انتظارات قیمتی در بازار برنج در آستانه شهریور ماه کاهش یافته است

35 درصد از برنج‌های تازه آماده ورود به بازار


گروه اقتصادی/ با رسیدن به آغاز زمان ورود برنج‌های تازه به بازار، بسیاری از مصرف کنندگان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و با خودداری از خرید برنج‌های موجود در بازار، در انتظار ورود برنج‌های تازه مانده‌اند. همین موضوع باعث شده همزمان با افزایش عرضه برنج‌های سال گذشته از سوی دلالان به بازار، تقاضا برای برنج‌های قدیمی هم کمتر شود و بدین ترتیب قیمت برنج رو به کاهش بگذارد.
طی روزهای اخیر انتظارات قیمتی در بازار برنج به طور محسوسی کاهش یافته است. همین موضوع به‌تدریج به بازارهای دیگر هم سرایت کرده و بسیاری از مردم قیمت‌های فعلی را واقعی نمی‌دانند و منتظر کاهش جدی قیمت‌ها هستند. دبیر انجمن برنج نیز اخیراً از رشد چشمگیر تولید و کاهش قیمت برنج در روزهای آتی خبر داده است به طوری که با آغاز فصل برداشت، رشد ۳۰ درصدی تولید، افزایش عرضه برنج‌های احتکار شده دلالان و کاهش انتظارات قیمتی، برنج را در سراشیبی قیمت قرار داده است.
میزان کاهش قیمت برنج هنوز مشخص نیست
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به آغاز روند کاهشی قیمت برنج در استان‌های شمالی به «ایران» گفت: طبق سنوات گذشته با ورود برنج‌های جدید به بازار، افت قیمت‌ها آغاز می‌‌شود زیرا یکباره عرضه برنج شدت می‌‌گیرد درحالی‌که تقاضا ثابت مانده است، در نتیجه به طور طبیعی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌‌کنند. این در حالی است که امسال افزایش قیمت‌ها منطقی نبودند.
وی اضافه کرد: به طور معمول قیمت برنج باید تا پایان مردادماه کاهش پیدا می‌‌کرد اما هنوز امسال مشخص نیست چند درصد افت قیمت خواهند داشت، بنابراین درصدهای اعلام شده بیشتر بر اساس حدس و گمان است. کشاورزان هنوز شالی‌های خود را به کارخانه‌ها تحویل نداده‌اند بنابراین تا هفته آینده مشخص می‌‌شود میزان کاهش قیمت برنج چقدر خواهد شد. 
دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه در سال گذشته بهترین نوع برنج داخلی و بدون ناخالصی ۳۵ هزار تومان قیمت داشت، افزود: کارخانه‌های شالیکوبی و واسطه‌ها دلیل اصلی گرانی برنج هستند چراکه کارخانه‌های شالیکوبی به‌جای فعالیت صنعتی در نقش بازاریاب و بازرگان هم عمل می‌کنند.
واردکنندگان مصرف کننده برنج ایرانی را مجبور به خرید برنج خارجی کردند
محمدباقر ابراهیمی رئیس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران نیز در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به روند نوسانات قیمت برنج در ماه‌های اخیر گفت: برنج تا خردادماه امسال در حدود 70 تا 75 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌‌شد و بعد از شکسته گیری و بسته بندی به 90 هزار تومان می‌‌رسید و در مغازه در حدود 100 هزار تومان به مصرف کننده فروخته می‌‌شد، اما از 15 خردادماه برنج به یکباره به 100 هزار تومان رسید.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج سودی برای کشاورز به همراه ندارد، افزود: دخل و تصرف واردکنندگان برنج در قیمت‌ها زیاد است. فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که واردکننده  برنج هستند و در عین حال اقدام به خرید برنج ایرانی هم می‌‌کنند، قیمت آن را بالا برده اند چون با گران شدن برنج ایرانی، واردات برنج خارجی با هدف پایین آمدن نرخ ایرانی افزایش پیدا می‌‌کند.
ابراهیمی تصریح کرد: سوداگران برنج کسانی هستند که در داخل انبارهایشان برنج خارجی دپو کرده‌اند و با گران شدن برنج ایرانی، مصرف‌کننده را مجبور به خرید برنج خارجی کرده اند، در شرایطی که برنج خارجی هم با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.
ابراهیمی تصریح کرد: برنج متعلق به سال گذشته در استان‌های شمالی در حدود 10 تا 15 هزار تن در کارخانه‌ها مانده است و حالا با ورود برنج‌های تازه به بازار، کشاورزان مقاومت می‌‌کنند که برنج را 90 تا 100 هزار تومان به کارخانه‌داران بفروشند تا جوابگوی هزینه‌های تولیدشان باشند، زیرا می‌‌دانند قیمت برنج در گذشته به 100 هزار تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه برنج طارم به علت تولید در حجم کمتر، قیمت بالاتری دارد، افزود: پیشنهاد ما به دولت این است که اگر یک هکتار زمین را به کشت برنج طارم اختصاص دهند، 2 تا 5/2 تن برداشت می‌‌شود ولی با کاشت برنج شیرودی در هر هکتار 4 تن به دست می‌‌آید. 
رئیس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران تصریح کرد: برآورد می‌‌شود در سال 1401 حدود 2 تا 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در استان‌های شمالی و جنوبی کشور تولید شود و تاکنون هم 30 تا 35 درصد از این میزان در کارخانه‌ها آماده شده است و مابقی برنج‌ها تا یک ماه آینده تولید می‌‌شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه هنوز نمی توان میزان دقیق کاهش قیمت برنج را تعیین کرد، افزود: چنانچه روند کاهشی قیمت‌ها به گونه‌‌ای باشد که برنج‌های طارم و‌ هاشمی با نرخ کمتر از 100 هزار تومان به دست مصرف کننده برسند و کمتر از 80 هزار تومان نصیب کشاورز شود، برنجکاران را متضرر خواهد کرد.
وی یادآور شد: دولت می‌‌تواند برنج‌های پرمحصولی مانند ندا، شیرودی و فجر که آنها را برای حمایت از کشاورز خرید تضمینی می‌‌کند، خریداری کند تا هر زمان دلالان زنجیره‌ای قصد افزایش قیمت برنج را داشتند، به بازار وارد شوند تا جلوی رشد بی رویه قیمت‌ها را بگیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/9/623534/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها