منطقه حفاظت شده کوه «خامی» در محاصره آتش است

آتش به جان جنگل‌های گچساران افتاد


زیست بوم- از عصر دوشنبه تا زمان نگارش این گزارش (ظهر روز سه شنبه)، بخش‌های زیادی از مناطق صعب العبور جنگل‌ها و مراتع کوه خامی در منطقه حفاظت‌شده گچساران دچار آتش‌سوزی شده و آتش تا مناطق جنگل‌های باشت پیشروی کرده است. ارتفاعات روستای نارک، روستاهای کلگه امیرشیخی و تنگ کله گان باشت درگیر آتش‌سوزی شده و بخشی از جنگل‌ها و درختان منطقه خامی مانند زالزالک و بلوط را طعمه حریق کرده است. همچنین تاکنون آتش مهار نشده و شعله‌های آتش بی‌رحمانه این منطقه حفاظت شده را درنوردیده و پیش می‌رود.«مجید نظری» رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران در این خصوص می‌گوید: بخشی از کوه خامی در مناطق حفاظت شده محیط‌زیست گچساران دچار آتش‌سوزی شده و به گفته مردم محلی صاعقه شب دوشنبه علت این آتش‌سوزی است. هم اکنون نیز آتش‌سوزی وارد منطقه باشت شده و هر دو شهرستان درگیر آتش‌سوزی شده‌اند.
مناطق صعب‌العبور هستند
وی می‌گوید: این منطقه صعب‌العبور بوده و از طرف دو فرماندار گچساران و باشت هماهنگی‌های لازم برای حضور بالگرد انجام گرفته است. از سویی دیگر متأسفانه جنگل‌ها و مراتع کوه خامی در حال سوختن است و منطقه نیز صعب‌العبور و سخت گذر است. همچنین چندین نفر از طرف اداره محیط‌زیست عازم محل آتش‌سوزی شده‌اند. بدین ترتیب حداقل 6 ساعت پیاده‌روی برای رسیدن به آتش باید انجام بگیرد و افراد نیز باید راه را بلد باشند، اما مشخص نیست این افراد به آتش رسیده‌اند یا خیر؟
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران ادامه می‌دهد: به‌دلیل وزش باد و وضعیت آب و هوایی نامساعد امکان استفاده از بالگرد وجود نداشته و صعب‌العبور بودن نیز باعث شده آتش پیشروی زیادی داشته باشد.
هلی برد نیروهای مهار آتش در کوه «خامی»
در همین حال «روانبخش دیهیم» فرماندار گچساران نیز با اشاره به اینکه آتش‌سوزی از ساعت 16 روز دوشنبه در کوه خامی آغاز شده است به فارس می‌گوید: متأسفانه آتش در مناطق صعب‌العبور و ارتفاعات کوه خامی در حال گسترش بوده به گونه‌ای که در حال حاضر این آتش‌سوزی به قله کوه رسیده است.وی می‌گوید: تعدادی از نیروهای منابع طبیعی، تشکل‌های مردمی و محیط‌زیست که آموزش‌های لازم را فرا گرفته و با تجربه بودند به کوه خامی برای مهاراعزام شدند. به گفته این مقام مسئول، وزش باد شدید و صعب‌العبور بودن ارتفاعات، آتش‌سوزی را گسترده‌تر و مهار آن را سخت کرده است.به گفته این مقام مسئول، 2 فروند بالگرد از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز و هلال احمر استان برای هلی برد نیروها به ارتفاعات سخت‌گذر منطقه حفاظت شده خامی گچساران درخواست شده بود که تاکنون یک فروند بالگرد آن توسط شرکت نفت این شهرستان تأمین و ۲ سورتی پرواز انجام داده است.
فراخوان برای مهار آتش
«نادر گرامی» فرماندار باشت نیز می‌گوید: به‌دلیل شرایط جوی هوا و وزش باد شدید این آتش‌سوزی مانند یک کمربند در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور منطقه حفاظت شده کوه خامی این شهرستان در حال گسترش است. اما برای استفاده از نیرو‌های مهار آتش، فراخوان‌ زده و از تمام ظرفیت‌های مردمی، اداری، دوستداران محیط‌زیست و بسیج استفاده کرده‌ایم. با استفاده از این تشکل‌ها و نیرو‌های عنوان شده و هماهنگی لازم با سردار حکمتیان برای استفاده از نیرو‌های بسیج، حدود 50 نفر برای مهار به منطقه اعزام شده است.
منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است. طبق آمار منتشر شده چند سال پیش 21 هزار هکتار از جنگل‌های ایران دچار حریق شد که از این میزان بیش از 600 هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف شهرستان گچساران در آتش‌سوزی‌ها دچار آسیب جدی شدند. این در حالی است که تیرماه سال گذشته جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» پنج روز و منطقه حفاظت‌‌شده «کوه خامی» شهرستان گچساران چندین روز در آتش سوخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7987/17/623917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها