معاون وزیر اقتصاد خبر داد

روزانه 6 هزار تن آرد نانوایی گم می‌شود‌!


معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه درآمد سرانه کشور در یک دهه گذشته با شیب نزولی ٣٢ درصد کاهش یافت، گفت: ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به سامانه مالیاتی متصل و هشت میلیون حساب تجاری جدید در دولت سیزدهم شناسایی شده است.
به گزارش ایرنا، سید محمد‌هادی سبحانیان در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه عدالت مالیاتی و گسترش چتر مالیاتی در اولویت دولت و تیم اقتصادی قرار دارد، اظهار کرد: اتصالات پایانه‌های فروشگاهی به سامانه‌های مالیاتی به‌صورت هفتگی توسط وزیر اقتصاد پیگیری می‌شود.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: در یک دهه گذشته بین سال‌های ١٣٩١ تا ١۴٠٠ نرخ رشد اقتصادی حدود یک درصد بود که اگر سال ١۴٠٠ را مورد محاسبه قرار ندهیم، نرخ رشد اقتصادی به نیم درصد می‌رسد. ‌وی ادامه داد: در این مدت تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات و ساختمان هم نزولی بود و به ٨ درصد برنامه‌ریزی شده نرسید و برنامه‌ها محقق نشد. معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: در این بازه زمانی نرخ تشکیل سرمایه ثابت خالص هم شیب نزولی داشت و در برخی از سال‌ها از جمله سال‌های ٩٨، ٩٩ و ١۴٠٠ میزان استهلاک در کشور به حدی پایین بوده که سرمایه موجود هم حفظ نشده است. متغیرهای پولی در این مدت افزایش قابل توجهی داشتند. سبحانیان گفت: در ١٠ سال گذشته هم پایه پولی و هم نرخ رشد نقدینگی بشدت افزایش داشت به‌طوری که نقدینگی از ۶٣٩ هزار میلیارد تومان در سال ٩٢ به ۵ هزار هزار میلیارد تومان رسید.
 مدیریت خلق پول مهم‌ترین ابزار دولت برای کنترل تورم
معاون وزیر اقتصاد درخصوص برنامه وزارت اقتصاد برای کنترل تورم، گفت: تمام تلاش دولت برای کنترل رشد نقدینگی، انضباط پولی و مالی و ثبات در بازار ارز است. به همین دلیل است که دولت در ماه‌های گذشته موفق شد مسیر را اصلاح کند و افزایشی که در شاخص قیمت در خردادماه با آن مواجه بودیم، به‌واسطه اصلاح یارانه‌ای بود که پیش‌بینی شده بود. سبحانیان گفت: مهم‌ترین ابزار دولت برای کنترل تورم مدیریت خلق پول شبکه بانکی است و در حوزه پولی درصدد هستیم نظارت بیشتری در شبکه بانکی ایجاد شود و ترازنامه بانک‌ها کنترل شود و معتقدیم کنترل نقدینگی از این مسیر می‌گذرد.
 کالابرگ الکترونیکی از اول مهرماه اجرایی می‌شود
وی در مورد کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: ‌در بحث اجرای کالابرگ الکترونیکی، دولت بر اساس قانون عمل می‌کند و تأخیر در اجرای این موضوع به دلیل مباحث فنی است. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد تصریح کرد: مهم‌ترین مصلحت این است که مردم دچار مشکل نشوند و تنها ملاحظه آماده‌سازی زیرساخت‌ها است.
سبحانیان گفت: کالابرگ الکترونیکی به‌صورت پایلوت از اول مهرماه با نفع حداکثری انجام می‌شود و اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار انجام شده است.
مهم‌ترین اقدام دولت رفع انحصارات و حذف امضاهای طلایی بود
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ساماندهی مجوزدهی به کسب ‌و کارها، گفت: مهم‌ترین اقدام دولت رفع انحصارات و حذف امضاهای طلایی بود، البته همچنان وضعیت مطلوبی نداریم و دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند. هیچ دستگاهی حق ندارد از متقاضی کاغذ مطالبه یا شرطی خارج از شرایط تعیین شده درخواست کند. به گفته وی، بر اساس آمار از ابتدای سال تا ۱۳ مردادماه درخواست ۲ هزار و ۶۰۰ مجوز کسب‌ و کار بررسی شده و هزار و 500 شرط مبهم و فاقد پشتوانه قانونی حذف شده است.
سبحانیان با بیان اینکه ۳۰ هزار مجوز صنفی در کشور صادر می‌شود، افزود: در صدور این مجوزهای صنفی امضاهای طلایی نقش دارند و برای نخستین بار این مجوزها را شفاف و استاندارد کردیم و از میان سه هزار صنف - رسته صنفی دو هزار و ۴۰۰ رسته - ثبت محور خواهد بود.
پرداخت ۳۳ هزار میلیارد تومان وام برای ایجاد اشتغال
معاون وزیر اقتصاد در مورد پرداخت وام خرد برای ایجاد اشتغال نیز گفت: در سال ۹۹ رقم ۱۳۰۰ میلیارد تومان منبع برای تسهیلات خرد در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال گذشته در بودجه به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید.
وی افزود: با رایزنی وزارت اقتصاد منبع تسهیلات خرد از ۱۹ هزار میلیارد تومان به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید تا در اختیار طرح‌های اشتغال قرار گیرد. بر این اساس در کشور بیش از ۷۱ هزار طرح در استان‌ها مورد تأیید قرار گرفته است که از این تعداد ۲۴ هزار طرح تسهیلات دریافت کردند که ارزش ریالی آن حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان است.
افزایش پوشش جبران هزینه نانوایان انجام می‌شود
سبحانیان درمورد عدم تجهیز برخی نانوایان به کارتخوان گفت: به دلیل برخی عدم تطابق‌ها امکان استقرار دستگاه کارتخوان در برخی نانوایی‌ها وجود نداشت که باید برطرف شود.
وی بیان کرد: در این طرح به ازای هر نان ۱۵ درصد به نانوا می‌رسد تا پوششی برای جبران هزینه نانوایان باشد و در نظر داریم در دوره‌های بعد این رقم افزایش یابد. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه انگیزه تخلف در نانوایی‌ها وجود دارد گفت: با اجرای طرح خرید نان با کارتخوان میزان آرد تبدیلی به نان مشخص می‌شود.
وی همچنین گفت: روزانه 100 میلیون قرص نان در کشور مصرف می‌کنیم. میزان آرد مصرفی برای پخت این تعداد نان در روز، چیزی حدود 16 هزار تن است؛ در حالی که اکنون روزانه 24 هزار تن آرد در کشور توزیع می‌شود! یعنی تقریباً روزانه 6 هزار تن آرد نانوایی به نان تبدیل نمی‌شود!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/8/623492/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها