هنرمندان در فضای مجازی


یاد
انتشار خبر درگذشت کیومرث عباسی قصری، شاعر غزلسرای پیشکسوت اهالی ادبیات را داغدار کرد، آنچنان که بخش قابل توجهی از صفحات چهره‌های ادبی و فعالان این بخش از فرهنگ‌‌مان، تحت تأثیر این فقدان قرار گرفته است و هر یک به نوعی تأسف خود را ابراز کرده‌اند. محمدرضا ترکی، استاد دانشگاه و شاعر با انتشار تصویری از عباسی قصری درگذشت این چهره ادبی را به اهالی ادبیات تسلیت گفته‌است. بهروز یاسمی دیگر شاعر کشورمان، بخشی از یادداشتی را که چند سال قبل برای شرکت در مراسم گرامیداشت قصری منتشر کرده بود باز نشر کرده است. در این نوشته او از چگونگی آشنایی خود با این شاعر نوشته، اینکه وی چه تأثیری در شعر جوانان علاقه‌مند فعالیت در این حوزه بر جای گذاشته و البته خیلی مختصر به برخی ویژگی‌های آثارش هم اشاره کرده است. علی محمد مؤدب، نویسنده و شاعر هم شعری به این منظور در صفحه خود با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته که در بخشی از آن آمده است:«از زمانی که شدم حلقه به گوش در او/ نیست چون خضر، بدهکار سکندر گوشم/ قصری از شوق غلامی شده یک پارچه گوش/ قنبری کو که دو صد حلقه کند در گوشم» قربان ولیئی، نویسنده و شاعر نیز تصویری از قصری منتشر کرده و پیوست آن یک بیت شعر با این مضمون نوشته است: «زلال بود و روان بود و رو به دریا داشت/ چه عاشقانه در آفاق خود تماشا داشت»

چهره‌ها
مهدی سلطانی، بازیگر سینما و تئاتر در صفحه‌ خود پوسترفیلم سینمایی«رؤیای سهراب» را منتشر کرده است.این فیلم، زندگینامه‌ای به کارگردانی و نویسندگی علی قوی‌تن است. سلطانی توضیحات بیشتری ضمیمه این تصویر نکرده ،تنها به چند کلمه اکتفا کرده است: «برنامه این روزهای سینماهای کشور، مواظب خودتون باشید.»

مهران احمدی بازیگر سینما و تلویزیون هم تیزر مجموعه «بی‌گناه» به کارگردانی خودش و با تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی را در صفحه خود با مخاطبان به اشتراک گذاشته است. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «بهمن مردانی برای کشف راز آنچه  که ۲۵ سال قبل باعث فرار او به خارج از کشور شده بود به ایران باز می‌گردد، خانواده رشید فرشباف استاد مشهور طراح فرش را در موقعیت تازه‌ای قرار می‌دهد، موقعیتی بسیار عجیب و…»

پروین علیپور، نویسنده و مترجم هم خبر از انتشار چاپ چهارم کتاب« قول شرف» داده، این کتاب که ترجمه علیپور از اثر برنده مدال نیوبری است به همت نشر چشمه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. مخاطب این ترجمه تازه علیپور نوجوانان هستند که وی هدف نویسنده آن را در تألیفش کمک برای برخورداری از توانایی نه گفتن است. «ماریون دین بوئر» نویسنده این کتاب است، ماجرای «قول شرف» درباره تونی، پسری نوجوان و ماجراجو است. او تصمیم دارد با دوچرخه تا پارک ملی رکاب بزند و این کار را با دوستش، جوئل انجام می‌دهد، اما نمی‌داند چرا جوئل احساس گناه می‌کند!

بهاره کیان‌افشار، بازیگر سینما، تیزر فیلم سینمایی «کوزوو» را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته و نوشته است: «کوزوو» در سینماهای کشور. میثم هاشمی طبا نویسندگی و کارگردانی کوزوو را بر عهده داشته است. در این ساخته سینمایی که در ژانر کمدی- اجتماعی ساخته شده، بازیگرانی همچون فرهاد آئیش، بهاره کیان افشار، کوروش تهامی و روشنک گرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

محمدرضا اصلانی،شاعر و فیلمساز در صفحه‌ای که با نظارت وی اداره می‌شود، تبلیغ کوتاهی درباره یکی از نوشته‌های خود منتشر کرده است. کتاب «شب‌های نیمکتی، روزهای باد» نوشته اصلانی که حالا بعد از 56 سال به همت نشر نقره بازنشر شده است، اولین دفتر شعر محمدرضا اصلانی به شمار می‌آید.

مجید غلامی جلیسه، نویسنده و پژوهشگر، بخشی از فیلم گفت‌وگوی خود را با زنده‌یاد حاج محمدتقی انصاریان  منتشر کرده است. در بخشی از توضیحاتی که ضمیمه این فیلم کرده نوشته است: «نیمه مرداد سال 99 بود که برای گپ و گفت درباره انتشارات مولانا به دفتر انتشارات انصاریان رفتیم. بیش از 2 ساعت خدمتشان بودیم و ایشان مطالب خوبی از تاریخ و کتاب گفتند.» در قسمت دیگری از این نوشته آمده است:«چند ماه بعد برای عرض ادب و تجدید دیدار به دفتر انتشارات رفتم و متأسفانه نبودند، بعد هم مشغله فراوان من و در این میان مریضی ایشان دیگر هیچگاه فرصتی فراهم نشد تا درباره انتشارات انصاریان با ایشان به گپ و گفت بنشینم. افسوس.»
دیگه چه خبر...
صفحه شورای کتاب کودک نوشته است:«کلیپ‌های معرفی منتخبان جوایز شورای کتاب کودک به روی آپارات در دسترس قرار گرفت.» این کلیپ‌ها را از طریق دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها  می‌توانید مشاهده کنید. در این کلیپ‌ها، منتخبان نشان ماهی سیاه کوچولو و لوح شایان تقدیر شورای کتاب کودک در 8 بخش؛ «داستان»، «دانش اجتماعی، زندگینامه، علوم و مرجع»، «هنر و سرگرمی»، «آثار الکترونیکی»، «تصویر»، «خردسال»، «ادبیات نمایشی و «شعر» معرفی می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/24/623483/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها