«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌دهد

استقبال گرم سهامداران از بازارشهریور


سعید رشیدی‌نوبندگانی خبرنگار
 
معاملات اولین روز شهریور، با افزایش ارتفاع تمامی شاخص‌های بازار همراه شد. در این روز علاوه بر رشد 6 هزار و 983 واحدی شاخص کل بورس و رشد 151 واحدی شاخص کل فرابورس، ارزش معاملات خرد نیز 22 درصد رشد کرد و حقیقی‌ها در حدود 95 میلیارد تومان به معاملات سهام وارد کردند. در این روز صندوق‌های با درآمد ثابت نیز درحدود 200 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را به ثبت رساندند و ارزش معاملات در اوراق کالایی بورسی نیز بالا رفت.
به این ترتیب شاخص کل بورس با قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و 431 واحد، یک روز دیگر سطح حمایتی خود را حفظ کرد و شاخص‌کل فرابورس نیز توانست محدوده از دست رفته 19 هزار واحد را بازپس گیرد.
بورس‌ها در لیست بیشترین بازده روزانه قرار گرفتند
تحولات صورت گرفته در خصوص بورس‌ها و گزارشات منتشر شده در خصوص افزایش سطح بازدهی آنها؛ در کنار افزایش ارزش و حجم معاملات در بورس کالا و انرژی باعث شد تا سهامداران بار دیگر نسبت به قیمت سهام این شرکت‌ها خوشبین شوند و تقاضا در این نمادها افزایش یابد. این روند در روز سه‌شنبه باعث شد که نمادهای «فرابورس»، «کالا»، «انرژی3» و «بورس» در بالاترین محدوده مجاز روزانه معامله شوند و در لیست نمادهای با بیشترین بازدهی روزانه قرار بگیرند.
دیروز، گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای واسط نیز با ثبت رشد 5.55 درصدی، در صدر بازدهی روزانه میان گروه‌های معاملاتی قرار گرفت.
شایان ذکر است که نمادهای بورس‌ها، درطول یک سال گذشته بیش از 70 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند که این موضوع نیز در جریان معاملات سهام این شرکت‌ها در روزهای معاملاتی جاری تأثیر‌گذار است.
بهبود روند معاملات در فلزاتی‌ها، نفتی‌ها و پتروشیمی‌ها
سه گروه معاملاتی محصولات فلزی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در جریان معاملات مردادماه و با خبرهای منفی رسیده در خصوص کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش قیمت ارز در ایران، بیشترین تأثیر را در جهت کاهش شاخص کل بورس داشتند و در این بازه، فرآورده‌های نفتی با 10.47 درصد و محصولات شیمیایی با 4.2 درصد در لیست بیشترین کاهش قیمت گروه‌های بورسی قرار گرفتند.
آمار نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی نیز، هرچند که در بازه یک‌ماهه رشد داشته، اما در بازه 15 روزه به جرگه طرفداران کاهش ارتفاع شاخص پیوسته است و در این بازه درحدود 3.1 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
با این وجود با آغاز معاملات در ابتدای شهریور وضعیت معاملات در این گروه‌های معاملاتی نیز تا حدودی بهبود یافت تا بهبود روند معاملات در این گروه‌ها عامل مؤثری بر رشد شاخص‌ها باشد.
صدرنشینی «فملی» در روزی که طرح‌های جدید حوزه مس رونمایی شد
روز سه‌شنبه، نماد «فملی» با افزایش قابل توجه ارزش و حجم معاملات روبه‌رو شد و با رشد 2.63 درصدی بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس را به ثبت رساند. در این روز و طی جلسه‌ای که با حضور هیأت مدیره امیدرو و هیأت مدیره انجمن مس برگزار شد، فعالان این صنعت به بررسی چالش‌ها و ارائه طرح‌هایی در جهت ارتقای بهره وری و تولید این صنعت پرداختند. در این دیدار مدیران در مورد مسائلی چون تأمین ماشین آلات، تأمین سوخت، کمک به جایگاه معادن کوچک، تقویت سرمایه‌گذاری در اکتشاف و استخراج و فرآوری و توسعه زیر ساخت‌ها تبادل نظر کردند.
در این نشست همچنین رئیس انجمن مس از طراحی برنامه‌ای برای آماده‌سازی صنایع مرتبط با مس در افق تولید یک میلیون تن کاتد مس خبرداد و افزود: برای توسعه صنعت مس به 1.5 میلیارد دلار ماشین آلات نیاز داریم در حالی که تولید داخل بخش کوچکی از آن را پاسخ می‌دهد از این رو ضروری است که شرایط واردات به منظور توسعه صنعت مس فراهم شود.
در بخش فولاد نیز طبق آخرین گزارش منتشر شده از طرف انجمن جهانی فولاد، به‌رغم کاهش 6.5 درصدی تولید جهانی فولاد در ماه جولای، تولید فولاد ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 34.1 درصدی روبه‌رو شده است. همچنین تولید ایران از ابتدای سال 2022 میلادی با رشد 3.71 درصدی روبه‌رو بوده و به حدود 17.4 میلیون تن رسیده است.
رشد سیمانی‌ها در پی تداوم عرضه‌ها در بورس کالا
سیمان، آهک و گچ دیگر گروهی بود که روز سه‌شنبه اکثر نمادهای فعال درآن با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و ارزش بازاری آن 1.2 درصد افزایش یافت. تداوم عرضه سیمان در بورس کالا و افزایش معاملات در مرداد ماه از جمله عواملی بود که این روزها بر سهام این گروه معاملاتی تأثیر‌گذار بوده است. آمار نشان می‌دهد که در مرداد ماه 4 میلیون و 231 هزار تن سیمان در بورس کالا معامله شده و این محصول از نظر حجم معاملات در مقام نخست قرار گرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7987/8/623932/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها