اخبــــــــار


معرفی برگزیدگان ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

مراسم اختتامیه و آیین افتتاح نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، شامگاه جمعه ۲۸ مردادماه در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد و عکاس خبرگزاری مهر نشان این دوره را دریافت کرد. در ابتدای این مراسم مهدی قاسمی هنرمند عکاس که اجرای مراسم را برعهده داشت، با یادی از بابک برزویه عکاس فعال در حوزه سینما و مطبوعات، از حاضران درخواست کرد یک دقیقه ایستادند و فاتحه‌ای قرائت کردند. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از مشکلات و مسائل اصناف گفت و از مدیران بدسلیقه و کم سلیقه انتقاد کرد. ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که عضویت عکاسان مطبوعاتی در صندوق اعتباری هنر محقق شده است. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم به‌عنوان سخنران پایانی مراسم، با اشاره به سختی‌های کار عکاسان، عنوان کرد که عکاس بد اخلاق نداریم: «ما عکاس بداخلاق نداریم و این موضوع، سختی کار و صبر آنها را زیاد می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود دقیق و نکته سنجانه عکاسی کنند.» در این دوره که دبیری آن را ابوالفضل نسایی برعهده داشت، مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر نشان عکس سال را دریافت کرد. در بخش تک عکس ورزشی مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر موفق به دریافت جایزه اصلی و تندیس ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی شد. جایزه و تندیس مجموعه عکس ورزشی به جاوید نیکپور رسید. جایزه بخش تک‌عکس مستند به مریم آل مؤمن دهکردی اهدا شد. تندیس و جایزه مجموعه عکس مستند را حمید سبحانی دریافت کرد. در بخش مجموعه‌های بلند مدت (لانگ‌ترم) نیز زبیر موحد به‌عنوان برگزیده اعلام شد. جایزه و تندیس بخش مجموعه عکس خبری نیز به مجموعه علی خارا از افغانستان تعلق گرفت.

درخواست نرگس آبیار برای دریافت پروانه سینمایی «سووشون»

در حالی‌که خبرهای منتشر شده از پروژه جدید نرگس آبیار با نام «سووشون» از ساخت نخستین سریال او برای پخش از شبکه نمایش خانگی حکایت داشت، به نظر می‌رسد این فیلمساز قصد دارد ابتدا «فیلم سینمایی» «سووشون» را روی پرده سینماها نمایش دهد. آن طور که ایسنا گزارش داده این کارگردان سینما سال ۱۳۹۹ برای ساخت «سووشون» براساس رمان معروف سیمین دانشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت و پروژه خود را شروع کرد و در حالی که تقریباً به روزهای پایانی کار خود رسیده، هفته گذشته خبر رسید که اعضای شورای صدور مجوز تولید ساترا (سامانه تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) با طرح سریال «سووشون» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی موافقت کرده‌اند. این در حالی است که به تازگی درخواست سازندگان این اثر برای دریافت پروانه ساخت در قالب «فیلم بلند داستانی سینمایی» در سایت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شده است و به نظر می‌رسد آبیار و قاسمی قصد دارند ابتدا نسخه سینمایی «سو وشون» را اکران کنند.

نجات کتابفروشان رود «سن» توسط گردشگران

با بازگشت گردشگران به پایتخت فرانسه، فعالیت کتابفروشان مشهور اطراف رود «سن» نیز رونق گرفته است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، گردشگران به پاریس بازگشته‌اند و حالا کتابفروشان مشهور رود «سن» دیگر نگران نیستند که همه‌گیری ویروس کرونا این کسب و کار را که قدمتش به قرن شانزدهم میلادی می‌رسد نابود کند. «رشید بونوار» یک ملوان سابق است که این روزها در قلب پاریس کتاب‌های دست دوم قدیمی را در قفسه چوبی کنار رود «سن»، به مردمی که برای بازدید از این رود آمده‌اند می‌فروشد. حالا ۱۸ کتابفروش جدید دیگر در فضای ۳ کیلومتری اطراف رود «سن» مشغول فعالیت شده‌اند و «بونوار» فقط یکی از آنها است. نقاط مخصوص قفسه‌های کتاب اطراف «رود سن» در قالب دوره‌های پنج ساله توسط شورای شهر پاریس به فروشندگان اختصاص داده می‌شوند. با اینکه کتابفروش‌ها اجاره‌ای پرداخت نمی‌کنند، اما آنها باید دست‌کم چهار روز در هفته فعالیت داشته باشند.

آغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»

تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی و تهیه کنندگی عطا پناهی آغاز شد. لوکیشن اصلی این سریال در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران به فصل دوم این سریال اضافه شده‌اند. فصل دوم سریال مستوران که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده است. فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد. این مجموعه محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه است. بازیگران این مجموعه تلویزیونی بزودی معرفی می‌شوند.

زبان فارسی و قاره سیاه در دهمین نشست زبان‌‌شناخت

دهمین نشست زبان‌شناخت با موضوع زبان فارسی و قاره سیاه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ دوشنبه‌ ۳۱مرداد به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه‌ هنری و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی شاعر، نویسنده و مدیر مرکز اسلامی آفریقای‌جنوبی در حوزه‌ هنری برگزار می‌شود. به نقل از روابط عمومی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی را می‌توان یکی از پرچمداران شعر حوزه در بعد از انقلاب دانست. جلساتی که او در حوزه هنری مشهد در دهه شصت پایه‌گذاری کرد نقش بسزایی در این بخش ازشعر معاصرمان ایفا کرده است. حسینی مجموعه شعرهای نافله باران، فصل فراق و ضریح آفتاب را منتشر کرده و مجموعه شعر سقراط معمم و کتاب سال سقوط اسرائیل ـ بررسی یک پیش‌بینی قرآنی- را نیز در دست انتشار دارد. این نشست همزمان با برگزاری در جلسه حضور به میزبانی حوزه هنری تهران، به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام حلقه زبان‌ فارسی به نشانی h.z.farsi نیز پخش می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/23/623479/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها