ساخت مسکن شتاب می گیرد


رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، هادی عباسی اصل را به سمت معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و قائم مقام خود در طرح نهضت ملی مسکن منصوب کرد. پیش از این، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بود. 

​​​​​​​گروه اقتصادی/ رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، هادی عباسی اصل را به سمت معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و قائم مقام خود در طرح نهضت ملی مسکن منصوب کرد. پیش از این، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بود، اما عملکرد او به‌عنوان مسئول مستقیم اجرای برنامه‌های بخش مسکن، بخصوص نهضت ملی مسکن، عملکردی ضعیف ارزیابی می‌شود. محمودزاده در دولت قبل نیز معاونت مسکن و ساختمان را برعهده داشت. اقدام ملی مسکن و ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب آن، تنها برنامه بخش مسکن در دولت قبل بود که اجرای آن موفقیت‌آمیز نبود و بر اساس گزارش سازمان بارزسی فقط 8 درصد این برنامه تا پایان دولت قبل تحقق یافت. با توجه به این کارنامه ضعیف، فعالان حوزه مسکن، معتقد بودند مدیریت اجرای نهضت ملی مسکن، با توجه به گستردگی آن، باید برنامه‌ای منسجم برای اجرا ارائه کند، اما در یک سال اخیر معاونت مسکن و ساختمان نتوانست انتظارات را برآورده کند و اجرای مقدمات برنامه مانند ثبت‌ نام متقاضیان و نیازسنجی مسکن در استان‌ها سرعت عمل لازم را نداشت. همچنین اجرای سیاست‌های مهمی مانند راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک برای اجرای برنامه مالیاتی مسکن، ساماندهی بازار اجاره و اجرای برنامه اجاره‌داری حرفه‌ای نیز که از سال‌های گذشته در قانون آمده بود  به کندی پیش رفته یا اصلاً اجرا نشده است. اکنون وزیر راه و شهرسازی مأموریت جدیدی به معاونت مسکن واگذار کرده است که سرعت بخشی به نهضت ملی مسکن محور آن است. 
در حکم وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاون جدید مسکن و ساختمان این وزارتخانه آمده است: «با توجه به سوابق ارزشمند علمی، مدیریتی، تعهد و سوابق اجرایی جنابعالی، به موجب این حکم شما را به سمت «معاون مسکن و ساختمان و قائم‌مقام اینجانب در نهضت ملی مسکن منصوب می‌نمایم.» 
وزیر راه و شهرسازی، به معاونت مسکن و ساختمان به‌عنوان مجری مستقیم نهضت ملی مسکن مأموریت داده است که در زمینه تولید مسکن اقدامات ویژه‌ای انجام شود. در این متن آمده است: «با توجه به تکالیف قانونی وزارت راه و شهرسازی به موجب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن، مهم‌ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی در دولت، تولید و عرضه مسکن است و مسکن در حیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد. بر این اساس ضروری است با استفاده از تجارب طرح‌های قبلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها نسبت به موارد ذیل اهتمام ویژه داشته باشد.»
معاونت مسکن و ساختمان همچنین برای «بسیج تمامی امکانات وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن، بنیاد مسکن و ظرفیت‌های مردمی برای تحقق اهداف دولت در زمینه احداث مسکن، پیشبرد عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، اتمام پروژه‌های باقی مانده از مسکن مهر و اقدام ملی و مبارزه با سوداگری در بخش زمین و مسکن و تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی بادوام»، از سوی وزیر راه و شهرسازی مأموریت دارد. تدوین قوانین و مقررات به منظور افزایش ایمنی، رفاه، کیفیت و حمایت از حقوق شهروندان، تجدید ساختار حرفه مهندسی در تمام رشته‌های مرتبط با بخش مسکن، انتقال آخرین فناوری‌های نوین مهندسی و تکنولوژی روز صنعت ساختمان به داخل کشور، بازسازی رابطه صلاحیت حرفه‌ای با نظام مقررات نظارتی دولت، نظارت بر اجرای صحیح قانون نظام مهندسی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل قیمت بخش مسکن و اجاره بها و ایجاد تحول در فرایندهای طرح نهضت ملی مسکن، بخش دیگری از برنامه‌های جدید بخش مسکن و ساختمان است که معاونت مسکن ملزم به اجرای آن است.
 وزیر راه و شهرسازی تأکید کرده است که در اجرای تکالیف قانونی و مأموریت وزارت راه و شهرسازی، معاونین و مدیران عامل سازمان‌ها، شرکت‌ها، ادارات تابعه، بنیاد مسکن و بانک مسکن ملزم به همکاری با معاونت مسکن شده‌اند. همچنین بر اساس تأکید وزیر راه و شهرسازی، تصمیمات معاونت مسکن و ساختمان به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در بخش مسکن برای تمام بخش‌های مرتبط ضروری است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7999/1/626144/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها