روی خط بازار


تکلیف شرکت‌های بورسی ورشکسته چیست؟

گروه اقتصادی/ شرکت فرابورس ایران اعلام کرده است که اعلام ورشکستگی شرکت‌های حاضر در بورس، صرفاً با نظر خود شرکت نبوده و باید در این خصوص، مرجع قضایی رأی نهایی را صادر کند.براساس این گزارش، اگر رأی بدوی یا قطعی برای ورشکستگی درمورد یک شرکت به فرابورس ارسال شود، فرابورس نماد شرکت مربوطه را به تابلوی قرمز منتقل خواهد کرد اما درتابلوی قرمز، همچنان قابل معامله خواهد بود.این گزارش حاکی است، چنانچه شرکت ورشکسته بخواهد فرایند تسویه را طی کند، ممکن است که در خلال این امر، دوباره از حالت ورشکستگی خارج شده و به حالت قبل بازگردد.ناگفته نماند که افشای این رأی برعهده خود ناشر بوده و مادامی که ناشر نسبت به افشای جزئیات این امر مبادرت نورزد فرابورس نمی‌تواند در جریان جزئیات وضعیت آن ناشر قرار گیرد.


بدهی 1000 میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی به سهامداران

گروه اقتصادی/ 92 شرکت بورسی حدود 1000 میلیارد تومان از سود سنواتی سهامداران را هنوز پرداخت نکرده‌اند. آخرین آمار منتشر شده از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد حدود یک هزار میلیارد تومان سود رسوبی در شرکت‌های بورسی وجود دارد که باید به حدود 4 میلیون سهامدار پرداخت شود. تعداد 92 شرکت بورسی در این فهرست قرار داشته و هنوز سود سنواتی خود را از طریق سامانه سجام پرداخت نکرده‌اند. طی یک سال گذشته این میزان سود رسوب شده بشدت کاهش یافته است. این مسأله نیز به‌دلیل پرداخت سودهای جاری و سنواتی در این مدت و از طریق سامانه سجام بوده است. طی ماده 240 قانون تجارت، شرکت‌ها تا 8 ماه پس از تصویب میزان سود پرداختی به سهامداران باید این سود را پرداخت کنند و عبور از این زمان تخلف محسوب می‌شود. بنابراین گزارش، قانون بودجه امسال مدیران شرکت‌های بورسی را ملزم کرده تا سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند و مدیران شرکت‌هایی که از این رویه قانونی تخلف کنند، از شش ماه تا دو سال از خدمت منفصل خواهند شد. حالا سهامدارانی که سود سهام خود را در سال‌های گذشته دریافت نکرده‌اند یا از میزان سود سنوات خود آگاهی ندارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.


معامله ۲.۵ میلیون تن انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی

بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته چهارم مرداد با معامله بیش از ۲.۵ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۰.۷ همت دنبال شد. در هفته منتهی به ۲۸ مرداد، ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۱۹ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالا دادوستد شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم افزایش ۳۰ درصدی و از لحاظ ارزش افزایش ۹۰ درصدی را تجربه کرد. تالار محصول‌های صنعتی و معدنی شاهد معامله یک میلیون و ۹۸۶ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/10/623497/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها