هشدار وزیر آموزش و پرورش

۷۰ درصد معتادان «متأهل» هستند


وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مبتلایان به مواد مخدر «متأهل» هستند، گفت: احتمالاً بیشتر این افراد فرزند دارند و بچه‌ها رفتار والدین خود را می‌بینند و این امر کار ما را سخت‌تر می‌کند.
یوسف نوری اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر نظام آموزشی را هدف قرار می‌دهد و نسل آینده را از بین می‌برد. قاچاقچیان بزرگ معمولاً خودشان مصرف کننده مواد نیستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب التعلیم اول مهر به مدرسه می‌آیند و نیز تعداد کودکان پیش از دبستان ما نیز ۸ میلیون نفر است، تصریح کرد: از ۹۰۸ هزار بازمانده از تحصیل با طرح یاریگران توانستیم ۱۶۴ هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم. نوری همچنین این را هم گفت که دانشگاه فرهنگیان ۱۰۵ هزار دانشجو و دانشگاه شهید رجایی ۱۰ هزار دانشجو دارد و در سال‌ جاری ۴۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدند که احتمالاً برای خدمت به ۳۰ هزار مدرسه اعزام می‌شوند. 
وی به دلایل زمینه‌ای مصرف مواد مخدر نیز اشاره و با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم در نظر گرفتن پیوست فرهنگی در انجام امور، گفت: تصویری که پدر بزرگ‌های ما از اولین ماده مخدر داشتند هنوز وجود دارد و تصویر‌سازی منفی این امر را برای نسل جدید به روش نوین ایجاد نکرده‌ایم. افراد مسن تصویر منفی از این امر ندارند و حتی قبل‌ترها در مراسم ترحیم سیگار را در سینی پخش می‌کردند و می‌گفتند «به میت ثوابش می‌رسد»؛ این تصویر را باید تغییر دهیم و این تغییر با روش‌های امروزی امکان پذیر است. یوسف نوری همچنین در جمع خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه به منظور پیشگیری از اعتیاد در بین دانش‌آموزان توضیح داد: امسال با ۱۶ میلیون دانش‌آموز سال تحصیلی را شروع می‌کنیم و علاوه بر آن در دوره‌های پیش از دبستان نوآموزان به مراکز پیش دبستانی و مهد کودک ها ورود پیدا می‌کنند. نوری تصریح کرد: برنامه ملی ما با خود ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب تفاهمنامه‌ها است. هر سال این تفاهمنامه‌ها ساری بودند؛ یکی از این تفاهمنامه‌ها، طرح یاریگران زندگی است که حدود ۴۰ هزار مدرسه در این طرح مشمول شدند و قرار است در مرحله دوم تعداد این مدارس بیشتر شود. نوری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سن اعتیاد و کاهش این سن به مقطع دانش‌آموزی، پاسخ داد: آمار دقیق نداریم اما دانش‌آموزان مورد توجه خانواده‌ها و جامعه هستند و ابتلا به مواد مخدر در این سنین کم است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کنترل نامحسوس توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر در شعاع مناسب مدارس سراسر کشور با هدف پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان خبر داد. سرداراسکندر مؤمنی در حاشیه نشست «پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی، اشتغال بهبودیافتگان» در جمع خبرنگاران افزود: اکنون میانگین سن اعتیاد در کشور ٢۴ سال و در دنیا ١٩ سال است.   مؤمنی با اشاره به ظرفیت بزرگ آموزش و پرورش گفت: یک میلیون معلم و ١۶ میلیون دانش‌آموز در این زمینه می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. در طرح یاری‌گران زندگی، مدرسان و معلمان با آخرین مباحث و موضوعات مربوط به اعتیاد آشنا شده و خطرات این حوزه را به دانش‌آموزان یادآوری می‌کنند.دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین با اشاره به کنترل‌های غیر محسوس در این خصوص از آغاز بازگشایی مدارس یادآور شد: اقدامات انتظامی در این برنامه می‌تواند نقش مهمی در مقابله و ساماندهی آسیب اجتماعی داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7999/22/626137/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها