وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» اعلام کرد

افزایش دانشکده‌های علوم پزشکی در راستای عدالت آموزشی


گروه اجتماعی/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه افزایش دانشکده‌های پزشکی و علوم پزشکی چه مبنای علمی دارد و آیا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون توسعه و سند چشم‌انداز سلامت، به تخت‌های بیمارستانی و دانشکده‌های پزشکی اشاره شده است و به‌ طور کلی طرح بومی‌گزینی دانشجوی پزشکی بر چه مبنایی است، توضیح داد: درباره عدالت آموزشی باید بگویم توزیع آموزش در کشور مبنی بر عدالت نبوده است. در برخی استان‌ها توزیع عدالت آموزشی نسبت به جمعیت، کم است و در برخی دیگر بالعکس. یعنی در استان‌هایی با جمعیت زیاد دسترسی به آموزش کم است، بنابراین توزیع مناسب صورت نگرفته است. ما بحث آمایش و کیفیت را مبنای افزایش ظرفیت‌های دانشکده‌های علوم پزشکی و دانشجویان طرح بومی‌گزینی قرار دادیم و در جاهایی احساس می‌کنیم عدالت آموزشی نسبت به جمعیت، درست اجرا نشده است. بنابراین ایجاد دانشکده‌های علوم پزشکی و راه‌اندازی رشته‌های پیراپزشکی در راستای عدالت آموزشی است و به نوعی برطرف کردن بی‌عدالتی در توزیع آموزش است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌ها نیز عنوان کرد: اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی عمدتاً بر اساس نیاز مناطق صورت می‌گیرد و ما هدفمان تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام است. 250 پروژه نیمه‌تمام داریم که برخی‌ها 50، 60 و 70 درصد پیشرفت داشته‌اند و عمده انرژی‌مان را صرف تکمیل این پروژه‌ها کرده‌ایم و درباره ساخت پروژه‌های جدید تصمیم نگرفته‌ایم. بهرام عین‌اللهی که روز شنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران بهداشت و درمان در مرکز همایش‌های رازی حضور داشت، گفت: در حال حاضر واکسن کرونا را به ونزوئلا صادر کرده‌ایم و آمادگی داریم به سایر کشورها نیز واکسن بفرستیم. شرکت کوواکس قرارداد ما را برای واردات واکسن کرونا اجرا نکرد و به ما واکسن نداد. وقتی دولت تغییر کرد ۱۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود و حتی مردم برای تزریق واکسن به کشورهای دیگر مانند ارمنستان می‌رفتند. هنگامی که  دولت سیزدهم شروع به کار کرد هیچ واکسنی نداشتیم و به‌صورت مستمر با وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه و سازمان هواپیمایی جلسه برگزار می‌کردیم؛ اول ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد کردیم و بعد به‌صورت هفتگی واکسن‌های زیادی به کشور وارد شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: توانستیم روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز تزریق انجام دهیم و طی یک هفته به حدود ۸ میلیون تزریق واکسن افزایش یافت. امروز ۱۱ هزار فوتی با پوشش وسیع واکسیناسیون داشتیم و این موفقیت بزرگی برای ایران در دنیا است. وی اظهار داشت: دانشمندان پلتفرم‌های تولید واکسن را آغاز کرده‌اند و اکنون ۶ واکسن تولید شده است، همچنین سیستم تولید ما هوشمند شده و به هر کشوری بخواهد، واکسن صادر می‌کنیم.
به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۰ هزار پزشک و دانشمند در قالب یک کمیته علمی  در مورد کرونا نظر می‌دهند، طراحی و ساخت کیت اُمیکرون انجام شده است، تخت بخش آی‌سی‌یوی اطفال دو برابر در دوران همه‌گیری کرونا افزایش یافته، واکسیناسیون بیش از دوونیم میلیون نفر از اتباع بیگانه بویژه افغان‌ها انجام شده است و یک هزار و ۹۹۳ پزشک و ۵۰۰ دندانپزشک نیز در این دوران به نقاط مختلف کشور اعزام شده‌اند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با مصوبه مجلس و تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان، سه دهک حدود ۶ میلیون نفر در دولت سیزدهم بیمه رایگان شدند و زیرساخت خوب بیمه‌ای در طرح دارویار ایجاد شده است. سه ماه بیمه افراد فاقد هر نوع بیمه‌ای نیز در طرح دارویار رایگان شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/22/623564/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها