفرینی می‌تواند مؤثر باشد این است که نشان دهیم در همین زمان که عده‌ای فکر می‌کنند به‌دلیل مشکلات متعدد هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، افرادی معتقد با تمام وجود برای رفع مشکلات در همه زمینه‌ها تلاش می‌کنند و ویژگی بارز آنها این است که هیچ وقت تحت تأثیر محیط اطراف و بعضاً فضای رسانه‌ای سیاهی که قصد دارد به ما القا کند هیچ حرکتی نمی‌توان انجام داد، قرار نگرفتند.
می‌توان ادعا کرد که «همسایه‌های خوب» از شعار فاصله گرفته و عمل‌گرایی را به نمایش گذاشته است؟
بله. ما معتقدیم امیدآفرینی یک فضای عینی است و باید فعالیت انسان‌هایی را به نمایش گذاشت که برای برادران و خواهران خود در یک جامعه اسلامی و در یک کشور عزیز و پُرقدمتی به نام ایران اهمیت قائل هستند و با تمام وجود تلاش می‌کنند که بگویند امید وجود دارد، چراکه ما در حال حرکت هستیم، زندگی می‌کنیم و با هدف پیش می‌رویم. امیدوارم این رویکرد در دیگر کارهای ما نیز خود را نشان بدهد و از شعارزدگی به عمل‌گرایی برسیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/23/623477/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها