فرمان زندگی در دستان کودک ۳ ساله

فرزند خردسال، سپر بلای والدین!


سرهنگ علی همه‌خانی
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ

​​​​​​​برخی والدین می‌خواهند به کودک خود تجربه رانندگی خود را منتقل کنند، برخی از شادی‌های کودکان روی پای پدر هنگام رانندگی به گریه تبدیل می‌شود، وقتی کودک فرمان خودرو را می‌گیرد تمام سرنشینان و راننده از ذوق کودک دست از پا نمی‌شناسند و غرق در شادی می‌شوند، غافل از اینکه لحظات بعدی در کار نخواهد بود.
عادت تلخ و خوشحالی لحظه‌ای که در تصادفات رانندگی شاهد آن هستیم و متأسفانه رواج یافته، نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو  یا راننده است که این اقدام درهنگام تصادف باعث مرگ کودک به علت فعال شدن ایربگ خودرو  یا بر اثر شدت حادثه بوده است.
برخی والدین از روی محبت یا سهل‌انگاری، کودکان خود را هنگام رانندگی، در صندلی جلوی خودرو نشانده یا آنها را در آغوش خود نگه‌ می‌دارند، همچنین برخی رانندگان  به‌ شکل خطرناکی حین رانندگی، فرزند خردسالشان را روی پای خود قرار می‌دهند‌ که باید والدین به این نکته توجه داشته باشند درچنین شرایطی کوچک‌ترین ترمز یا برخورد با یک وسیله نقلیه دیگر باعث می‌شود تا اولین کسی که به جلو پرتاب شود و از این بابت آسیب ببیند، همان خردسالی باشد که به‌شکل غیرایمن در خودرو نشسته است؛ به زبان ساده فرزند خردسال، سپر بلای والدین خود می‌شود.
شاید اکثر والدین نمی‌دانند که با نشاندن کودک روی پای راننده  یا سرنشین جلو، چه کار خطرناکی را رقم می‌زنند و چه خطری جان بچه و سرنشینان خودرو را تهدید می‌کند ،اما مادر یا هر کس دیگری که کودک را در آغوش گرفته، او را در فاصله اندکی از «مرگ» به آغوش کشیده است و شاید این صحنه را بسیار دیده‌ باشیم مادری در حالی که کودکش را در آغوش گرفته، در صندلی کنار راننده نشسته است و خودرو  با سرعت در حال حرکت است و... .
با توسعه جوامع شهری و پیشرفت تکنولوژی و ورود خودروهایی که مجهز به کیسه هوا هستند و همچنین الزام شماره‌گذاری خودروها با حداقل ۲ ایربگ، هم اکنون تعداد زیادی از خودروهای کشور به کیسه هوا مجهزند. وجود ایربگ در تصادفات می‌تواند جان سرنشین را تا حدود زیادی محافظت کرده و از آسیب‌های جدی پیشگیری کند، اما همین ایربگ که حافظ جان است در صورتی که مورد استفاده صحیح قرار نگیرد باعث بروز صدمات جدی خصوصاً برای کودکان می‌شود.زمانی که کودک در صندلی جلو خودرو  یا حتی در آغوش مادر است ، هنگام تصادف و باز شدن ایربگ، ضربه بسیار شدیدی که بر سر و صورت کودک وارد می‌شود، می‌تواند منجر به صدمات جدی، شکستگی گردن و حتی مرگ کودک شود؛ فراموش نکنیم که کیسه هوا برای بزرگسالان طراحی شده است و فیزیک بدن کودکان، توان تحمل شتاب و ضربه آن را ندارد.
آسیب‌هایی که کودکان در تصادفات رانندگی به‌دلیل اشتباهات والدین و تصمیمات غلط آنان در نشاندن کودک در صندلی جلو متحمل می‌شوند واقعیت تلخی است که در تصادفات رانندگی شاهد آن هستیم و متأسفانه به یک عادت غلط  تبدیل شده است که این اقدام هنگام بروز تصادف باعث مرگ کودک به علت فعال شدن ایربگ خودرو است.
در خودروهایی که ایربگ آنها بسته شده  یا فاقد ایربگ  بوده‌اند شاهد بودیم که در هنگام تصادف، کودکی که در آغوش مادر  یا سرنشین جلو بوده مابین سرنشین و داشبورد قرا گرفته و متأسفانه در جا فوت کرده است. مواردی نیز بوده است که کودک به‌صورت ایستاده در ردیف جلوی خودرو بوده که با کوچکترین ترمز به‌صورت ناگهانی به سمت شیشه جلو پرتاب شده و متأسفانه جان خود را از دست داده است.
برابر قانون، نشستن کودکان تا ۱۲ سال روی صندلی جلو ممنوع است ،زیرا به‌دلیل جثه کودک کمربند ایمنی نمی‌تواند بخوبی از بچه محافظت کرده و حتی گاهی در برخی  موارد باعث خفگی کودک در تصادفات شده است.
در تصادفات با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر در هنگام برخورد خودرو، سرنشینان با ۳ برابر وزن خود به سمت جلو پرتاب می‌شوند که در این حالت کمربند ایمنی و در موارد تکمیلی ایربگ مانع  بروز آسیب شدید به سرنشین می‌شود.
نحوه و شیوه نشستن کودکان در خودرو یکی از موضوعاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود. آشنا نبودن با اصول نشستن کودکان در خودرو شاید هزینه‌های سنگینی برای ما داشته باشد که بزرگترین آن از دست دادن فرزند در هنگام‌تصادف  یا ترمز ناگهانی و شدید است، صد البته که صندلی عقب امن‌تر از صندلی جلو است، هرگز صندلی خودروی شیر خوار یا کودک را در ردیف جلوی خودرویی که به سیستم کیسه هوا مجهز است نصب نکنید، چرا که کیسه هوا در صورت باز شدن ممکن است به طور جدی به فرزندتان صدمه بزند یا حتی او را بکشد.
یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی در خصوص نشستن کودکان در خودرو این است ، کودکانی که کمتر از ۱۲ سال سن دارند نباید در صندلی جلویی بنشینند. در آغوش گرفتن کودکان در زمان رانندگی نیز ممنوع است که دلایل آن در توضیحات فوق مشخص شده است. کودکان زیر ۱۲ سال نباید بر صندلی جلوی خودرو بنشینند ،چراکه کمربند ایمنی برای نگه داشتن افراد بزرگسال طراحی شده و به هیچ عنوان بازدارندگی مناسبی برای کودکان ندارد. کودکان در چنین مواقعی درکی از خطر ندارند و به‌دلیل اندام کوچک‌شان واکنش‌ مناسبی نخواهند داشت ، از این‌رو بیشترین میزان آسیب‌ها و صدمات از جمله شکستگی دنده‌ها و جمجمه در این حوادث افزایش می‌یابد. کودکان در بیشتر حوادث با یک تصمیم نادرست والدین دچار قطع نخاع، معلولیت‌ها، قطع شدن عضو و حتی مرگ می‌شوند. توصیه اکید می شود حتماً کودکان در صندلی کودک  یا در ردیف عقب خودرو باشند. حتماً  کمربند ایمنی در ردیف عقب خودرو برای کودکان بسته شود ،زیرا هنگام واژگونی خودرو، سرنشینان در صورت نبستن کمربند بلافاصله به بیرون خودرو پرتاب می‌شوند و در صورتی که سرنشین کودک باشد حادثه تشدید خواهد شد ،کما اینکه پرتاب شدن کودکان به بیرون از خودرو هنگام واژگونی به‌دلیل نبستن کمربند بسیار اتفاق افتاده است.
همچنین استفاده از صندلی کودک و محکم‌ کردن آن به‌وسیله کمربند ایمنی راهکار مناسبی برای حفظ سلامت کودکان در داخل خودرو است که با این روش، ایمنی کودکان در خودرو تضمین می‌شود. اگر کودک به سنی رسیده که نیازی به استفاده از صندلی کودک ندارد، برای پیشگیری از بازکردن ناگهانی در خودرو، راننده یا والدین حتماً قفل کودک را که روی در خودرو تعبیه شده، فعال کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7987/18/623919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها