انسان، دوست، آرامش


شهره طاعتی
مددکار اجتماعی

نمی دانم کلمه دوست و رفاقت از چه زمان و دوران و مکانی وارد جملات و کلام همه مردم جهان جاری شده است، اما می‌دانم و می‌دانیم که کلمه دوستی که به‌دنبال آن فرایند دوستی روان است، از یک حس بسیار عمیق بین دو یا چند نفر نشأت گرفته است و در پی این حس عمیق، روابطی بسیار زیبا و معاشرت‌های مداوم شکل می‌گیرد که در آنها تجربیات فراموش نشدنی و خاطراتی ساخته می‌شود که برای هر فرد حس و حال متفاوت را یادآور می‌شود.
فرایند دوستی که ساختار اصلی آن را دو یا چند نفر به‌عنوان دوست تشکیل می‌دهند از یک مکان یا فضای مشترک مانند مدرسه، محل کار، دانشگاه، مکان‌های ورزشی، فرهنگی و غیره آغاز می‌شود. گاهی نیز سر آغاز فرایند دوستی یک تفاوت سلیقه آشکار یا ناسازگاری با یکدیگر باشد که در طول زمان به‌دلیل مباحثه و جدل‌های بسیار که با یکدیگر انجام می‌دهند به نقاط مشترک (همدیگر) می رسند و همین موضوع باعث ایجاد دوستی در بین آنها می‌شود و گاهی هم این اتفاق نمی‌افتد و کلمه مقابل دوستی، یعنی دشمنی  یا حتی بی‌تفاوتی نسبت به هم را به وجود می‌آورد، اما هر چه که هست دوستی و فرایند آن دارای حس و حالی است که تمام انسان‌های دنیا به آن نیاز دارند؛ از منظر تعریف فلاسفه انسان حیوانی ناطق است که قدرت تفکر و تعقل دارد از منظر جامعه شناسی همین انسان دارای تفکر دارای جنبه شخصیتی جمعی و اجتماعی است. همین امر ثابت می‌کند که انسان ها در طول زندگی خود نیازمند داشتن دوست و روابط دوستانه با دیگران هستند. انسان بدون معاشرت‌های دوستانه انسانی خموده و درخود است که خیلی از مهارت‌های فردی و اجتماعی را آموزش ندیده و نمی‌بیند. در فرایند دوستی است که افراد به بسیاری از خلاقیت‌ها در زندگی و پیشرفت شغلی، مهارت‌های زندگی، ارتباط با یکدیگر و غیره دست می‌یابند.
اگر فرد را به‌صورت نقطه‌ای در مرکز یک دایره  و دور تا دور او را دایره‌های مختلف فرض کنیم ، نمادی از حلقه‌های آن فرد ودوستان اوست ؛ هر فرد یا افرادی که در دوران‌ زندگی با او برخورد کرده‌اند و رابطه‌ای دوستانه برقرار شده به تناسب فاکتورهایی مانند نزدیکی به فضا و حس و حال روان فرد، علاقه مندی‌های مشترک، تفکرات مشترک، همفکر بودن در بسیاری از مواضع فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و مشترکات شغلی، منافع و مضرات مشترک و غیره دوستان فرد در دایره‌های دور یا نزدیک آن فرد قرار می‌گیرند. ارتباط با هر کدام از این افراد رفتارهای خاص آن جایگاه را می‌طلبد که در صورت رعایت شدن آن، فرد می‌تواند در موقعیت خود در تمام طول زندگی‌اش روابط مثبت و مفیدی را با تعداد بسیاری از انسان‌ها اگر دارد و دوستان بسیاری داشته باشد، این مدل و سبک از زندگی باعث ایجاد مهارت های زندگی بسیاری در فرد می‌شود که هر کدام زیرساختی برای ایجاد آرامش و نشاط درونی پایدار و زندگی آسان ترنیز می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که از قدیم برای دوست واقعی گفته شده «هرچه از دوست رسد نیکوست».
امیدواریم در این زمانه سخت که متأسفانه خودخواهی و رفتارهای فردگرایانه روبه افزایش است  برقراری روابط دوستانه سالم و مفید و فارغ از دورویی و دروغ را هرچه بیشتر اشاعه دهیم تا بتوانیم آرامشی نسبی  وارد زندگی مان کنیم ،زیرا تجربه نشان داده در مواقع سختی یا حتی شادی صحبت کردن با دوستی امین و مطمئن می‌تواند هیجان بیش از حد غم یا شادی را در ما کنترل کند و در نتیجه بتوانیم رفتاری مناسب با آن موقعیت از خود بروز دهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7988/16/624123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها