واکنش‌های داخلی و جهانی به نتیجه تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی درباره پرونده خبرنگار شهید فلسطینی

فرار تل آویو از مسئولیت قتل ابوعاقله


حسین فاطمی/ رژیم صهیونیستی سرانجام روز دوشنبه برای اولین بار اعتراف کرد که شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی ممکن است «به طور اشتباهی» به ضرب گلوله نظامیان این رژیم به قتل رسیده باشد. این اعتراف دیروز با واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی همراه شد.
به گزارش رسانه‌های فلسطینی، ارتش اسرائیل روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اذعان کرد: «پس از انجام تحقیقات عمیق و گسترده به این نتیجه رسیده‌ایم که شیرین ابوعاقله ممکن است به طور اشتباهی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی به قتل رسیده باشد.» این در حالی است که 
تل آویو قبلاً ادعا می‌کرد ابوعاقله در جریان درگیری‌های اردوگاه جنین به ضرب گلوله مبارزان مقاومت فلسطین کشته شده است و اکنون این ادعا را مطرح کرده که او به شیوه‌ای غیرعمد و به طور اشتباهی هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده است. اینها علاوه‌بر آن است که نتایج تحقیقات مختلف انجام شده، به طور مستند ثابت می‌کند ابوعاقله مستقیماً به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی و در مکانی به شهادت رسیده که اصلاً درگیری مسلحانه با مبارزان مقاومت در آنجا به وقوع نپیوسته بود و تیراندازی نظامیان اسرائیل در حالی صورت گرفته که آنها می‌دانستند در آن مکان تنها خبرنگاران حضور دارند.
واکنش‌های داخلی و جهانی
این اذعان تلویحی به قتل باعث واکنش‌های بسیاری شد. به گزارش اسپوتنیک، پس از انتشار بیانیه ارتش اسرائیل پیرامون دشواری شناسایی عامل قتل شیرین ابوعاقله، اعضای خانواده این خبرنگار فلسطینی، تل آویو را به تلاش برای کتمان حقیقت و فرار از مسئولیت قتل شیرین ابوعاقله متهم کردند. اعضای خانواده این شهید فلسطینی تأکید کردند که به درخواست خود از دولت امریکا جهت پایبند بودن به تعهداتش در قبال یکی از شهروندانش و بازخواست عامل این قتل و همچنین درخواست از اعضای کنگره و جامعه مدنی برای تحت فشار قرار دادن جو بایدن، رئیس جمهور امریکا برای انجام تحقیقات فراگیر ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه فلسطین نیز اعلام کرد، بیانیه ارتش اسرائیل در خصوص قتل شیرین ابوعاقله، تلاش جدیدی برای فرار از مسئولیت کشتن وی است و مبتنی بر تحقیقات قانونی جدی نیست. در همین رابطه، احمد الدیک، مشاور سیاسی وزیر امور خارجه فلسطین خاطرنشان کرد: «بیانیه ارتش اسرائیل در خصوص اعدام شیرین ابوعاقله، چیز جدیدی ندارد و به مثابه یک بیانیه سیاسی است که مبتنی بر تحقیقات قانونی جدی نبوده است.»
در عین حال حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس هم در واکنش به بیانیه ارتش اسرائیل تأکید کرد: «تحقیقات ارتش اسرائیل تلاشی جدید برای فرار از پذیرش مسئولیت کامل جنایت این ترور است که تمامی شواهد و مدارک، انجام آن توسط اسرائیل را ثابت می‌کند.»
شبکه خبری الجزیره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج تحقیقات رژیم صهیونیستی و عدم اذعان صریح این رژیم به قتل ابوعاقله، خبرنگار این شبکه خبری را محکوم می‌کند. این بیانیه همچنین خواهان تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره این پرونده شده است.
امریکا و راز ناتمام
به دنبال این واکنش‌ها شبکه خبری روسیا الیوم طی گزارشی عنوان داشت که رژیم اسرائیل طی چند روز آینده نتایج تحقیقات درباره قتل شیرین ابوعاقله را منتشر می‌کند. بسیاری معتقدند که این اقدام تل آویو بعد از فشارهای ایالات متحده و سفر باربارا لیف، معاون وزیر خارجه امریکا در امور خاور نزدیک به اسرائیل صورت گرفته است. اما پس از اعتراف ارتش اسرائیل به قتل شیرین ابوعاقله، واشنگتن از اسرائیل خواست تا عاملان قتل این خبرنگار فلسطینی را مشخص و اعلام کند. شبکه خبری روسیاالیوم گزارش داد که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مجدداً بر اهمیت شناسایی عاملان قتل شیرین ابوعاقله تأکید می‌کنیم. مسئولیت‌هایی باید تعیین شوند که این مسئولیت‌ها شامل سیاست‌ها و اقدامات لازم برای ممانعت از وقوع حوادث مشابه در آینده باشند.»
با همه این اوصاف منابع عربی از به شهادت رسیدن یک جوان فلسطینی در جنین خبر دادند. آنگونه که اسکای نیوز عربی گفته است، ارتش رژیم صهیونیستی به منظور تخریب منزل رعد حازم (مجری عملیات تل آویو) به جنین یورش برد. در جریان این حمله، محمد موسی محمد سباعنه، جوان ۲۹ ساله به ضرب گلوله به شهادت رسید.
موج حملات هکری علیه اسرائیل
چند روز پس از هک اطلاعات شخصی موجود در تلفن همراه دیوید بارنیا، رئیس موساد، یک گروه هکری از دسترسی به داده‌های شخصی میلیون‌ها دانش‌آموز و معلم سابق و کنونی رژیم صهیونیستی و قراردادن آدرس، شماره ملی، ایمیل و دیگر مشخصات آنها در یک فایل اکسل خبر داد. این گروه هکری که خود را «سارق سخاوتمند» معرفی کرده، کابینه یائیر لاپید را «دولت کثیف» خوانده است. چند روز پیش هم یک گروه سایبری به نام «الطاهره»، پایگاه‌های اینترنتی بنادر رژیم را هک و از دسترس خارج کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7999/4/626115/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها