وزیر کشوردر نشست خبری خود در آستانه هفته دولت مطرح کرد

تعیین تکلیف لایحه جامع انتخابات


گروه سیاسی/ لایحه جامع انتخابات در راه مجلس است و به نظر می‌رسد اصلاح قانون انتخابات به عنوان یکی از خواست‌های جدی فعالان سیاسی، با اراده دولت و مجلس در آستانه تحقق قرار دارد. وزیر کشور با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای تسریع در تهیه و ارسال لایحه جامع انتخابات به مجلس شورای اسلامی، مبنای دولت در تدوین این لایحه را سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال 95 اعلام کرد. احمد وحیدی با اشاره به اینکه لایحه انتخابات در حال تدوین در دولت شامل انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس شورای اسلامی می‌شود و انتخابات خبرگان رهبری در این لایحه ممکن است خیلی پررنگ نباشد، گفت:  تلاش می‌‌کنیم تا با سرعت این لایحه آماده و به مجلس ارسال شود.

 برنامه مشترک با مجلس
برنامه ارائه لایحه جامع انتخابات در حالی در دستور کار جدی دولت قرار دارد که کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس نیز در هفته‌های گذشته  اقدام به تصویب کلیاتی از  طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و تصویب اصلاحاتی در قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا کرده است. گویا  برخی نمایندگان مجلس معتقدند نمی‌توان با یک قانون به مقتضیات انتخاباتی که در سطوح مختلف روستا و شهر، حوزه انتخابیه و کشور برگزار می‌شوند پاسخ داد، با این حال سخنگوی کمیسیون امور داخلی روز گذشته با استقبال از اقدام دولت برای آماده ساختن لایحه جامع انتخابات، گفت: اگر این لایحه در دولت تدوین شده است دولت باید زودتر آن را به مجلس ارسال کند، تا هم جلوی فرصت سوزی گرفته شود و هم  شاهد تدوین قانونی جامع در حوزه انتخابات باشیم.به این ترتیب برای اصلاح قانون کنونی انتخابات باید امیدوار بود علاوه بر تسریع ارسال لایحه از سوی دولت مجلس نیز برای در دستور کار قرار دادن و تصویب آن اولویت و فوریت ویژه قائل شود.
اصلاح قانون انتخابات کشور از اواسط دهه 90 با پررنگ شدن برخی مشکلات و حواشی در مراحل مختلف برگزاری انتخابات از ثبت نام نامزدها تا معیارهای احراز صلاحیت و چگونگی بکارگیری فناوری اطلاعات الکترونیک در اخذ و تجمیع آرا به عنوان یک خواست مهم که بویژه از سوی احزاب و فعالان سیاسی پیگیری می‌شد در دستور کار قرار گرفت. وزارت کشور نیز به عنوان نهاد مجری انتخابات از جمله نهادهای مصر به وجود قانون جامع انتخابات بود. زیرا وجود قوانین مجزا برای چهار انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری وجود دارد و در شرایطی که  انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری همزمان برگزار می‌شوند مشکلاتی برای اجرا و نظارت ایجاد کرده است.

لایحه‌ای بدون بررسی، طرحی بدون تأیید
دولت قبل لایحه پیشنهادی خود در این باره را سال 97 به مجلس دهم ارسال کرد؛ با این حال همزمان در مجلس نیز طرحی برای اصلاح قانون انتخابات در دستور کار قرار گرفت. طرحی که استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از پربحث‌ترین تغییرات پیشنهادی آن بود و البته در نهایت آن لایحه و طرح در موعد خود سرانجامی نیافتند. مجلس، لایحه دولت وقت را بررسی نکرد و طرح‌های مجلس به تأیید شورای نگهبان نرسید. دولت قبل نیز از قبول خواست نمایندگان و بازپس گیری لایحه و اصلاح آن امتناع کرد اما دولت سیزدهم با تأکید بر ضرورت تطبیق لایحه با سیاست‌های کلی و با توجه به کاستی‌هایی که در لایحه پیشین دیده می‌شد، آن را بازپس گرفت و اصلاح و تکمیل آن را در دستور کار قرار داد. لایحه‌ای که حالا به گفته وزیر کشور در آستانه ارسال به مجلس قرار گرفته است.

مواضع گروه‌های سیاسی روشن باشد
وزیر کشور روز گذشته در نشست خبری به پرسش‌هایی درباره موضوعات دیگری که در حیطه وظایف این وزارت قرار می‌گرفت نیز پاسخ داد. وی درباره لزوم موضع‌گیری جریان‌های سیاسی درباره مواضع برخی افراد سیاسی، گفت: موضوع جدی است؛ گروه‌های سیاسی مجوزدار باید در چهارچوب‌های قانونی و براساس اساسنامه خود عمل کنند.
وحیدی با تأکید بر اینکه حفظ و التزام به ارزش‌های نظام مسأله مهمی است و گروه‌های سیاسی باید در این موارد مواضع خود را روشن کنند، افزود: غالب گروه‌های سیاسی این گونه هستند ولی برخی افراد ناآگاهانه از دشمن خط گرفته و مسائلی را مطرح می‌کنند، گروه‌های سیاسی باید مراقبت کنند تا با آنها همراهی نکنند، حتی نباید در مقابل آنها سکوت داشته باشند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون ماده۱۰  می‌تواند به موضوع موضعگیری احزاب نسبت به اظهارات درباره مدافعان حرم ورود کند، گفت: کمیسیون ماده۱۰ احزاب یک‌ کمیسیون مستقل است که می‌‌تواند به موضوعات مختلف درباره احزاب ورود کند، ولی این موضوع مدافعان حرم پیش از اینکه موضوع قانونی باشد، می‌تواند موضوع اجتماعی، گفتمانی و سیاسی باشد. گروه‌های سیاسی باید از موضوعات مهمی همچون مدافعان حرم دفاع کنند. مدافعان حرم زیر علم شهید سلیمانی بودند. انتظار این است گروه‌های سیاسی موضع خود را روشن کنند.

بررسی مکان مناسب برای تجمعات صنفی
وزیر  کشور درباره مشخص کردن مکانی برای برگزاری تجمعات صنفی نیز صدور مجوز برای برگزاری تجمعات را مشکل ندانست، اما گفت: مشکل آنجا است که یک عده اندک می‌خواهند از این تجمعات سوء استفاده کنند و خواسته‌های صنوف و اصناف را تغییر جهت دهند. وی با بیان اینکه تجمعات نباید موجب اخلال در عبور و مرور و انجام کارهای روزمره مردم شود، افزود: مکان‌های در نظر گرفته شده باید بتوانند پاسخگوی نیازها باشد. بعضی از شهرهای بزرگ، نیازمند ۲ الی ۳ مکان‌اند که باید بررسی شود. وجود چنین مکان‌هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات برای سایر مردم لازم است‌.

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها
وزیر کشور درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها با بیان اینکه هر جایی که بتوانیم ورزشگاه را برای حضور بانوان آماده کنیم، این موضوع مانعی ندارد اما شرط آن این است که ورزشگاه‌ها آماده باشند، گفت: ورزشگاه‌هایی که مانند استادیوم آزادی آمادگی دارند، اگر مواردی پیش بیاید تا حدی که بتوانند این بحث را پوشش بدهند، منعی برای حضور بانوان ندارند. 
وحیدی در عین حال با اشاره به نامه اخیر فیفا به فدراسیون فوتبال و اینکه به نظر می‌رسد برخی افراد از داخل به فیفا خط می‌دهند تا فوتبال ایران آسیب ببیند، گفت: این کارها با مسئولیت ملی تطابق ندارد. یعنی اگر کسی حتی با دستگاه داخلی مشکلی دارد، این موضوع را به مرجعی بین‌المللی بگوید، حتماً با مسئولیت‌های ملی تناقض دارد. وی تأکید کرد: اگر حرفی هم دارند باید در داخل بزنند. ضمن اینکه فدراسیون‌ها تقریباً یک استقلالی دارند و باید موضوعات را به آنها انتقال دهند. 
تلاش برای انعکاس و به میدان آوردن دستگاه‌های غیر ملی اصولاً کار خوبی نیست.

اعلام آمادگی ایران در شانگهای برای مقابله با تروریسم
وزیر کشور همچنین در جریان بازدید از خبرگزاری ایرنا با اشاره به سفر اخیرش به تاشکند و حضورش در اجلاس سازمان همکاری شانگهای از اعلام ظرفیت‌ها و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تقویت امنیت و مقابله با ناامنی و تروریسم در این اجلاس خبر داد. 
به گزارش ایرنا، وحیدی در پاسخ به سؤالی درباره اربعین اظهار کرد: در اربعین امسال با توجه به لغو روادید، موضوع ویزا مطرح نیست و مرجع اصلی اطلاع‌رسانی درخصوص اربعین با ستاد مرکزی اربعین حسینی است.
وی درخصوص وضعیت امنیت در کشور هم گفت: وضعیت امنیتی در کشور خوب و مساعد است و حتی در مقام مقایسه با دیگر کشور‌ها وضعیت امنیتی مناسبی داریم. البته جریان‌هایی به خاطر جلوگیری از ورود گردشگران تلاش دارند وضعیت امنیتی را نامساعد نشان دهند.

موضع وزیر کشور درباره تقسیمات کشوری
وزیر کشور درخصوص موضوع تقسیمات کشوری هم گفت: در ارتباط با تقسیمات کشوری محوریت کار براساس ضوابط قانونی و کارشناسی است و حتی در صورت لزوم کارشناسان متخصص این حوزه به مناطق اعزام می‌شوند تا موضوع، کنترل و با قانون تطبیق داده شود. وی در زمینه موضوع تشکیل استان کرمان جنوبی هم گفت: این موضوع در دست بررسی کارشناسی وزارت کشور قرار دارد و البته درخواست سایر مناطق هم براساس تطبیق با ضوابط قانون دنبال می‌شود.

 مرز با افغانستان
وزیر کشور درباره درگیری‌های مرزی اخیر با طالبان نیز با بیان اینکه  تا حالا ۵ یا ۶ مورد تیراندازی‌های مرزی از سوی مرزبانان طالبان داشته‌ایم، چون آنها نسبت به مسائل مرزی آشنایی ندارند، اظهار داشت: موضوع انسداد مرزی در دستور کار است و ستادکل نیروهای مسلح موظف شده تا این مسأله را دنبال کند. بعضی فنس‌ها یا دیوارکشی‌ها با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد و طرف مقابل فکر می‌‌کند دیوار یا فنس آن نقطه صفر مرزی است که البته به آنها گفته شده است. 
به طالبان هم تذکر داده‌ایم این مسائل، حقوقی است‌ و دیوار با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7984/2/623586/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها