بانک مرکزی:

پرداخت وام در تمام بانک‌ها جریان دارد


در روزهای اخیر، برخی اخبار مبنی بر دستور توقف پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها منتشرشد که شفاف‌سازی بانک مرکزی نشان می‌دهد که چنین موضوعی واقعیت ندارد. در این زمینه، بانک مرکزی اعلام کرد: روند اعطای تسهیلات به هموطنان گرامی در همه بانک‌ها، مطابق با ضوابط و مقررات جریان دارد و بانک مرکزی هیچگونه دستوری مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات به شبکه بانکی ابلاغ نکرده است.
به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات در برخی بانک‌ها به دستور بانک مرکزی، روابط عمومی بانک مرکزی توضیحاتی به این شرح ارائه کرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، افزایش اضافه برداشت برخی بانک‌ها، اگرچه برخلاف سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی است، اما بانک مرکزی تأکید دارد که اقدامات انضباطی در این راستا به هیچ وجه نباید منجر به بروز اختلال در خدمات‌رسانی بانک‌ها به مشتریان شبکه بانکی شود و از این رو، همه بانک‌ها مکلف‌اند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چهارچوب قوانین و مقررات انجام دهند. بدیهی است توقف اعطای تسهیلات مذکور به بهانه اضافه برداشت، تخلف و مشمول رسیدگی بانک مرکزی است.
همچنین، در مواردی که اضافه برداشت برخی بانک‌ها از حد مشخصی تجاوز کند، بانک مرکزی در راستای انتظام‌بخشی به عملکرد بانک، به طور موقت محدودیت‌هایی را صرفاً در اعطای «تسهیلات کلان» برای بانک مذکور ایجاد می‌کند تا بانک نسبت به مدیریت منابع و مصارف و کاهش رقم اضافه برداشت، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین علل رشد پایه پولی اقدام کند. محدودیت‌های اعمال شده، به هیچ وجه شامل تسهیلات خرد نبوده و پس از تعدیل رقم اضافه‌برداشت توسط بانک، در خصوص تسهیلات کلان نیز مرتفع می‌شود.
لازم به ذکر است بانک مرکزی در راستای سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم، اصلاح رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، به‌عنوان یکی از محورهای سه‌گانه اصلاح نظام بانکی را به طور جدی در دستور کار داشته و در عین حال، تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان، بویژه متقاضیان تسهیلات خرد را در قالب ضوابط مشخص به شبکه بانکی ابلاغ کرده است، لذا از همکاران خدوم شبکه بانکی انتظار دارد بیش از پیش در این راستا گام بردارند.
گفتنی است، در کنار تسهیلات مرسومی که از سوی شبکه بانکی پرداخت می‌شود، درسال‌جاری بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلاتی از جمله ودیعه مسکن، فرزندآوری و ازدواج هستند که براساس تأکیدات دولت شبکه بانکی باید در زمان تعیین شده نسبت به پرداخت آنها اقدام کنند.
شتاب در اعطای وام فرزندآوری و ودیعه مسکن
درهمین راستا، براساس اعلام مهدی سحابی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، پرداخت وام ازدواج امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است. تا روز 27 مرداد ماه تسهیلات ازدواج برای ۳۶۴ هزار و ۵۸۰ نفر به مبلغ ۵۰۱ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین تسهیلات فرزندآوری هم به تعداد ۲۶۵ هزار فقره و به میزان ۱۰۶ هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.
همچنین در خصوص پرداخت وام ودیعه مسکن نیز از ششم تیرماه امسال تا ۲۶ مرداد به بیش از ۲۸ هزارمتقاضی به میزان ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.
این مقام مسئول در خصوص دریافت تضامین برای پرداخت تسهیلات و انتقاداتی که در این خصوص به شبکه بانکی وارد شده است، تصریح کرد: با برگزاری جلسات مختلف با کانون بانک‌های خصوصی و دولتی و همکاری شبکه بانکی بر انجام صحیح قانون مبنی بر اعتبارسنجی و دریافت یک ضامن از متقاضی تأکید شده است و به‌رغم وجود مشکلاتی در ابتدای سال در حال حاضر پرداخت تسهیلات با یک ضامن در اکثریت بانک‌ها انجام می‌شود. طبق دستور ریاست محترم بانک مرکزی، پس از تشکیل و تکمیل پرونده، زمان پرداخت تسهیلات نباید بیشتر از 10 روز شود. در این خصوص اگر متقاضیان دریافت تسهیلات با مشکلی در خصوص پرداخت تسهیلات روبه رو شدند، می‌توانند شکایات خود را با سامانه ارتباط مردمی و سامانه ثبت شکایات و تقاضای بانک مرکزی مطرح کنند.
افزایش 34 درصدی تسهیلات پرداختی
ازسوی دیگر تازه‌ترین آمار از پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان تیرماه امسال نشان می‌دهد که وام‌دهی بانک‌ها با رشد بالایی همراه شده است. برهمین اساس، میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان تیرماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته معادل ۳۵,۵ و ۳۴ درصد افزایش یافته است.
براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی، ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان تیرماه سال‌جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۹۹۴,۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۵,۵ و ۸,۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۲۰۷,۵ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۶,۵ هزار میلیارد تومان است.
علاوه بر این، مانده کل تسهیلات در این زمان ۴۳۶۲,۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۴ و ۵,۳ درصد افزایش داشته است.
طبق این گزارش، بیشترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۲۶۴۰,۶ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۶,۱ هزار میلیارد تومان است.
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰,۹ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۰,۵ و ۲,۳ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۰,۴ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰,۲ درصد است.
در این گزارش، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها، در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/12/623494/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها