پارسال دولت روحانی فقط 4 و نیم میلیون تن از کشاورزان گندم خریده بود!

افزایش 60 درصدی خرید تضمینی گندم


طبق آخرین آمارهای منتشر شده تاکنون 7 میلیون و 200 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده که با توجه به خرید 4 میلیون و 500 هزار تن دولت قبل در سال گذشته می توان گفت میزان خرید تضمینی این کالای اساسی با رشد 60 درصدی یا 2 میلیون و 700 هزار تن افزایش یافته است.
با این حال همچنان خرید تضمینی گندم توسط بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی ادامه دارد و به نظر می رسد میزان خرید گندم در سال جاری از 7 میلیون و 500 هزار تن عبور کند.
علاوه بر این تاکنون 2 میلیون تن گندم نیز توسط بخش خصوصی خریداری شده و 500 هزار تن دیگر نیز توسط کشاورزان برای کشت سال آینده ذخیره شده، بنابراین می توان گفت تولید گندم در سال زراعی جاری نزدیک به 10 میلیون تن بوده است.
تاکنون بیش از 82.5 درصد از مجموع مطالبات گندمکاران پرداخت شده و پرداخت بقیه مطالبات نیز در جریان است که طی روزهای آینده به حساب کشاورزانی که نسبت به تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی گندم اقدام کرده‌اند، واریز می‌شود.
خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته با وجود کاهش بارش‌ها در ۲۸ استان کشور، مثبت بوده و این افزایش در برخی استان‌ها حتی به بیش از ۴ برابر رسیده است که کارشناسان دلیل آن را ایجاد سازوکارهای تشویقی و حمایتی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و کاهش قیمت کود و نهاده‌های کشاورزی می‌دانند.
 استان خوزستان با خرید تضمینی یک میلیون و ۳۵۸ هزار تن گندم، پیشتاز تحویل این محصول در کشور است و بعد از آن، به ترتیب استان‌های گلستان با تحویل ۷۵۸ هزار تن و کردستان با تحویل ۵۹۷ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
امسال با برنامه‌ریزی‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در اولین گام در سوم فروردین و در اولین جلسه هیأت دولت از ۷۵۰۰ به ۱۱هزار و۵۰۰ تومان افزایش یافت.
گفتنی است از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی گندم به صورت پایلوت تحت پوشش کشاورزی قراردادی رفته که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد از ۱۵ شهریورماه ۲ میلیون هکتار از اراضی گندمکاری را تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7988/1/624164/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها