آنچه سیاستمداران امریکا نمی‌فهمند

بدون مشارکت فلسطین خبری از اتحاد اعراب نیست


رمزی بارود، کارشناس امور خاورمیانه
مترجم: وصال روحانی

سیاستمداران سطحی نگر امریکایی که دائماً در حال تلاش برای کسب پیروزی‌های سیاسی برای اسرائیل هستند، نمی‌دانند که این مسأله، منطقه خاورمیانه را که معمولاً ناآرام است، به تنش‌های بیشتری دچار خواهد کرد و یک تبلیغ سوء تازه برای آنها خواهد بود.
واقعیت امر این است که بدون مشارکت فعال فلسطین هیچ اتحاد ماندگاری بین اعراب متصور نیست و هر گونه تلاش امریکا برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب منطقه خاورمیانه نتیجه مثبت پردوامی نخواهد داشت زیرا مردم این کشورها به هیچ روی چنین روابطی را با تل آویو برنمی‌تابند. در اجلاس اخیر «اتحادیه عرب» در قاهره تأکید شد که کشورهای عرب و مسلمان باید به تحریم اسرائیل شدت بخشند تا این رژیم نامشروع مجبور به رعایت قواعد بین‌الملل شود. استقبال کشورهای عربی از این پیشنهاد، نشان داد با‌وجود خیانت بعضی دولت‌های عربی به آرمان‌های فلسطین و پذیرش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اکثریت قاطع هنوز با کشورهایی است که با این رژیم میانه‌ای ندارند و تنها راه موجود برای رسیدن به صلح و ثبات را محو آن می‌دانند. با این حال به نظر می‌رسد، درنیم قرن اخیر دولت‌های مختلف امریکا از دموکرات‌ها گرفته تا جمهوری خواهان متوجه حمایت اکثریت اعراب از فلسطین نشده‌اند.
مسأله فلسطین نه یک معضل سیاسی بلکه مقوله فرهنگی ریشه دار است که باید با احترام به آن نگریسته شود و جایی در خور در روند صلح خاورمیانه به آن اختصاص یابد. نه اوباما و نه ترامپ که اولی هشت سال و دومی چهار سال بر امریکا حکم راندند و نه بایدن که از شروع زمامداری‌اش در این کشور 19 ماه می‌گذرد، این مسأله را در جریان برنامه‌ریزی‌های خود برای خاورمیانه لحاظ  نکردند و فقط سود شخصی خود را مبنای کارشان قرار دادند. نتیجه چنین سیاست‌هایی وضعیت آشفته کنونی خاورمیانه است. بازنده اصلی این روند البته رژیم صهیونیستی بوده است که در حملات جبرانی اخیر فلسطینی‌ها به تل آویو و در جریان پرتاب موشک‌های مقاومت به سمت سرزمین‌های اشغالی، بیش از هر زمانی به خطر افتاده است. حتی جدیدترین نظرسنجی «مرکز مطالعات عربی» در واشنگتن هم سران امریکا را از خواب غفلت بیدار نکرده و از حمایت وسیع و غیرعقلایی کاخ سفید از تل آویو نکاسته و این در حالی است که در این نظرسنجی که 28 هزار شهروند عرب 13 کشور در آن شرکت داشتند، نشان داد، اکثریت تقریباً مطلق مردم این کشورها بر این باورند که فلسطین یک جریان برحق است و تنها اثری که از رژیم صهیونیستی برمی‌خیزد، بی‌عدالتی گسترده است و تا وقتی دولت تل آویو هست، خبری از امنیت در خاورمیانه نخواهد بود. نکته مهم دیگر این نظرسنجی این است که پرسش شونده‌ها تأکید کرده‌اند مشکل فلسطینی‌ها به مثابه مشکل خود آنها است و امریکا نباید تصور کند که فقط با یک کشور تحت ستم همچون فلسطین طرف است و بواقع با کل اعراب مشکل و زاویه دارد. تیر خلاص را هم خود مردم عربستان زده‌اند زیرا با‌ وجود موضعگیری‌های سران سعودی در قبال عادی‌سازی روابط با تل آویو، 90 درصد از مردم این کشور تصریح کرده‌اند در جنگ نابرابر واشنگتن و تل آویو با فلسطینی‌ها، از مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/4/623570/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها