بهبود ۱۱.۸ میلیارد دلاری تراز حساب جاری کشور


درحالی که دولت یازدهم، کشور را با تراز حساب جاری ۲۶ میلیارد دلاری از دولت دهم تحویل گرفت، اقتصاد را با تراز منفی به دولت رئیسی تحویل داد.
به گزارش ایرنا، تراز حساب جاری تمامی پرداخت‌های جاری میان یک کشور با دیگر کشورهای جهان را نشان می‌دهد. بخش اعظم حساب جاری را صادرات و واردات تشکیل می‌دهد. بخش دیگر حساب جاری شامل پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی و درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها، هرگونه دریافت و پرداخت میان کشور با خارج از کشور (به جز سرمایه‌گذاری) و... می‌شود.
تراز حساب جاری از مجموع تراز حساب کالا (صادرات منهای واردات کالا)، تراز حساب خدمات (صادرات منهای واردات خدمات)، تراز حساب درآمد و تراز حساب انتقالات جاری تشکیل می‌شود اما بیشترین سهم را همان تراز حساب کالا بر عهده دارد.
دولت سیزدهم در شرایطی شروع به‌کار کرد که نتیجه کار دولت دوازدهم نزولی شدن تراز حساب جاری کشور به رقم منفی ۷۰۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ بود. این در حالی بود که دولت یازدهم کشور را با تراز حساب جاری مثبت ۲۶٫۲ میلیارد دلار تحویل گرفته بود.
با این حال دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۰ تراز حساب جاری کشور را به مثبت ۱۱.۱ میلیارد دلار ارتقا دهد. این در حالی است که در دو سال پایانی دولت دوازدهم، تراز حساب جاری کشور منفی شده بود.
افزایش چشمگیر صادرات کالا در دولت سیزدهم، عامل مثبت شدن تراز حساب جاری کشور است. در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ تراز حساب جاری کشور بیش از ۱۱.۸ میلیارد دلار بهبود پیدا کرد و از منفی ۷۰۹ میلیون دلار به ۱۱.۱ میلیارد دلار رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7987/7/623928/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها