سامانه محچک یکی از مهم‌ترین سامانه‌های شبکه بانکی کشور رونمایی شد

اوراق ارزی امسال منتشر می‌شود


رئیس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق ارزی در سال جاری خبر داد و گفت: رمز ریال به‌صورت آزمایشی آخر شهریورماه اجرایی و عرضه می‌شود.
به گزارش ایرنا، «علی صالح‌آبادی» در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه محچک درخصوص انتشار اوراق ارزی اظهار کرد: اوراق ارزی در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شده و منتظر هستیم که درخواست‌ها به بانک مرکزی ارائه شود.
وی افزود: چند درخواست در حال بررسی است که مجوز می‌دهیم و امسال حتماً اوراق ارزی منتشر می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در مجلس، گفت: این طرحی است که نمایندگان تهیه کردند و ما هم به‌عنوان بانک مرکزی نظرات خود را ارائه کردیم.
وی ادامه داد: بخشی از نظرات بانک مرکزی در طرح بانکداری مجلس اعمال شده و نیازمند اصلاحاتی است. ما پیشنهادات خود را ارائه کردیم و چنانچه اعمال شود، اقتدار خوبی به بانک مرکزی می‌دهد. صالح‌آبادی درباره رمز ریال نیز بیان کرد: رمز ریال بانک مرکزی به‌صورت آزمایشی آخر شهریور اجرا می‌شود.
سامانه محچک رونمایی شد
در آستانه آغاز هفته دولت، «سامانه محچک» یکی از مهم‌ترین سامانه‌های شبکه بانکی کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مقامات مختلف رونمایی شد.
به گزارش بانک مرکزی، این بانک در راستای اجرای بند «ب» ماده ۵ مکرر قانون صدور چک، برنامه‌ریزی‌های لازم را آغاز و پس از انجام اقدامات گسترده، زیرساخت‌های فنی مرتبط برای تغییر وضعیت عملیات مسدودسازی در سامانه تبادل احکام قضایی از آفلاین به آنلاین فراهم شد. مجموعه این زیرساخت‌ها به راه‌اندازی سامانه «محچک» با قابلیت به‌کارگیری استعلام، مسدودسازی و رفع مسدودی آنلاین حساب‌های بانکی منتهی و از هفتم خردادماه سال جاری به صورت آزمایشی عملیاتی شد.
کاهش زمان اقدام برای رفع سوء اثر چک در کنار افزایش ارزش مجموع چک‌های رفع سوء اثر شده تنها کمتر از ۳ ماه پس از اجرای آزمایشی سامانه محچک (مسدودی حساب‌های چک‌های برگشتی)، نشان‌دهنده اثر چشمگیر این اقدامات در کاهش هزینه‌های تبادلات اقتصادی و افزایش اعتبار چک در کشور است. به صورتی که متوسط زمان رفع سوء اثر ۸۰ درصد از مبالغ چک‌های برگشتی چک با کاهش ۶۳ درصدی از ۴۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7987/7/623930/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها